رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: در نشست امروز با مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی درباره موضوع EBW (چاشنی های انفجاری) اعتراضمان را به آقای آمانو اعلام کردیم.
کد خبر: ۷۰۶۷۴۱
اعتراض صالحی به آمانو

علی اکبر صالحی در گفت​وگو با واحد مرکزی خبر، افزود: ما در جلسات گذشته تفاهم کرده بودیم با توجه به پاسخی که به پرسش های آژانس درباره EBW داده بودیم، آنان این موضوع را خاتمه یافته تلقی کنند اما این کار را نکردند یعنی می خواهند به طور نیم بند آن را خاتمه یافته تلقی کنند که ما اعتراض کردیم.

وی گفت: درباره EBW قبلاً بیشتر از دو تا سه سؤال مطرح نبود اما ناگهان تبدیل به 60 سؤال شد که ما اعتراض کردیم.

صالحی افزود: البته اکنون آقای آمانو این قول را داده است همچنان که در بیانیه ای که امروز خواند توجه بیشتری به این موضوع شود که EBW در جهت حل و فصل باشد و قدم های مؤثری در این جهت برداشته شده است.

وی ابراز امیدواری کرد که موضوع EBW هر چه زودتر خاتمه یابد زیرا اگر چنین شود راه را برای دیگر موارد هموارتر می کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: همه هدف ما این است که هر چه زودتر به نتایج مورد نظر برسیم و نمی خواهیم این فرایند طولانی شود زیرا به نفع هیچ کس نیست.

صالحی گفت: ما درباره فعالیت های صلح آمیز هسته ای خود اطمینان داریم، این طرف مقابل است که باید با این اطمینان خاطری که به آنان می دهیم دیگر بسنده کند و هر از چندگاه پرسش های جدید پیش نیاید زیرا تا به حال به 13 پرسش پاسخ داده ایم و در شرف پاسخ دادن به پنج پرسش دیگر هستیم.

وی با اعتراض دیگرش به آقای آمانو در نشست امروز افزود:دو سه کشور دیگر شامل دو کشور آسیایی و یک کشور آفریقایی هست که نام نمی برم که با استناد به پرونده آنان از آقای آمانو سوال کردم چگونه آن کشورها ، مشکلاتشان سریع حل شد؟ .

صالحی گفت: به آقای آمانو گفتم معلوم است که حل و فصل مسائل خیلی متاثر از امور سیاسی است و ابراز امیدواری کردم این بار هم آژانس عقب نیفتد .

وی افزود: ما با 1+5 عملاَ مسائل را از بعد سیاسی و با آژانس از بعد فنی و حقوقی پیش می بریم ، امیدوارم این بار آژانس پا به پای 1+5 پیش بیاید زیرا اگر ما با 1+5 به نتیجه برسیم اعضاء تشکیل دهنده شورای حکام عمدتا همین کشورها هستند و در مجموع نظر نهایی آژانس توسط این شورا جمع بندی می شود .

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: بر این اساس اگر در بعد سیاسی به نتیجه برسیم آژانس لاجرم باید این مسئله را مد نظر قرار دهد و جمع بندی که با 1+5 می کنیم بهتر است آژانس نیز در این مورد زودتر عمل کند.

وی افزود : البته ما انتظار توجه ویژه به خواسته مان نداریم، انتظار داریم آژانس به شکل غیر جانبدارانه و حرفه ای کارش را پیش ببرد و ما نیز آماده پاسخگویی هستیم اما مدام پرسش ها را افزایش ندهند.

رئیس سازمان انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره محدوده زمانی پاسخ به 5 پرسش مورد نظر آژانس نیز گفت : تا 25 اوت قرار بود این پرسش ها را پاسخ دهیم که برخی را اقدام کردیم و برخی مانده است البته اگر موضوع ای . بی . دبلیو را زودتر اعلام نظر می کردند که خاتمه یافته است قطعا در موضوع این 5 پرسش هم تسریع می شد .

صالحی تاکید کرد : اعتماد باید متقابل باشد اینگونه نیست که ما همه قدمها را برداریم و طرف مقابل بخواهد با تانی قدم بردارد؛ تفاهم شده است تا بتوانیم به گونه ای عمل کنیم که رضایت طرفین جلب شود .

وی در پاسخ به این پرسش که علاوه بر خبرهای رسمی از دیدارهایش با آمانو آیا نکات دیگری نیز وجود دارد گفت : مذاکرات مهمی مانند مذاکرات جمهوری اسلامی ایران و 1+5 و مکمل آن ، مذاکره با آژانس پیچیده و دربرگیرنده مسائل مختلف و متعددی است که نمی شود همه را بازگو کرد و بالاخره زمانی می توان اینها را بازگو کرد که به سرانجامی رسیده باشد .

صالحی افزود: اکنون بیاییم بگوییم در مذاکراتی که امروز با آقای آمانو حدود یک ساعت و نیم داشتیم دقیقا چه گفتگوهایی انجام شد ؟ چه اعتراضاتی داشتیم ؟ چه خواسته هایی داشتیم ؟ چه خواسته هایی انان داشتند ؟ آیا انتظار است همه جزئیات را قبل از اینکه به نتیجه رسیده باشد ، بگوییم ؟.

وی گفت : قطعاَ این صواب نیست و ممکن است روند را با مشکل روبرو کند به همین علت تلاش می کنیم مواردی را با رسانه ها مطرح کنیم که تقریبا به سرانجام مورد نظر رسیده و اطمینان حاصل شده باشد و بعد اعلام می کنیم به نتیجه رسیدیم یا نرسیدیم .

معاون رئیس جمهور همچنین گفت : در جمع بندی کلی می توانم بگویم مذاکرات ما با آژانس از آبان گذشته تا کنون رویه ای جدی​تر درخصوص همکاری با این نهاد داشته و آژانس هم رویه مثبت تری در این باره در پیش گرفته است .

صالحی افزود: ما تاکنون به 13 سوال آژانس پاسخ داده ایم و 5 پرسش دیگر دارند که در این باره تفاهم کرده ایم که برخی پرسش و برخی خواسته ( تقاضا) است ، مانند بازدید از برخی مراکز که درباره آنها نیز تقریبا تفاهم کرده ایم که انجام شود .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها