از سوی وزارت بهداشت صورت گرفت:

تکذیب فهرست منتشر شده شرکت‌های متخلف لبنی

در حالی که هنوز وزارت بهداشت، فهرست شرکت‌های متخلف صنایع لبنی را به مردم اعلام نکرده است و همچنان معلوم نیست کدام شرکت‌ها، روغن غیرمجاز پالم را در شیر و ماست پرچرب ریخته‌اند، اما رئیس سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با مهر تاکید کرد: برای استفاده از لبنیات موجود در بازار، منعی وجود ندارد، زیرا دیگر اجازه نمی‌دهیم لبنیات غیرمجاز در بازار توزیع شود.
کد خبر: ۷۰۴۶۵۴
موج پالم فروکش کرد

جام جم سرا: محمد هاشمی، مدیر روابط عمومی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با جام‌جم توضیح داد: پس از بحث و بررسی‌هایی که در کمیته فنی وزارت بهداشت برای بررسی محصولات مخلوط با روغن پالم صورت گرفت، تخلف مدیران تولیدکننده 41 فرآورده لبنی محرز شد.

در این میان، تخلف 23 فرآورده لبنی قطعی است که از ادامه تولیدات آنها جلوگیری به عمل آمد، اما درباره تخلف 18 فرآورده دیگر، هنوز مشکوکیم و باید بررسی بیشتری انجام دهیم.

به گفته این مقام مسئول، از روز گذشته جلوی تولید محصولات لبنی غیرمجاز و مشکوک در کارخانه‌ها گرفته شده است و به دلیل جلوگیری از توزیع محصولات لبنی غیرمجاز از مبدا، می‌توانیم با اطمینان بگوییم از امروز همه محصولات لبنی که مردم استفاده می‌کنند، سالم و مورد تائید این وزارتخانه است و مردم از این بابت، نگرانی نداشته باشند.

رئیس سازمان غذا و دارو نیز درباره پرونده روغن پالم و اقدامات انجام شده از سوی این سازمان عنوان کرد: ارزیابی جامع و دقیقی را از هفته گذشته در سراسر کشور شروع کردیم که بر اساس آن، همه شرکت‌هایی که فرآورده‌های مختلف لبنی تولید می‌کنند، رصد شدند.

رسول دیناروند به مهر توضیح داد: همه بازرسان سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌های علوم پزشکی بازرسی های لازم را از خطوط تولید و انبار شرکت‌های تولیدکننده صنایع لبنی انجام داده و همه مستندات، بررسی و نمونه‌برداری‌های لازم انجام شد.

رئیس سازمان غذا و دارو یادآور شد: به محض آزمایش‌های تکمیلی طی چند روز آینده، مواردی که تخلفشان محرز شود، پروانه آنها تعلیق و به دستگاه قضایی معرفی خواهند شد.

وی تاکید کرد: مطمئنا پس از قطعی شدن محکومیت، متخلفان به مردم معرفی و اعلام خواهند شد و اطلاع‌رسانی در این مرحله بیشتر متوجه این موضوع است که فرآورده‌هایی که از امروز عرضه می‌شوند، همگی دارای مجوز وزارت بهداشت بوده و منعی برای مصرف ندارند.

دیناروند خاطرنشان کرد: از آنجا که مصرف لبنیات در کشور موضوع جدی و مهمی است، تلاش کردیم بدون از دست دادن زمان متخلفان را شناسایی کنیم و به مردم این اطمینان را بدهیم محصولات لبنی‌ای که از امروز عرضه خواهد شد، همگی دارای مجوز مصرف بوده و جای هیچ گونه نگرانی برای استفاده آنها وجود ندارد.

بازنگری در استانداردهای قبلی

هم اکنون استفاده از روغن ارزان و وارداتی پالم در برخی محصولات لبنی مثل خامه قنادی و پنیر فرآوری شده مجاز است، اما در اطلاعیه مشترک بین سازمان غذا و دارو و موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران که روز گذشته منتشر شد، آمده است: «با توجه به این‌که در سال‌های گذشته برای فرآورده‌های لبنی و فرآورده بستنی، استاندارد ملی ایران تدوین شده است که اجازه مصرف چربی گیاهی را صادر می‌کند، مقرر شد به منظور جلوگیری از هرگونه امکان سوء استفاده، استانداردهای مربوط بازنگری شود؛ به نحوی که نسبت به حذف چربی گیاهی یا بهبود ترکیبات اسید چرب گیاهی اقدام شود.»

بر اساس این اطلاعیه «سازمان غذا و دارو نسبت به بازنگری پروانه ساخت فرآورده‌های مذکور اقدام کرده است و نتایج فعالیت هر دو سازمان در این رابطه، با هدف کاهش مصرف روغن پالم در محصولات غذایی حداکثر تا پایان شهریور 1393 به اطلاع عموم می‌رسد.» یعنی با این حساب، می‌توان پیش‌بینی کرد که مجوز استفاده از روغن پالم در همه محصولات لبنی، در نیمه دوم امسال ممنوع شود.

مجلس، پیگیر نظارت​هاست

علاوه بر دولت، مجلس نیز پیگیر نظارت بر لبنیات چرب شده با روغن پالم است. کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در جلسه اخیر خود با حضور مسئولان سازمان غذا و دارو و سازمان استاندارد به بررسی استفاده از روغن پالم در محصولات لبنی پرداخت و این دستگاه ها را موظف کرد تا گزارش لازم از کارخانه‌هایی که از این روغن استفاده کرده‌اند، ارائه کنند.

در همین راستا، محمد حسین قربانی در گفت وگو با ایسنا، درباره‌ بررسی استفاده از روغن پالم در صنایع لبنی بویژه شیر و ماست در جلسه اخیر این کمیسیون می گوید: مسئولان سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت و درمان و همین طور سازمان استاندارد با حضور در جلسه کمیسیون بهداشت در این باره توضیحاتی ارائه کردند. به گفته این نماینده مجلس، استفاده از روغن پالم در مواد لبنی ممنوع است. هر چند 50 درصد روغن مصرفی کشور از جمله روغن مایع و سرخ کردنی پالم است، اما به اعتقاد قربانی، ممنوعیت آن در مواد لبنی محرز است.

همچنین این نماینده مجلس بصراحت اعلام کرده که مسئولان مربوط، گزارشی در رابطه با مصرف روغن در شیر ارائه نکردند، اما در ماست‌های پرچرب مواردی مشاهده شده است.

بنابراین دستگاه های مربوط موظف شدند گزارشی از کارخانه‌هایی که از این روغن استفاده کردند تهیه کرده و محصولات نیز از بازار جمع آوری شود و نهایتا گزارش آن را تا فردا به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ارائه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
ادمیزاد
United States
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
خدا بهتر میداند حتما با اون كشوری كه روغن پالم میخریدن رابطشون بهم خورده، حالا میخواهند از یك كشور دیگه یك اشغال دیگه وارد كنند به جای پالم و اون رو بدن به خورد مردم كی جواب اونهایی را میدهد كه زیان دیده این روغن هستند ؟ كی جواب مردم میده چرا باید كسی مسئولیت كارهای خودش را بر عهده نمی گیرد؟
نرگس
United States
۰۹:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
اون محصولاتی هم كه تا دیروز تولید و عرضه میشد، مجوز تولید داشت در غیراینصورت هیچ كدام بدون مجوز نمیتوانستند تولید كنند .غیر از این است ؟
شقایق
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۲۱
۰
۰
چرا از متخلفان می ترسید
من یك سوال برام پیش آمده 1- یا همه ماركها به صورت روتین از پالم استفاده می كردن ؟ 2-كارخانه های كه اینكار و می كرده اینقدر بزرگ و با نفوذ هستند كه دولت جرأت اعلام اسامی آنها رو نداره؟
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها