پولدارهای شهر تهران که لباس گدایی به تن می‌کنند

شیوه‌ای جدید برای تلکه‌کردن

در نخستین همایش سازمانهای مردم نهاد صورت گرفت

قدردانی روحانی از یک تشکل ضد تکدی​گری در تبریز

دکتر حسن روحانی رییس جمهوری با بیان اینکه دولت تدبیر و امید تشکل های مردمی و سازمان های مردم نهاد را نه تهدید بلکه یک فرصت می داند، از یک تشکل مردمی که در زمینه مبارزه با تکدی گری در شهر تبریز مرکز استان آذربایجان شرقی فعالیت می کند، قدردانی کرد.
کد خبر: ۷۰۵۳۵۷
قدردانی روحانی از یک تشکل ضد تکدی​گری در تبریز

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام والمسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در نخستین همایش سازمان های مردم نهاد که در تالار بزرگ وزارت کشور برگزار شد افزود: « شنیده ام که در تبریز یک تشکل مردمی توانسته تکدی گری را به طور کامل از بین ببرد.»

روحانی با بیان اینکه یک انجمن غیردولتی توانسته در یک شهر بزرگ یک آسیب و معضل اجتماعی را حل و فصل کند اظهار داشت: وزیر کشور گزارش داد که در زمینه مبارزه با مواد مخدر انجمن ها و تشکل های مردم نهاد بسیار فعال هستند؛ مگر دولت به تنهایی قادر است با این معضل بزرگ اجتماعی مبارزه کند.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: مبارزه با فقر، نابرابری و انواع آسیب هایی که امروز خانواده ها و استحکام آن را تهدید می کند و برای اینکه مردم با حقوق شهروندی خود آشنا شوند و از آن دفاع کنند راهی جز اینکه سازمان های غیردولتی و مردم نهاد وارد عمل شوند نداریم.

وی در عین حال گفت: البته این سازمان ها باید با دولت در تعامل باشند. سازمان های مردم نهاد نباید دولت ساخته باشند بلکه باید روی پای خود بایستند و استقلال داشته باشند.

وی ادامه داد: سازمان های مردم نهاد دولت ستیز هم نباید باشند بلکه باید دولت یار باشند و حتی در یک شرایطی دولت ساز باشند.

رییس جمهوری تصریح کرد: این دولت معتقد است برای توسعه کشور ما نیازمند به یک جامعه قدرتمند هستیم و جامعه قدرتمند نیز نیازمند به مشارکت بیشتر مردم است.

رییس قوه مجریه تصریح کرد: هرچه بتوانیم مشارکت مردم را در زمینه های مختلف تسهیل کنیم جامعه ما توانمندتر و قدرتمند تر می شود و دولت قدرتمند نیز در یک جامعه قدرتمند می تواند شکل بگیرد.

وی با اشاره به مشکلات فراوان و همچنین اهداف بلندی که داریم گفت: برای حل مشکلات نیازمند سازمان های غیردولتی و مردم نهاد هستیم. ما امروز در بخش محیط زیست مشکلات گسترده ای داریم که برای حل آن هم باید فرهنگ عمومی در زمینه محیط زیست را بالا ببریم و هم فعالیت های مردمی در زمینه محیط زیست را گسترش دهیم.

وی با بیان اینکه دولت به تنهایی قادر به حل مشکلات نیست اضافه کرد: در زمینه تامین آب آشامیدنی، صنعتی و کشاورزی نیز امروز مشکلات فراوانی داریم که نیاز است تشکل های غیردولتی و مردمی در کنار دولت در این زمینه وارد عمل شوند.

رییس دولت تدبیر و امید با بیان اینکه برای مبارزه با آسیب های اجتماعی نیز به سمن ها احتیاج داریم گفت: آنها باید بیایند و حضور فعال داشته باشند تا بتوانیم این مشکلات را حل کنیم.

وی با بیان اینکه سازمان های غیردولتی هستند که می توانند مشارکت مردم را در انتخابات گسترده کنند گفت: امروز بحمدالله دولت سالاری نداریم بلکه مردم سالاری دینی داریم البته قبول دارم که دولت باید تصدی های خود را کم کند.

رییس جمهوری اضافه کرد: به جز در برخی مسائل همچون مسائل امنیتی و سیاست خارجی که به ناچار دولت باید تصدی آن را به عهده گیرد اظهار داشت: بقیه بخش ها حتی بهداشت، درمان و آموزش فرزندان این جامعه را می توان به تدریج به مردم و بخش های غیردولتی واگذار کرد؛ البته نظارت و هدایت دولت باقی می ماند و حمایت دولت هم باید باشد چرا که سازمان های غیردولتی و مردم نهاد در بسیاری امور مشکلات دارند که دولت باید حامی آنها برای رفع مشکلات باشد.

وی ادامه داد: این دولت معتقد است هر کاری که بتوانیم به مردم واگذار کنیم به نفع جامعه است حتی امروز اگر مردم بخواهند در زمینه میراث فرهنگی حفاظت و حراست کنند دلسوزانه تر و مجددانه تر می توانند این کار را انجام دهند.

وی ادامه داد: البته اکنون نیز مردم بخش میراث فرهنگی را حمایت می کنند و اگر حمایت مردم نباشد، شدنی نیست.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: در فرهنگ دینی نیز زمانی موفق بودیم که به دست مردم بود.

وی با اشاره به معضلات و اهداف بلندی که در بخش فرهنگی یا اجتماعی داریم اظهار داشت: نیازمند توسعه فرهنگی و اجتماعی هستیم و در این زمینه ان جی او ها می توانند فعالیت بیشتری داشته باشند.

وی خطاب به سازمان های غیردولتی و مردم نهاد گفت: در زمینه مسائل اجتماعی، انسانی و آسیب های اجتماعی اشکالی ندارد که سازمان های مردم نهاد ما با سازمان های مردم نهاد بین المللی در تماس باشند البته تماس سالم و مفید برای جامعه ما.

وی با بیان اینکه باید لایحه ای جامع در زمینه سازمان های غیردولتی و مردم نهاد تضمین شود ادامه داد: وزارت کشور باید پیش نویس این لایحه را تهیه کند تا در کمیسیون دولت بررسی و تقدیم مجلس شورای اسلامی شود تا بتوانیم از این سازمان ها بهره وری بیشتری داشته باشیم و همه دست به دست هم دهیم تا ایران آبادتر و سرافرازتر باشد.

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه دولت ها در دوران کهن وظایف بسیار محدودی داشتند اظهار داشت: معمولا ایجاد یک نیروی مسلح، ارتش، راه ها و امنیت در جامعه و کشور در برابر هجوم بیگانه یا ناامنی های داخلی و سایر امور معمولا توسط خود مردم اداره می شد.

رییس قوه مجریه ادامه داد: بنابر این شما می بینید که قرن های گذشته دارالحکومه کنار یک مسجد، بازار و یک مرکز سپاه و نظامی تشکیل می شد. شما در میدان امام اصفهان که یکی از نمونه های بزرگ تمدنی ما و آثارش به جای مانده است می بینید که چگونه بازار، مسجد، مدرسه و محل حکومت در کنار یکدیگر و در یک فضا و میدان قرار گرفته است.

روحانی با بیان اینکه در دوران مدرن به تدریج دولت ها توسعه یافتند و مسوولیت های سنگینی را به عهده گرفتند اضافه کرد: در برخی دولت ها مثل دولت های سوسیالیستی تقریبا همه وظایف را دولت خود بر عهده گرفت حتی آنجا که وظیفه بازار، اصناف و بخش خصوصی بود.

رییس قوه مجریه اضافه کرد: به تدریج روشن شد که دولت قادر نیست همه امور، نیازمندی های جامعه و همه آنچه که یک کشور نیازمند است برعهده گیرد لذا تقسیم بندی هایی برای وظایف دولت و سازمان های غیردولتی انجام شد.

وی با تاکید بر اینکه البته این سخن به معنی آن نیست که ما سمن ها را از تمدن غرب آموختیم گفت: در جوامع اسلامی و ایران ما سازمان ها و نهادهای غیردولتی در بسیاری زمینه ها از دیرباز فعال بودند.

وی یادآور شد: بسیاری از نهضت ها و انقلاب ها اگر به پیروزی رسید در سایه ساماندهی و سازماندهی سازمان های غیردولتی بود و آنجا که سازمان های غیردولتی فعال نبودند دولت ها دچار شکست شدند.

رییس جمهوری با مروری بر دو واقعه 14 مرداد و 28 مرداد گفت: روحانیت، اصناف، بازار، اجتماعات سیاسی و گروه های زمان مشروطه فتوت و اخوت و تشکل های فعال توانستند انقلابی را در برابر استبداد به ثمر برسانند و عدالتخانه و مجلس شورای ملی را تشکیل دهند و انتخابات برگزار کنند.

روحانی با بیان اینکه انقلاب مشروطه یک نهضت بزرگی بود که علما، بزرگان، روشنفکران و فرهیختگان در سایه تشکل های غیردولتی توانستند پیروز شوند ادامه داد: زمانی که تکیه دولت به سازمان های غیردولتی کم شد حادثه ای پیش آمد و در 28 مرداد کودتا رخ داد.

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی یادآور شد: انقلاب اسلامی ایران نیز در سایه سازمان ها و تشکل های غیردولتی و آن زمان حتی ضددولت به پیروزی رسید.

رییس جمهوری گفت: در آن دوران مساجد، حسینیه ها، هیات ها، بازار، تشکل های دانشجویی و مردمی توانستند حرکت های بزرگی همچون حرکت 15 خرداد و حرکت های بعدی را در این کشور به وجود آورند و انقلاب اسلامی را به رهبری راهبری بزرگ به نام امام خمینی (ره) به پیروزی برسانند.

وی ادامه داد: پس اساس تشکل های مردم نهاد گروه های داوطلب، فعال و غیرسیاسی است و آنچه بخواهد صرفا فعالیت سیاسی انجام دهد بیشتر در چارچوب احزاب سیاسی فعال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها