سخنگوی وزارت امور خارجه با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی زندان بزرگی را برای فلسطینی‌ها ایجاد و به زندان​بان تبدیل شده، گفت: آمریکا از زندان‌بان‌ها حمایت می‌کند در حالی که ضرورت دارد واقعیات منطقه را با چشم باز ببیند.
کد خبر: ۷۰۲۷۲۴
آمریکا واقعیات منطقه را با چشم باز ببیند

مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی درباره آخرین پیگیری‌ها برای ارسال کمک‌های غذایی و دارویی ایران به مردم غزه گفت: گفت‌وگوها با مقامات مصری برای ارسال کمک‌ها ادامه دارد و دفتر حفاظت منافع ایران در قاهره با مقامات مصری و سایر مسئولان ذیربط در تماس است.

امیدواری به ارسال هر چه سریع‌تر کمک‌های انسانی ایران برای مردم غزه

وی با بیان اینکه برخی مسائل فنی و حقوقی مطرح بود که باید از سمت ما رعایت می‌شد، افزود: این مسائل به مراجع ذیربط از جمله هلال‌احمر منعکس شد و پیگیری‌ها برای ارسال کمک‌ها ادامه دارد.

افخم در پاسخ به پرسش دیگری درباره اظهارات شیخ‌الاسلام مشاور علی لاریجانی مبنی بر اینکه مصر طی نامه‌ای به وزارت خارجه ایران شرط و شروطی را برای صدور مجوز به منظور ارسال این کمک‌ها مطرح کرده، گفت: اطلاعی از این موضوع ندارم.

وی افزود: شرایطی باید در آن منطقه باشد و بعید می‌دانم به عنوان پیش‌شرط یا شرط صرف برای ایران باشد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ابراز امیدواری کرد که با پیگیری‌های انجام شده هرچه زودتر این کمک‌ها ارسال شود.

افخم با اشاره به حضور معاون وزیر خارجه مصر در تهران برای شرکت در نشست وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد، گفت: در دیدار معاون وزیر خارجه مصر با مقامات ایرانی بر ارسال سریع محموله‌ها تأکید شد تا این محموله‌های غذایی و دارویی با تیم پزشکی آماده عزیمت ایران برای مداوای مجروحان، هرچه سریع‌تر به غزه عزیمت کنند تا بتوانند بخشی حتی اندک از نیازمندی‌های روزمره و فوری مردم غزه را مرتفع کنند.

هنوز خبری نیست

افخم در پاسخ به سؤال دیگری،‌ درباره آخرین وضعیت بازگشایی سفارت انگلستان در تهران گفت: هنوز خبر جدیدی در این زمینه موجود نیست. گفت‌وگوها ادامه دارد که شرایط برای بازگشایی تکمیل شود و پس از آن اطلاع‌رسانی صورت خواهد گرفت.

سفر معاون ظریف به برلین

سخنگوی دستگاه دیپلماسی درباره سفر حسین امیرعبداللهیان معاون عربی و آفریقایی وزارت خارجه به برلین با بیان اینکه گفت‌وگوها بین جمهوری اسلامی ایران و آلمان در حوزه مسائل منطقه به صورت مرتب برگزار و در سطوح مختلف جریان داشته، افزود: این سفر در پاسخ به سفر همتای آقای امیرعبداللهیان به تهران صورت گرفته و در خصوص مسائل منطقه رایزنی صورت خواهد گرفت و این رایزنی‌ها و تبادل نظرها کمک می‌کند که دیدگاه‌های مقامات آلمان به واقعیت جاری نزدیک‌تر شود و زمینه همکاری‌ها بین تهران و برلین در حوزه‌های مختلف مورد بررسی و گفت‌وگو قرار گیرد.

اظهارات مداخله جویانه اماراتی‌ها

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در خصوص نامه سفیر امارات به بان کی‌ مون و اعتراض به برافراشته شدن پرچم ایران در جزیره ابوموسی گفت: اخیراً پرچمی را بر نیفراشته‌ایم و این پرچم در ابوموسی برافراشته بوده و در راستای اجرای اصول حاکمیتی ماست و موضوع جدیدی نبوده و ما بر اساس اصول حاکمیتی خود عمل کردیم.

وی افزود: دفتر نمایندگی ایران در سازمان ملل نامه‌ای را در این خصوص منتشر کرده و آن را در اختیار مراجع ذیربط در سازمان ملل قرار داده، مبنی بر اینکه اقدامات ایران بر اساس اصول حاکمیتی آن اجرا می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: ما در اجرای اصول حاکمیتی خود و در محدوده تمامیت ارضی خود عمل کرده‌ایم و چنین اظهاراتی از سوی اماراتی‌ها دخالت در امور داخلی ایران است و در عین حال آمادگی خود را برای گفت‌وگوها و همکاری با کشورهای مختلف منطقه اعلام کرده‌ایم.

سفر ظریف به مسقط

افخم همچنین به سفر محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان به مسقط پایتخت عمان اشاره کرد و افزود: این سفر به منظور شرکت در نشست چهارجانبه با حضور عمان، ایران، ازبکستان و ترکمنستان در خصوص ترانزیت کالا و مسافر از جنوب به سمت آسیای میانه انجام شده و قرار است الحاقیه‌ای به سندی که در سال 1390 در عشق‌آباد به امضاء رسید اضافه شود تا شاهد تسهیل ترانزیت کالا از خلیج فارس و دریای عمان به سمت آسیای مرکزی باشیم.

اگر لبنانی‌ها بخواهند آماده کمک هستیم

خبرنگاری از افخم درباره آمادگی ایران برای کمک به ارتش لبنان سؤال کرد که وی روابط تهران و بیروت را خوب و فراگیر خواند و افزود: در پی فعال شدن تروریست‌ها در منطقه که بخشی از آن امنیت داخلی لبنان را تهدید می‌کرد،‌ گفت‌وگوهایی با مسئولان لبنانی داشتیم و در صورتی که مقامات لبنان درخواستی داشته باشند ایران آماده کمک‌رسانی در این زمینه و در راستای حفظ وحدت داخلی لبنان است.

آمریکایی‌ها دچار سوء محاسبه شده‌اند

مرضیه افخم در ادامه نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص اظهارات سخنگوی وزارت خارجه آمریکا و ابراز نگرانی از وضعیت حقوق بشر در ایران گفت: آنچه مایه نگرانی است حمایت همه‌جانبه آمریکا از رژیم صهیونیستی است. آمریکا با این حمایت همه جانبه چشم خود را بر واقعیت منطقه و افکار بیدار جهان بسته و بر همین اساس دچار سوء محاسبه شده و این دیدگاه آمریکا را از تحولات واقعی منطقه کاملا دور کرده است.

وی با بیان اینکه امروز رژیم صهیونیستی زندان بزرگی را برای فلسطینی‌ها ایجاد و به زندان‌بان تبدیل شده، افزود: آمریکا از زندان‌بان‌ها حمایت می‌کند و ضرورت دارد واقعیت منطقه را با چشم باز ببیند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی مسئولان آمریکایی را دعوت کرد که فقط یک بار تصاویر منتشر شده در شبکه‌های اجتماعی از قربانیان رژیم صهیونیستی در غزه را که خشم جهانیان را برانگیخت.

افخم با ذکر این نکته که واقعیات منطقه به نحو دیگری است، افزود: لازم است دولت‌های غربی که از افکار عمومی خود عقب مانده‌اند در این زمینه بازنگری انجام دهند و امیدواریم که در سیاست‌های حمایت‌گرایانه همه‌جانبه خود از رژیم صهیونیستی تجدیدنظر به عمل بیاورند.

پیگیری حقوق ایرانیان در خارج از کشور

خبرنگاری در خصوص آزادی تعدادی از زندانیان ایرانی در قطر سوال کرد که افخم با بیان اینکه وضعیت ایرانیان در خارج از کشور و احقاق حقوق آنها مورد توجه وزارت امور خارجه است، گفت: گفت‌وگو با کشورهای مختلف برای حل و فصل مشکلات ایرانیان در خارج از کشور شروع شده و بخشی از آن به نتایجی منجر شده و ارائه خدمات کنسولی در این زمینه در جریان است و بخش کنسولی وزارت خارجه این موضوع را به طور مستمر پیگیری می‌کند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با ذکر این نکته که متاسفانه بخش زیادی از ایرانیان در خارج از کشور دچار مشکلات این چنینی می‌شوند که ناشی از عدم اطلاع آنها از قوانین کشور مقصد است، به ایرانیانی که به خارج از کشور سفر می‌کنند توصیه کرد که اطلاعات مربوط به مقررات و قوانین کشورهای مقصد را مطالعه تا به مشکلی بر نخورند و مشکلات به حداقل برسد.

هنوز زمان دقیقی برای گفت‌وگوها با 1+5 تنظیم نشده

افخم در پاسخ به سوالی درباره دور بعدی گفت‌وگوهای ایران و گروه 1+5 گفت: هنوز زمان دقیقی برای این گفت‌وگوها تنظیم نشده و دور جدیدی از گفت‌وگوها به زودی و قبل از شهریورماه برگزار خواهد شد.

وی در پاسخ به سوال دیگری گفت: مذاکرات ایران و 1+5 صرفا در خصوص موضوع هسته‌ای است و تلاش بر این است که از تاثیرگذاری رویدادهای دیگر بر مذاکرات پرهیز شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشور افزود: گروه‌های کارشناسی ایران و 1+5 هر کدام در کشورهای خود به صورت درون ‌گروهی در حال فعالیت هستند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی گفت: تثبیت حقوق ملت ایران برای داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای مبنای جمهوری اسلامی در این مذاکرات است. طبق اطلاعاتی که در دست داریم طرف‌های مقابل علاقمندند در بازه زمانی 4 ماهه (تمدید مذاکرات) این مذاکرات به نتیجه برسد.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: تماس‌های غیررسمی برای شکل‌دهی و تنظیم زمان برای مذاکرات در طی دو هفته گذشته صورت گرفته است.

از هر طرحی که منافع ملت فلسطین را در بر گیرد، حمایت می‌کنیم

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص موضع ایران در قبال طرح‌های پیشنهادی برای آتش‌بس در غزه و برقراری صلح گفت: از هر طرحی که خواسته و منافع ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی را در بر گیرد، حمایت می‌کنیم. هر طرحی که مطرح می‌شود باید مورد رضایت گروه‌های فلسطینی قرار گیرد.

وی افزود: ما به عنوان جمهوری اسلامی ایران کشورهای دیگر را دعوت کردیم تا اعمال فشار کنند که حقوق ملت فلسطین تامین شود و هر طرحی که این چارچوب را در برگیرد (حقوق ملت فلسطین) از آن حمایت می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری گفت: افکار عمومی در غرب در پی جنایات اخیر در غزه از دولت‌های غربی جلو زدند و نسبت به این جنایات واکنش نشان دادند.

افخم افزود: هر انسان آزادی که وجدان بیداری دارد نمی‌تواند نسبت به این رویدادها بی‌تفاوت باشد. رژیم صهیونیستی زندانی را در غزه ایجاد کرده و همه جهان امروز خواستار برداشته شدن این زندان و پایان حصر مردم غزه هستند.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص اقدامات دستگاه دیپلماسی در قبال بحران اخیر در غزه با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران از همان روزهای آغاز این دوران رایزنی‌های گسترده‌ای را در سطوح سیاسی صورت داد، گفت: جمهوری اسلامی ایران از ظرفیت ریاست خود بر جنبش عدم تعهد استفاده و به عنوان فعال و موثر سازمان همکاری اسلامی ظرفیت‌های خود را به کار گرفت و ارتباطاتی را با کشورهای مختلف انجام داد از جمله مکاتبه و ارسال نامه به دبیرکل‌های سازمان ملل، اتحادیه عرب و سازمان همکاری اسلامی.

وی به پیام رئیس‌جمهور به همتایان خود در کشورهای اسلامی نیز اشاره کرد و افزود: علاوه بر این وزیر امور خارجه نیز تماس‌های تلفنی با همتایان خود در منطقه، کشورهای مسلمان و برخی از کشورها صورت داد مبنی بر اینکه آنچه در غزه می‌گذرد یک جنایت است و رژیم صهیونیستی باید تحت فشار سیاسی و بین‌المللی قرار گیرد تا این جنایات متوقف و خواست مشروع ملت فلسطین برای زندگی آرام و بدون شرایط محدود کننده ادامه یابد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی به برگزاری نشست وزرای خارجه کمیته فلسطین جنبش عدم تعهد در تهران و پیگیری‌های انجام شده توسط دفتر نمایندگی ایران در نیویورک در این خصوص اشاره کرد و افزود: علی‌رغم فرصت کم و محدود، پیشنهاد ایران برای برگزاری این نشست با استقبال خوب کشورها روبرو شد و حدود 40 کشور و نمایندگان جنبش عدم تعهد در این اجلاس شرکت کردند.

افخم بیانیه پایانی نشست تهران را بیانیه کم‌نظیر در عرصه حمایت از ملت فلسطین خواند و افزود: خواست اعضای عدم تعهد برای خروج از این بی‌تفاوتی و پایان دادن به این سکوت در قبال کشتار مردم مظلوم غزه یک خواست جدی است. ما اعلام کردیم که از همه طرح‌‌هایی که در این زمینه مطرح شده از جمله طرح مصر و هر طرحی که خواست ملت فلسطین و گروه‌های فلسطینی را برای پایان دادن به محاصره و عدم تکرار این جنایات، بازگشت اسرا و تشکیل دادگاه جنایات جنگی مدنظر قرار دهد، استقبال می‌کنیم.

وی با اشاره به صحنه‌های شنیعی که از جنایات این رژیم در غزه منتشر شد، افزود: جامعه بین‌الملل نباید بی‌تفاوت از کنار این قضایا عبور کند. مجموعه تحرکاتی که صورت گرفت کمک کرد تا مسئله فلسطین با واکنش خوب افکار عمومی روبرو شود.

سخنگوی وزارت خارجه افزود: امیدواریم خواست ملت فلسطین محقق و این جنایات افشاگری شده و عدم تکرار آن را شاهد باشیم و اقدامات عملی از سوی مراجع مسئول از جمله شورای امنیت سازمان ملل در خصوص محکوم کردن این جنایات و اقدام عملی برای مقابله با تجاوزگری اسرائیل صورت گیرد.

افخم رژیم صهیونیستی را یک رژیم قانون‌گریز خواند.

شنود سفارت ایران در ترکیه

یکی از خبرنگاران درباره اخبار منتشر شده مبنی بر شنود سفارت ایران در ترکیه و تمهیدات اندیشیده ‌شده برای جلوگیری از تکرار مجدد این گونه وقایع سوال کرد و افخم در این باره گفت: موضوع شنود و استراق سمع به طور کلی همواره در حوزه‌های این چنینی مطرح بوده و کشورها تدابیری داشتند. اخباری منتشر شده که در جامعه بین‌الملل نگرانی جدی ایجاد کرده، بحث شنود مکالمات مسئولان عالی‌رتبه کشورها مطرح شد و موضوع تا حدی پیش رفت که پیش‌نویس قطعنامه‌ای برای محکوم کردن تهیه و راهکارهایی برای مقابله با این اقدامات از سوی کشورهای مختلف تنظیم شد.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران علاوه بر تدابیر روتین و منظم، این موضوع را با حساسیت بیشتری مدنظر قرار داده و تمهیداتی از سوی بخش‌های مختلف در این زمینه اعمال شده و خواهد شد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره اینکه گفته می‌شود مراودات دیپلماتیک ایران و سفرها در سطوح بالا در یک سال گذشته هیچ نتیجه ملموسی را به همراه نداشته، گفت: این ارزیابی دقیق نیست. در یک سال گذشته در نتیجه فعالیت و شروع به کار دولت تدبیر و امید، فضای جدید در حوزه سیاست خارجی ایجاد شد که این فضای جدید حضور و ارتباط بیشتر با کشورهای جهان براساس احترام متقابل و روابط سازنده را زمینه‌سازی کرد و در یک سال گذشته شاهد تحرکات سیاسی و اقتصادی خوب و تحول مثبت و روبه رشدی بودیم.

به باور وی، اینکه گفته شود این مراودات نتیجه‌‌ای نداشته، ارزیابی شتاب‌زده‌ای است.

افخم افزود: برای تنظیم هر قراردادی بسترهای سیاسی، حقوقی و فنی لازم است و این امر نیازمند رفت و آمد و ارزیابی‌هاست. فضای روانی و افکار عمومی برای همکاری بین ایران و کشورهای جهان مساعد و خوب است و این فضا کمک می‌کند که مراودات هر چه بهتر پیش رود.

خبرنگار دیگری درباره وضعیت جمشید دانایی‌فر یکی از 5 مرزبان ربوده شده در مرز ایران و پاکستان سوال کرد که افخم پاسخ داد: پیگیری‌ها در این زمینه ادامه دارد. هنوز به اطلاعات اعلانی در این زمینه نرسیده‌ایم و موضوع در دست پیگیری است و در حوزه استانی نیز پیگیری‌‌ها در این خصوص صورت می‌گیرد و به محض اینکه به اطلاعات مستندی دست یابیم، اطلاع‌رسانی می‌شود.

وی ضمن اعلام حمایت از اعزام خبرنگاران ایرانی به غزه، افزود: امیدواریم رسانه‌های آزاد در کشورهای دیگر نیز به جمع رسانه‌های ایرانی ملحق شوند و اطلاع‌رسانی مبتنی بر واقعیات از ملت قهرمان و افتخارآفرین فلسطین داشته باشیم.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی در خصوص خبرنگار روزنامه واشنگتن پست که در ایران در بازداشت به سر می‌برد، گفت: ما تابعیت مضاعف را نمی‌پذیریم. هنوز توضیح بیشتری درباره جرم این فرد و اقداماتی که صورت گرفته به صورت رسمی و مستند در اختیار نداریم.

وی در پاسخ به سوالی انتخاب رئیس مجلس و همچنین انتخاب رئیس‌ جمهور جدید عراق را در مسیر فرآیند سیاسی این کشور اقدامی خوب برشمرد و افزود: ما از این تحولات استقبال و حمایت کردیم و امیدواریم تکمیل روند سیاسی در عراق و تشکیل دولت با فعالیت خوب گروه‌ها و طوایف عراقی شکل بگیرد.

به گفته افخم، هر چه امور در زمانبندی مشخصی صورت گیرد عراق با قدرتی منسجم در مقابل دشمنانش و گروه‌های تکفیری تروریستی عمل خواهد کرد.

با تروریسم به عنوان پدیده ضد بشری برخورد شود

وی در پاسخ به سوالی در خصوص گروه‌های تکفیری و از جمله داعش گفت: گزارش‌های مختلفی در این زمینه منتشر شده که همه بر این نکته تاکید دارند که این گروه مورد حمایت گروه‌هایی هستند که خواستار عدم آرامش منطقه می‌باشند. ما همواره اعلام کرده‌ایم که حمایت‌ها باید متوقف و با تروریسم به عنوان پدیده ضد بشری برخورد شود و امیدواریم کشورها مسئولانه در این زمینه اقدام کنند.

افخم در خصوص عملکرد دستگاه دیپلماسی در یک سال گذشته با بیان اینکه بهترین اظهارنظر را مردم و رسانه‌ها بیان می‌کنند، گفت: حوزه سیاست خارجی فعال‌ترین و از جمله حوزه‌های بسیار فعال در یک سال گذشته بوده و امروز در منطقه و صحنه بین‌المللی فضای بسیار مساعدی نسبت به کشور وجود دارد که مبتنی بر سیاست دولت در برقراری روابط متناسب با کشورهاست.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: تکریم ملت ایران بخش مهم و اصلی برنامه‌ها و فعالیت‌های سیاست خارجی است و امیدواریم این رضایتمندی در بین مردم و نهادهای دیگر نیز باشد. ما پذیرای نقدها هستیم و انشاءلله نقدها منصفانه و سازنده باشد.(فارس)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها