ارائه اولین ارزیابی علمی از قیام بشر علیه خود

12 دستاوردی که به پایان جهان می‌انجامد

پیش بینی‌ها درباره هوش مصنوعی

ظهور فناوری خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای + عکس

هوش مصنوعی از فناوری های جدید و منحصر به فرد دوره مدرنیته به شمار می رود که در دهه های اخیر با رشد و پیشرفت چشمگیری مواجه شده است این در حالی است که بسیاری از کارشناسان و محققان، آینده این فناوری را برای بشریت خطرناک پیش بینی می کنند.
کد خبر: ۷۰۳۵۲۵
ظهور فناوری خطرناک‌تر از بمب هسته‌ای + عکس

دانش ها و علوم جدید و قدیم بسیاری ریشه در هوش مصنوعی دارند که از آن جمله می توان به زبان‌شناسی، ریاضیات، روان‌شناسی، نورولوژی، فیزیولوژی و ... اشاره کرد.

در صنعت فیلم سازی به کرات شاهد فیلم هایی با موضوعات هوش مصنوعی هستیم. در این فیلم ها، ماشین ها انسان ها را محکوم به تبعید به سایر سیاره ها کرده و تهدید بزرگی برای انسان ها محسوب می شوند، آیا روزی فرا خواهد رسید که سناریو فیلم های هالیوودی و علمی و تخیلی محقق شود؟ هوش مصنوعی چه خطراتی را در دنیای واقعی به انسان ها تحمیل می کند؟ آیا ماشین ها و روبات ها تهدید جدی برای انسان ها به حساب می آیند؟

هوش مصنوعی، دانش ساخت ماشین‌‌ یا برنامه‌ های هوشمندی است که بدون نیاز به انسان ها قادر به فکر کردن هستند. در مقایسه هوش مصنوعی با هوش انسانی باید گفت که انسان قادر به مشاهده، تجزیه و تحلیل مسائل مختلف است اما هوش مصنوعی مبتنی بر قوانین و رویه هایی است که از قبل به سیستم داده شده است.

هوش مصنوعی خطرناک تر از بمب هسته ای است

هوش مصنوعی را می توان از جنبه های مثبت و منفی مورد بررسی قرار داد. الون ماسک، کار آفرین مشهور و یکی از تاثیرگذار ترین چهره های دنیای تکنولوژی و بنیانگذار شرکت هایی مانند تسلا موتورز و اسپیس ایکس در جدیدترین مصاحبه خود از خطرات هوش مصنوعی سخن گفته و هوش مصنوعی را از بمب های هسته ای خطرناک تر دانسته و معتقد است:«فیلم هایی که درباره هوش مصنوعی ساخته می شوند روزی به وقوع می پیوندند و انسان ها بایستی به سیاره دیگری سفر کنند. تکنولوژی های جدید و ماشین های هوشمند تنها بخشی از خطراتی هستند که بشریت را تهدید می کنند.

الون ماسک در جمله ای در صفحه اجتماعی خود نوشت:«ما باید به شدت نگران آینده ای باشیم که ماشین های هوشمند زندگی ما را به عهده می گیرند، آن روز از بمب هسته ای خطرناک تر است و بشریت تهدید به مرگ خواهد بود».

فناوری، آینده مثبتی را برای انسان ها ترسیم می کند

سخنان الون ماسک در حالی مطرح می شود که ری کورزویل، آینده گرا و مدیر بخش مهندسی گوگل نگاه مثبتی به آینده فناوری داشته و می گوید:«در سال های آتی و با برنامه های نرم افزاری مختلفی که نوشته می شوند، کاربران قادر به ارائه پرسش و پاسخ با گوگل خواهند بود».

کارشناسان گوگل پیش بینی کرده اند که تا سال 2030 میلادی، هوش مصنوعی جایگزین هوش انسان شده و قادر به حل مسائل پیچیده خواهد بود اما این موضوع در صورتی است که اینترنت به صورت خودآگاه عمل کند و تا رسیدن به این مرحله، مسیر طولانی را باید پیمود. اما برخی معتقدند سخنان کارشناسان گوگل محقق نخواهد شد زیرا ذهن انسان دارای پیچیدگی های بسیاری است که به سادگی قادر به درک آنها نیستیم.

آینده هوش مصنوعی

آیا روبات ها در سال های آتی می توانند ترسیم کننده آینده خطرناکی برای بشریت و انسان ها باشند؟ آیا فیلم های علمی و تخیلی هالیوودی محقق خواهند شد؟ آیا روبات ها تبدیل به خون آشام هایی خواهند شد که به دنبال راندن انسان ها از زمین هستند؟

هوش مصنوعی جایگزین انسان می شود

هوش مصنوعی منعکس کننده عصر مدرنیته و ارتباطات خواهد بود. کارشناسان این حوزه فواید بسیاری را برای هوش مصنوعی بر شمرده اند که از آن میان می توان به مواردی مانند عدم خستگی یا پیری، اشتغال ماشین های هوشمند در حرفه های خطرناکی مانند معدن، آتش نشان و ... اشاره کرد.

دور از ذهن نخواهد بود که انسان ها منفعل شده و کسب و کار به ماشین ها سپرده شده و بسیاری از مشاغل امروزی با روبات ها جایگزین می شوند. روبات ها می توانند در تمام کارهایی که انسان قادر به انجام آن است، جایگزین شوند اما ورود روبات ها در بسیاری از مشاغل مانند پزشکی، تدریس و آموزش و غیره موفقیت آمیز نخواهد بود زیرا در این مشاغل انگیزه، شور و شوق نیز علاوه بر آگاهی لازم است تا مخاطب را با خود همراه کند اما روبات ها فاقد احساس هستند.

افزایش آمار بیکاری

در شرایطی که بسیاری از مشاغل به روبات ها واگذار می شوند، آمار بیکاری در تمامی کشورها سهم به سزایی را به خود اختصاص خواهد داد. کارفرمایان می توانند نیروی کار خود را با دستمزدی بسیار نازل و پایین به کار بگیرند. اشتغال، یکی از مهمترین سیاست ها در هر جامعه ای محسوب می شود که نقش مهمی را در زندگی مردم ایفا می کند.

در سال های آتی و با رشد هر چه بیشتر هوش مصنوعی، انقلاب های عظیمی در تمامی عرصه ها از جمله آموزش و پرورش، سرمایه گذاری، اقتصاد، اجتماع و ... رخ خواهد داد.

تبعید انسان ها به سایر سیاره ها

هوش مصنوعی در حال حاضر به ماشین های بدون سرنشین نیز وارد شده تا به مرور زمان به حذف کامل انسان ها از فعالیت بپردازد اما از سوی دیگر، انسانی را تصور کنید که تمام کارهایش را روبات ها یا ماشین ها انجام می دهند، اگر روزی فرا رسد که ماشین ها برای لحظه ای بایستند، آیا انسان قادر به فعالیت و ایفای دوباره نقش خود خواهد بود؟ در این میان و در دنیای روبات ها و ماشین آلات هوشمند انسان چه جایگاهی می تواند داشته باشد؟ آیا به همین دلیل است که انسان ها به دنبال کشف و کنکاش در سایر سیاره ها هستند تا در روز مبادا به سیاره دیگری مهاجرت کنند؟

تاثیر هوش مصنوعی بر رفتارهای انسان

انسان ها با حضور هوش مصنوعی، ماشین وار رفتار کرده بدین معنا که عواطف و احساسات دیگر جایی در میان بشریت نداشته و به مرور به سوی رفتارهایی می روند که آنها را تبدیل به ماشین می کند. انسان ها دیگر کمتر به سمت دوست یابی از شکل هم نوع و هم جنس خود تمایل پیدا می کنند. در عصر هوش مصنوعی حتی حیوانات نیز به شکل روباتیک خواهند بود. در عصری که همدم انسان ها دوستانی از جنس روبات هستند یا تمام فضای اطراف آنها را روبات ها تشکیل می دهند چه فاجعه بزرگی رخ خواهد داد؟

البته این موضوع تا حدودی در کشور ژاپن بروز کرده و ژاپنی ها به «افرادی روبات دوست» مشهور شده اند زیرا آنها ترجیح می دهند که روابط خود را با روبات ها گسترش دهند تا انسان ها!

ورود هوش مصنوعی به معنای تباهی زندگی انسان ها

بنا بر نظرسنجی که در ژاپن انجام شده، 52 درصد از محققان و کارشناسان معتقدند با ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان ها نه تنها به زندگی انسان ها چیزی اضافه نمی شود بلکه این ورود به معنای پایان و ویرانی زندگی انسان هاست اما از سوی دیگر 48 درصد از کارشناسان معتقدند ورود هوش مصنوعی به زندگی انسان ها گریز ناپذیر است پس باید با آغوش باز به استقبال آن رفت. پیش بینی می شود این بحران در کشورهای توسعه یافته ای مانند ایالات متحده و کشورهای اروپایی بیشتر باشد.

دبورا لوپتن، استاد دانشگاه کانبرا استرالیا در رابطه با این موضوع گفت:«من معتقدم هر اندازه که شاهد رشد و شکوفایی روبات ها در عرصه فناوری یا ورود هوش مصنوعی باشیم، باز هم تمامی ماشین ها ارزش و قدرت انسان ها را نداشته و نمی توانند با مهارت های انسانی مقایسه شوند».(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها