قایم مقام وزیر کشور هشدارداد

مسیرهای قاچاق در آشنایی دختران و پسران

گزارشی از اوضاع همخانگی میان دختران و پسران مجرد

یه همخونه می‌خوام، جنسیت طرف هم مهم نیست

تقسیم اجاره و پول پیش، نخستین توجیهی است که با دیدن آگهی‌های همخانگی به ذهن می‌رسد. فشار گرانی مسکن می‌تواند توان مالکیت یک واحد آپارتمان را سلب کند‌ اما نیاز اولیه سکونت را نه؛ نیازی که با سکونت در شهری دیگر یا تمایل به جدایی از خانواده به دلایل مختلف سر بر آورده و راه‌حل‌های موقتی باید به تامین آن کمک و گریزی پیدا کنند. یکی از این راه‌ها همخانگی است که این روز‌ها از همجنس بودن به غیر همجنس بودن، تغییر مسیر داده. به بیان دیگر، به نظر می‌رسد بعد از ازدواج‌های سفید و رفتن زوج‌ها به زیر یک سقف بدون ایجاد پیوند زناشویی رسمی، پدیده همخانه شدن با جنس مخالف و در قالبی جدید در حال رشد است.
کد خبر: ۷۰۵۸۹۵
یه همخونه می‌خوام، جنسیت طرف هم مهم نیست

جام جم سرا: پل‌های هوایی و دیوارهای شهر می‌توانند وسیله اطلاع رسانی درباره نیاز به همخانه و تقسیم وجه اجاره یک خانه باشد، گاهی هم فضای مجازی تبدیل به محل مناسبی برای انتشار این آگهی‌ها می‌شود؛ آگهی‌هایی که بعضی پر از شرط و شروط و اما و اگر هستند و بعضی دیگر شرایط ساده‌تری دارند. اغلب آگهی‌دهندگان دانشجویان و افراد مجرد شاغلی هستند که به فرد دیگری برای تقبل بخشی از هزینه‌ها نیاز دارند‌ اما در این میان شرایط خاص هم میان آگهی‌دهندگان کم نیست. کسانی که حاضرند از بخش زیادی از سهم پرداختی همخانه یا حتی تمام این سهم بگذرند و با او زندگی کنند.


اغلب این افراد جنسیت همخانه مورد نظرشان را ذکر نکرده‌اند و با یک تماس می‌شود فهمید به همخانگی با جنس مخالف تمایل بیشتری دارند. به نظر می‌رسد بعد از ازدواج‌های سفید و رفتن زوج‌ها به زیر یک سقف بدون ایجاد پیوند زناشویی رسمی، این پدیده در قالب جدیدی در حال رشد است. این بار پیوند غیررسمی هم در میان نیست. آنچه در میان است تنها یک ضرورت اقتصادی موقتی برای گذران زندگی است. سقفی برای دو نفر تا اطلاع ثانوی؛ شاید خواستگاری سفید.


تفاهم اخلاقی به جای اجاره


در فضای مجازی سایت‌های متعددی برای ایجاد یک پیام تبلیغاتی وجود دارد. یکی از سایت‌ها به صورت خاص برای جست‌وجوی همخانه فعالیت می‌کند. کسانی که مایل به همخانه شدن با افراد دیگر هستند پیام‌هایی به شکل آگهی‌های غیررسمی منتشر کرده‌اند. بسیاری از آگهی‌ها بی‌حاشیه بودن و غیرسیگاری بودن را در میان شرایط همخانه مورد نظرشان درج کرده‌اند و به دنبال فرد آرامی می‌گردند که مزاحمتی برای آن‌ها نداشته باشد.

بعضی از آن‌ها به جنسیت همخانه اشاره و تاکید کرده‌اند که فقط فرد همجنس با آن‌ها تماس بگیرد‌ اما بعضی دیگر تفاوتی برای دو جنس قایل نشده‌اند.

در یکی از این آگهی‌ها آمده: «سلام، ٣٨سالمه، چهارراه پارک وی یک آپارتمان دو خوابه ١١٠متری شیک با همه امکانات دارم. مدیر یک کارگاه تولیدی هستم. سیگاری نیستم. اهل ورزش و تفریح هستم. سالم زندگی می‌کنم. دنبال یک آقا یا خانم که دوست داشته باشه با من همخونه بشه هستم. نیاز به اجاره ندارم. مهم‌ترین نکته تفاهم اخلاقیه. لطفا در صورت تمایل مشخصات خودتون رو ایمیل بفرمایید، سپاسگزارم.»

با این حال اغلب آگهی‌دهندگان به هزینه پرداختی اهمیت می‌دهند و آن را در آگهی ذکر کرده‌اند. برای یافتن خانه‌ای که با یک ساکن به دنبال ساکن دوم یا ساکنان دیگرش می‌گردد، سراغ آگهی‌دهندگان این سایت رفتیم.


زن و مرد فرقی ندارد


توضیحات یکی از آگهی‌دهندگان برای خانه‌ای ۵۰ متری در میدان پلیس نشان می‌دهد صاحبخانه همه امکانات از قبیل یخچال، تلویزیون، ماشین لباسشویی و... را فراهم کرده و برای همخانه شدن با او کافی است وسایل شخصی خود را به همراه بیاورید.

قیمت برای شخص همخانه دو میلیون تومان پیش و ۳۰۰ هزار تومان اجاره ماهانه است و بقیه مخارج تقسیم بر دو می‌شود. با او تماس می‌گیریم تا از شرایط همخانگی بپرسیم. بعد از پاسخگویی به تلفن و توضیحاتی درباره شرایط خانه، درباره جنسیت مورد نظرش برای همخانه می‌پرسیم. پاسخ این است: «فرقی نمی‌کند. من برنامه‌نویس کامپیو‌تر هستم و اغلب اوقات سر کارم. شما برای خودتان می‌خواهید؟»

وقتی با پاسخ مثبت رو‌به‌رو می‌شود و متوجه می‌شود که یک خانم قرار است همخانه او شود درباره موقعیت خانه و مبلغی که بین دو نفر تقسیم می‌شود توضیح می‌دهد و از وضعیت کار و تحصیل می‌پرسد. توافق اصلی موکول می‌شود به زمان ملاقات حضوری و دیدن خانه.


سن و تحصیلات؟


یکی از آقایان آگهی‌دهنده شرایط خانه‌اش را «بسیار تمیز همراه با کلیه لوازم زندگی، ۱۰۰ م‌تر، دو خواب، واقع در قلهک، نزدیک به مترو» توصیف کرده است. در آگهی درج کرده که فوق لیسانس نرم‌افزار و لیسانس مدیریت دارد، شاغل است و به دنبال همخانه آقا یا خانم با شخصیت و خونگرم می‌گردد. رهن و اجاره را هم توافقی اعلام کرده است.

با این آگهی‌دهنده تماس می‌گیریم و درباره شرایطش برای همخانگی می‌پرسیم. اولین سوال او در رابطه با سن و تحصیلات است. بعد از اینکه متوجه می‌شود با یک دختر دانشجو صحبت می‌کند درباره مبلغ اجاره و پول پیش اطمینان می‌دهد که پس‌اندازی دارد و می‌تواند مبلغ سهم همخانه‌اش را هم تا حدی تامین کند. بقیه صحبت‌ها نیز موکول می‌شود به عصر‌‌ همان روز و ملاقات حضوری.


نفر سومی که ضروری نیست


یکی دیگر از کاربران در توضیح آگهی‌اش نوشته: «یک خونه گرفتم تو خیابان آذربایجان، نرسیده به رودکی... دنبال یک نفر یا دو نفر همخونه می‌گردم. کارمند هستم و تو ماه نهایتا ۱۰ شب تو تهرانم. خونه ۵۱ متری و تمیز و وسایل اولیه مثل تلویزیون و یخچال و گاز و فرش دارم. اگه غیر از خودم یه نفر پیدا شه ۴ رهن و ۴۰۰ اجاره شه و اگه دو نفر پیدا شه نفری ۲ رهن و ۲۵۰ اجاره شه. فقط فرد تمیز و با اخلاق و کم رفت و آمد باشه‌.»

او هم در مکالمه می‌گوید جنسیت همخانه برایش مهم نیست و بستگی به خود فرد همخانه دارد. با پایین‌تر آمدن مبلغ پول پیش هم مشکلی ندارد. حتی در صورت مکدر شدن آرامش همخانه، پیدا شدن نفر سوم هم ضروری نیست!

در میان آگهی‌دهندگان اغلب خانم‌ها متقاضی همخانگی با یک خانم دیگر هستند و با تاکید در آگهی ذکر می‌کنند که فقط خانم‌ها تماس بگیرند. با این حال بعضی از دختران جوان که به سرعت نیاز به سکونت دارند، حاضر به همخانه شدن با آقایان هستند.


بدون حاشیه و غیرسیگاری


«به یک همخونه آقا احتیاج دارم که فقط شاغل باشه، بدون حاشیه و غیر‌سیگاری.» همخانه‌ای که نویسنده این آگهی به دنبالش می‌گردد باید ضرورتا همجنس باشد و بتواند پول پیش منزل یعنی سه میلیون تومان پیش و ۳۰۰ هزار تومان اجاره را تامین کند.

بسیاری از آگهی‌دهندگان به غیرسیگاری و کم رفت و آمد بودن همخانه مورد نظرشان اهمیت می‌دهند. اما تعداد پرشمار آگهی‌هایی که بدون شرایط لازم در جست‌وجوی فردی برای زندگی زیر یک سقف هستند نشان می‌دهد بسیاری از آن‌ها در مکالمه‌ای تلفنی و کوتاه اهمیت چندانی به وضعیت اخلاقی و شخصیتی افراد نمی‌دهند و در صورت اهمیت دادن به این مساله نیز راهی برای شناخت افراد پیش رو ندارند.


سکوت کار‌شناسان


با وجود اهمیت اجتماعی این مساله، ما در تماس با کار‌شناسان اجتماعی با در بسته رو به رو شدیم؛ اغلب به دلیل نگرانی درباره گذشتن از خط قرمز‌ها تمایلی به اظهار نظر در این باره نداشتند. گرچه پیش از این برخی از چهره‌ها جسته و گریخته به مساله ازدواج سفید و زندگی مشترک زوج‌ها بدون ازدواج سخن گفته بودند اما زندگی افرادی با جنس مخالف زیر یک سقف بدون اینکه نسبتی هرچند غیررسمی داشته باشند تاکنون نادیده گرفته شده است.

به نظر می‌رسد مسایل اجتماعی از این دست با وجود اهمیت بالایی که دارند در میان تابو‌ها جای گرفته‌اند و همین موضوع می‌تواند آسیب‌های ناشی از آن‌ها را تشدید کند.(جهان صنعت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۲۸ انتشار یافته: ۲۸
ایرانی
Spain
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۴
۴
هردم ازاین باغ
اپی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۱۱
۵
پول نداشتن بهانه ای است برای داشتن زندگی ناسالم والا برای كسی كه خواهان زندگی سالم است هزاران راه وجود دارد خودتان را گول نزنید زندگی سالم داشتن و در خط قوانین دین زندگی كردن اثارش به خود فرد برمیگرددكه ارامش بزرگترین ره اود ان است
شاهرخ
Australia
۱۵:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۵
۱۱
سلام.مسولین كم كار بیایید شرایط ازدواج اسان.وام اسان.مسكن ارزان.و ...را فراهم كنید كه دارد دیر میشود و ضربه سختی از این ناحیه خواهید خورد.وا مصیبتا.وا ویلا
زهره
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۱۰
۵
خیلی این گزارش هشدار دهنده س . چه باید كرد؟
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۷
۵
نمیدونم داریم كجا میریم؟!
فقط میدونم داریم سریع میریم...
كامبیز
Iran, Islamic Republic of
۲۱:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۵
۴
ازدواج بدون باخبر شدن دیگران
ح
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۵
۶
۲۸
زندگی هر كسی به خودش مربوطه بعضیا دوس دارن اینطور زندگی كنن طرفین هر دوشون عاقل و بالغ هستن نیاز نیست كسی بگه چطور زندگی كنن با نكنن. همانطور كه كسایی كه ازدواج میكنن كسی حق نداره بهشون چیزی بگه.
رسیدگی عاجل
Australia
۰۹:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
۱۶
۷
در واقع روشی برای آوردن عروس به خانه بدون چك و چونه است ! متاسفم .
علی
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۵۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۶
۳
۹
سلام از توجه تان سپاسگزارم ....اگه یادتون باشه حتی یك فیلم هم از این دست ساخته شده وآن بامجوز دولت مهر ساخته شده آسیب های اجتماعی راتذكردادن خیلی خوب است اما ازسوی باید بدانیم ایده به كسی ندهیم ...اگریادتون باشدحدود10یا20سال قبل دولت امریكا وبعضی دول اروپایی قانون همجنس بازی و ازدواج همجنس را اعلام عمومی كردن من آن زمان خیلی ناراحت شدم كه چراآنان به نوع انسان حرمت نمی نهند؟اماامروز وقتی معضلات كشور رااز ناحیه تعدی هایی كه انجام میگیرد نگاه میكنم متوجه شدم حتی قانون بد بهتر از بی قانونی است... بیائید به جای اینكه بادست جلوی چشمانمان رابگیریم بفكر چاره باشیم تا بلكه آیندگانمان عزتمند بزیند..سربلند وپرافتخارباشید
تربت جام
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۷
۲
۷
در فیلم در بند هم به این مساله پرداخته شده است... كه متاسفانه عواقب و آثار خوبی نداشت...
یه جورایی بی چك و چونه... عروس میاد تو خونه :|
ع.د
Iran, Islamic Republic of
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
۴
۳
ممكن است بعد از مدتی سه نفر بشوند
ز
-
۲۳:۵۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
هر كس وجدان داره یه لحظه به این فكر كنه:
كدوم یكی ازین روشن فكرایی ك اینجا نظر دادن دوس داشتن نفر سومی این زندگی باشن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ كدوم یكیتون حاضره پدر مادر خودشو عوض كنه با همچین آدمای...
نگید كه این هم خونه بودن به جایی ختم نمیشه و دختر پسر گلمون هر كدوم میرن تو یه اتاق و در رو به روی هم میبندن و زیارت آل یاسین میخونن!!!!
آزاد اندیشی هم حد و اندازه داره!!!
لیلا
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۸
۷
۱۲
باسلام به دختر ها میگم شما باباتون بهتون نگفته حیف تو هست مواظب خودت باش همه جا؟
بهنواز
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۴/۰۱/۰۹
۱
۷
باسلام واحترام
مطلب رو خوندم
با وجو تاسف زیاد واحساس خطر برای وضعیت موجود
میخواستم از تمام كارشناسان وفعالان اجتماعی وفرهنگی
خواهش كنم تا دیرتر نشده
واوضاع از این وخیم تر نشده
محافظه كاری رو كنار بگذارن
ویه طرح جامع ارائه بدن
تا شاید راه حل مناسبی برای این مشكل پیدا بشه
غزل
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۰۲ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۳
۶
۲۳
با سلام و احترام،فكر میكنم دید منفی نسبت به این موضوع دارید وگرنه مشكلی نداره هم خونه هم جنس یا جنس مخالف
روح زندگی
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۴/۰۱
۵
۱۱
هر كسی در این دنیا یكبار متولد میشه و این حق رو داره سبك زندگیه خودش رو انتخاب كنه و این ما باید بدونیم همه آدم ها شاید نتونن اینقدر مسولیت زندگیه خانوادگی در ایران را به دوش بكشن... ما در مقامی نیستیم كه بخواهیم برای زندگیه آدم ها خط و مشی خاصی مشخص كنیم....به قول معروف هر كسی خودش صلیبش رو به دوش میكشه
علی
-
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۷/۱۲
به من چه خودشون عقل دارن و بالغ هستن بچه كه نیستن
بهار
-
۱۸:۱۴ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۲
۷
۲۶
شماها صداتون از جای گرم درمیاد
من ٢٣ سالمه ..مادرم ٢ساله فوت كرده بابام منو انداخته از خونه بیرون بهم گفت یا بمون تحمل كن یا برو ..من بهم ظلم شده
حالا شماها میگین هم خونه بده قبول ..اونی كه تو جامعه هیچ كس نداره خراب میشه
من نمیخوام ادم بدی بشم
اما كسیم نیست كه به دادم برسه
حمید
-
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
هیچكس از دل كسی خبر نداره . واقعا بعضی ها از دل خوششون برای دیگرانم نظر میدن
Sajad
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۵/۱۲/۰۵
هستن ولی باید بگردی
بدبخت
-
۱۸:۴۶ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
۳
۱۱
لطفا اگه نفستون از جای گرم بلند میشه دیگران رو قضاوت كنید، یه عده شاید دنبال موضوع دیگه ای باشن ولی یه عده هم از اجبار این كارو انجام میدن.
آپارتمان 100 متری مبله، لباسشویی، تلویزیون و امكانات؟ نه عزیزم دنبال 2 متر جا هستم شب كپه مرگمو بذارم.
حمید
-
۰۱:۵۵ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۶
دمت گرم حرف دل خیلی ها رو زدی
محمد از كرج
-
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۳
۶
۷
درخانه ای كه دو نفر باشن سومی شیطان است پس مواظب باشید در دام نیفتید
ح.پ
-
۱۲:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۱۵
۳
۴
آنچنان ره میرویم و در مسیر.......همچنان در منزل اول اسیر........بشینیم یه ذره فكر كنیم ببینیم كه به قول خودمون امل نباید باشیم و این همه سال عقاید اخلاقی رو زیر پا گذاشتیم چه چیزی تغییر كرد یا بهتر شد نسبت به زمان گذشته كه این چیزها رو عیب میدانستن.نه مثل گذشته كه دائما پرده بین هر چیزی كه عیب میدونستن كه مارو كنجكاو پیش از حد كردن برای دیدن چیزهایی كه نذاشتن ببینیم و حرف هایی كه نذاشتن بشنویم كه این خودش بزرگترین آسیبی بود كه به ما زدن كه الان داره خودشو نشون میده نه به روزگار الان كه همه ی پرده هارو از میان بر میدارن برای دیدن همه ی چیزها و شنیدن همه ی چیزها كه در گذشته نذاشتن.یه مقدار كه نگاه میكنیم جز افراط و تفریط چیزی نبوده.یا ببین یا نبین.یا كاملا صفر یا كاملا صد. چیزی بنام اینكه به صلاحت بود ببین به صلاحت نبود نبین وجود نداره.و این تفریط گذشته كه از روی ناآگاهی به ما تحمیل كردن مارو در این زمانه مریض كرده و میخواهیم محدودیت های گذشته رو الان با سرعت زیاد جبران كنیم غافل از اینكه این سرعت زیاد هم مارو نابود میكنه.تعادل جواب همه مسئله های ماست.فقط تعادل.
مهدی
-
۱۱:۵۲ - ۱۳۹۵/۰۶/۱۷
۱
۸
نمی دونم چرا همش دوست دارین به زندگی افراد گیر بدین.
آتنا
-
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۵/۰۷/۰۷
۲
۱۱
سلام مدتی بود دنبال هم خونه ای بودم چند مورد هم اومدن ولی متاسفانه متوجه شدم تماما دخترهایی كه اومدن یك مشكل اخلاقی داشتن نه تنها دوست آقا داشتن بلكه ممكن بود زمانی كه من منزل نیستم دوستشون رو دعوت كنن خونه یا خدایی نكرده اتفاقات وحشتناكتری برای من بیفته. زندگی دختران شهرستانی به دور از خانواده باعث شده این دختران با هر شخصی رفاقت كنن كه متاسفانه اكثر این اشخاص پسرانی كه خود به گونه ای بزهكار اجتماعی هستن.دست آخر همین اشخاص دختر های كم اطلاع رو به هزاران منجلاب اجتماعی میكشن كه لازم به ذكر نیست. این روزها در تهران گرفتن هم خونه ای كاری بسیار خطر ناك است كه حتی ممكن است به قیمت از دست دادن چیزهایی شود كه سالها برایش تلاش كرده ایم مثلا اگر همخانه ای شما دزد باشد كاسب مواد یا چیزهای دیگر كه متاسفانه اینگونه افراد را گاها با یك برخورد دو برخورد نمیتوان شناخت. بهترین روش برای سالم زندگی كردن دوری از افرادی است كه هیچ شناختی از پیشینه شان نداریم خواه دختر خواه پسر.
امید
-
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۸/۱۱
۹
۵
سلام من یه خونه اجاره گرفتم تو میدان گمرك به بی ارتی پنج دقیقه راهه اجاره چهار صد هزار ورهن چهار میلیون وقابل تبدیل هست اگه كسی بود تماس بگیره درضمن خونه تمیز وكل لوازم موجوده

نیازمندی ها