«مجید تخت روانچی» عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفت: دیداری در اوایل سپتامبر بین خانم کاترین اشتون مسوول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و دکتر محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه برگزار خواهد شد.
کد خبر: ۷۰۶۹۰۶
روانچی: ظریف و اشتون اوایل سپتامبر دیدار می کنند

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه امروز (دوشنبه) در حاشیه همایش واکاوی روند پیشبرد سیاست هسته ای در دولت یازدهم در جمع خبرنگاران درباره زمان و مکان دور بعدی مذاکرات ایران و 1+5 افزود: ما به طور قطع نشستی در سطح کارشناسی برگزار خواهیم کرد؛ ضمن اینکه دیدارهای دو جانبه ای را نیز ترتیب خواهیم داد ولی زمان و مکان آن هنوز مشخص نشده است.

معاون اروپا و آمریکای وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره زمان بازگشایی سفارت انگلیس در تهران اظهار داشت: هنوز زمان بازگشایی تعیین نشده است اما امیدواریم که این اتفاق به زودی بیفتد چون سفارتخانه این کشور در تهران تعطیل است.

روانچی در عین حال گفت: راه اندازی مجدد سفارت نیازمند مقدماتی بوده که در حال انجام است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای در پاسخ به این سوال که پایان این هفته زمان بازگشایی سفارت انگلیس عنوان شده بود، اظهار داشت: آنچه مطرح شده بود، گمانه زنی رسانه ای بوده و زمان درج آن هنوز مشخص نشده است.

وی ادامه داد: البته کاردارهای ترددی ما تا زمان بازگشت شرایط عادی به سفارتخانه ها در حال رفت و آمد و فعالیت هستند ضمن اینکه سفارتخانه ما در لندن نیز خدمات خود را به ایرانیان مقیم ارایه می کند.

وی در پاسخ به سوالی درباره موضوع پرداخت غرامت به سفارت انگلیس گفت: هنوز بحث جدی در این خصوص مطرح نشده است. هر وقت مذاکرات در این خصوص جدی شد درباره آن گفت و گو می کنیم.

سفر چند وزیر خارجه اروپایی به تهران

معاون اروپا و امریکا وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره روابط دوجانبه با کشورهای اروپایی گفت: چند وزیر خارجه از کشورهای اروپایی به منظور دیدارهای دوجانبه ظرف یکی دو هفته آینده به تهران سفر خواهند کرد اما تاریخ آن هنوز مشخص نشده است.

وی از نام بردن اسامی این کشورها خودداری کرد و گفت: دکتر ظریف نیز طی هفته های آینده چند سفر به کشورهای اروپایی خواهد داشت.

طرف مقابل زیاده خواهی نداشته باشد، می توانیم به توافق برسیم

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای افزود: ما برای شرکت در بازی برد - برد که هم حقوق مان را تامین کند و هم به طرف مقابل نشان دهد که حرکات ما در زمینه هسته ای در چارچوب مقررات بین المللی است، عمل می کنیم و این رویکرد تیم مذاکره کننده فعلی است.

وی اظهار داشت: ما تصور می کنیم اگر طرف مقابل حسن نیت و آمادگی داشته باشد و مواضع حداکثری و زیاده خواهی پیش نگیرد، می توانیم به توافق برسیم اما اینکه بتوانیم بگوییم در نهایت به توافق میرسیم یا نه زود است.

معاون وزیر امور خارجه درباره تفاوت تیم مذاکره کننده هسته ای در دولت یازدهم در مقایسه با گذشته توضیح داد: رویکردی که ما داریم این است که هم به حقوق مان برسیم و هم در عین حال علاقه مند هستیم که این تضمین را به طرف مقابل بدهیم که حرکت ما صلح آمیز است.

وی به فتوای مقام معظم رهبری درباره عدم استفاده از سلاح های هسته ای اشاره کرد و گفت: ایشان فرموده اند که ما به هیچ وجه به سمت سلاح هسته ای هم از جهت تولید و هم از جهت ذخیره نخواهیم رفت و این گفته ایشان مواضع ما را در مذاکرات روشن کرده است.

روانچی گفت: وقتی ما چنین دستورالعملی داریم، بنابراین مواضعمان در مذاکرات مشخص و روشن است.

گزارش های آژانس پایبندی ایران را به تعهدات تایید می کند

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره تاثیر گزارش های آژانس بین المللی انرژی اتمی بر روند مذاکرات گفت: آنچه مشخص است این است که گزارش های آژانس به عنوان اسنادی بین المللی مورد توجه کشورها و اعضای این آژانس است.

روانچی افزود: گزارش های آژانس به خوبی و به روشنی تعیین می کند که ایران به تعهدات خود در مذاکره با 1+5 عمل کرده است.

صحبت از نژادپرستی در قرن بیست و یکم خنده دار است

این مقام وزارت خارجه در پاسخ به سوالی درباره نژادپرستی در جهان و وقوع رخدادهای اخیر در امریکا اظهار داشت: نژادپرستی یک پدیده شوم در جهان است و امروز در قرن بیست و یکم صحبت کردن از نژاد پرستی چندان جالب نیست اما متاسفانه می بینیم در برخی جوامع غربی، نمونه هایی از نژادپرستی دیده می شود و این جای تاسف است که کشورهایی که ادعای حقوق بشر می کنند چنین رویکردی را پیش گرفته اند.

وی اضافه کرد: درخصوص اتفاقات اخیر و اعتراضات ضد نژادپرستانه در آمریکا باید بگویم ما تاکید می کنیم که باید حقوق شهروندان رعایت شود و مردم بتوانند به صورت مساوی از امکانات و آزادی برخوردار باشند.

رفع تحریم ها طبق برنامه اقدام مشترک در حال انجام است

روانچی در ادامه در پاسخ به سوالی درباره رفع تحریم های غیرقانونی علیه ایران گفت: این اقدام به صورت مرحله به مرحله و طبق چارچوب توافق ژنو (برنامه اقدام مشترک) در حال انجام است. مثل رفع تحریم های پتروشیمی ضمن اینکه در کنار آن نیز به صورت مرتب در طول این 6 ماه و 4 ماه آینده توافق شده دارایی های ایران در حال آزاد شدن است.

اجرای پروتکل الحاقی در حال حاضر در دستور کار نیست

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره سفر مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی گفت: این سفر در راستای همکاری های ایران و آژانس صورت گرفته است و طبق توافقات ایران و 1+5 پیش می رود.

وی همچنین درباره پروتکل الحاقی گفت: اجرای پروتکل الحاقی در حال حاضر در دستور کار نیست.(ایرنا)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها