حمله رژیم صهیونیستی به غزه فارغ از همه دغدغه‌های سیاسی و نظامی‌اش، پیامد مهمی برای رسانه‌های جهان داشت و آن، همصدایی جهان در واکنش به قتل‌ عام بی‌رحمانه مردم غزه- بخصوص زنان و کودکان و افراد غیرنظامی ـ بود.
کد خبر: ۷۰۶۲۶۰
یک جهان، یک غزه
معمولا در هر درگیری سیاسی و نظامی، هریک از طرفین، هواداران و جناح رسانه‌ای خاص خود را دارند، اما حادثه غزه از معدود حوادث در جهان مدرن بود که بیشتر رسانه‌ها به طرفداری از غزه پرداختند. این بسیج رسانه‌ای در نظام رسانه‌ای قرن بیست‌ویکم بی‌نظیر است. رسانه‌های مکتوب، مجازی و صوتی و تصویری پوشش این نبرد ناعادلانه را به حمایت از مردم غزه دنبال کردند.

این واقعه عظیم رسانه‌ای را از دو جهت می‌توان تحلیل کرد؛ نخست، همراهی مردم کشورهای مختلف ـ جدا از گرایش سیاسی رهبران و سیاستمدارانشان ـ با مردم غزه است که باعث شد همه رسانه‌ها با این موج مردمی همراه شوند. یعنی به‌رغم این‌که بسیاری از این رسانه‌ها در آغاز، گرایش دیگری را دنبال می‌کردند وادار شدند پس از واکنش مخاطبانشان رویه‌ای دیگر را در پیش گیرند و با مردم غزه همراه شوند. این حمایت‌های مردمی، خود را در قالب راهپیمایی‌ها و تظاهرات در شهرهای مختلف جهان به نمایش گذاشت؛ هرچند همین اعتراضات آرام هم در شهرهایی مثل لندن و پاریس با دخالت نیروهای انتظامی و پلیس به خشونت کشیده شد.

از سوی دیگر، جنایت‌های رژیم صهیونیستی در غزه و واکنش‌های بین‌المللی به این حادثه، مجال را از بیشتر رسانه‌های منتقد گرفت و عمق فاجعه انسانی غزه موجب شد رسانه‌ها نگاه خود را به این واقعه تغییر دهند و در جبهه مردم غزه به ادامه فعالیت بپردازند.

حضور تعداد زیادی از اهالی رسانه از جمله گزارشگران، عکاسان و خبرنگاران رسانه‌های مختلف که برای پوشش خبری در غزه حضور داشتند در جمع کشته‌شدگان حملات هوایی و زمینی اسرائیل به این منطقه هم به عامل دیگری تبدیل شد تا رسانه‌ها همصدایی بیشتری با مردم غزه داشته باشند.

شمار زیادی از این خبرنگاران در جریان رساندن کمک‌های اولیه به مردم غزه مورد حملات رژیم صهیونیستی قرار گرفتند، به طوری که در حمله هوایی این رژیم به یکی از سواحل غزه که در کنار هتل محل استقرار خبرنگاران خارجی قرار داشت، خبرنگاران، نخستین امدادرسانان به کودکان مجروح بودند و خبرهای بسیاری را به عنوان شاهدان عینی این کودک‌کشی به رسانه‌های خود مخابره کردند.

البته در این میان نباید نقش دوربین‌های تلویزیونی فعال در غزه را هم نادیده گرفت. بسیاری از تلویزیون‌های مطرح جهان، تصاویری زنده از روند حملات به غزه را منتشر می‌کردند که باعث همدردی هر چه بیشتر جهانیان با غزه می‌شد و آخرین اخبار و اطلاعات در این زمینه را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌داد.

رسانه ملی هم از آغاز حملات به غزه، بسیاری از برنامه‌های خود را به این جریان خبری اختصاص داد و به همراهی با مردم بی‌دفاع غزه بخصوص زنان و کودکان پرداخت. از آنجایی که کودکان، یکی از قربانیان اصلی این حملات بودند، رسانه ملی برنامه‌هایی برای پرداختن به این نسل‌کشی ترتیب داد و با همراهی هنرمندان و ورزشکاران از آنها حمایت کرد و برنامه «کودکان غزه» را روی آنتن برد. (رضوان اناری/ ضمیمه قاب کوچک)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها