«دختری ۲۲ ساله هستم. به تازگی عاشق مردی ۵۱ ساله شده‌ام که همسرش بیمار است. سه فرزند جوان دارد و از وضعیت مالی خوبی برخوردار است، او از من درخواست ازدواج کرده است، لطفا مرا راهنمایی کنید». «دختری هستم ۲۳ ساله، ۴ سال است عاشق مردی شدم که زن و ۲ فرزند دارد این شخص به خواستگاری من هم آمده است، می‌خواستم راهنمایی‌ام کنید چه کار کنم آیا ازدواج با او کار درستی است؟»
کد خبر: ۷۰۱۴۲۰
خواستگارم متاهل اما پولداره؛ «بله» رو بگم؟

جام جم سرا: «حوادث»، تعیین کننده کیفیت زندگی مشترک ما نیستند، بلکه نوع برخورد و واکنش ما در برابر آن حوادث، تعیین کننده کیفیت زندگی مشترک ماست.

تغییرات در ملاک‌های ازدواج طی سال‌های اخیر بسیار سریع و عمیق بوده است؛ به طوری که این روز‌ها بهتر است بگوییم ملاک مشخصی برای ازدواج باقی نمانده است و این خود یکی از دلایل کمرنگ شدن ارزش‌ها و ناپایداری در برابر سختی‌های زندگی مشترک است. از طرفی، عشق از چالش‌های مهم زندگی همه ماست و اگر مبنای درستی نداشته باشد و به ازدواج بینجامد داستان به قدری فاجعه آمیز خواهد شد که در ‌‌نهایت به جدایی زوجین می‌انجامد.

با توجه به آنچه عنوان شد می‌توان نتیجه گرفت که شروع زندگی مشترک بدون ملاک‌های مشخص به یک نقطه منتهی خواهد شد و آن احساس نا‌خشنودی و نارضایتی از زندگی است که در آخر به از هم پاشیدگی رابطه یا بهتر است بگوییم از هم پاشیدگی بنیانی به نام «خانواده» منجر می‌شود بنیانی که محل تولد تمامی ارزش‌های انسانی و اخلاقی است.

یکی از حقایقی که این روز‌ها به دلایل مختلف با آن مواجه هستیم ازدواج دختران و پسران سنین پایین با افراد سنین بالا‌تر از خودشان است که اغلب پیامد‌هایی منفی به دنبال داشته است. در ادامه، ضمن اشاره به ملاک‌های احتمالی برای انجام چنین ازدواج‌هایی از سوی افراد، به پیامد‌های این ازدواج‌ها نیز پرداخته خواهد شد:

ضعیف بودن شناخت فرد از خود:
اولین و مهم‌ترین دلیل ازدواج‌هایی به این سبک، این است که مرد یا زن متقاضی این نوع ازدواج، خود و همچنین نیاز و انگیزه‌های خود را برای ازدواج نمی‌شناسد لذا لازم است قبل از ازدواج تکلیفمان را با خودمان روشن کنیم.

درگیر مشکلات اقتصادی:
یکی از پیامد‌های مشکلات اقتصادی در جامعه ما، شاید همین ازدواج‌های غیر متعارف باشد. ازدواج دختران بسیار جوان با مردان متأهل و متمکن و یا ازدواج پسران جوان با خانم‌های مطلقه بزرگ‌تر از خود در موارد بسیاری به مشکلات اقتصادی مربوط است. به بیان دیگر وقتی مهیا کردن شرایط اولیه ازدواج برای پسران جوان و مجرد که با مشکلاتی چون نداشتن کار مناسب درگیر هستند، بسیار سخت می‌شود تمایل آن‌ها برای ازدواج با خانم‌های مطلقه ولی بهره‌مند از اوضاع اقتصادی مطلوب‌تر افزایش می‌یابد.

از سوی دیگر، وقتی دختر جوانی با مشکلات اقتصادی زیادی روبه رو باشد یا خانواده‌اش در تهیه جهیزیه ناتوان باشند، مجبور است تن به ازدواج با مردان بسیار بزرگ‌تر از خود و یا حتی ازدواج با مردان متأهل بدهد. این‌ها موجب می‌شود که امروزه شاهد ازدواج‌هایی با اشکال نا‌متعارف باشیم که البته اغلب آن‌ها در ‌‌نهایت با مشکل مواجه خواهند شد. لذا لازم است نگاه‌مان به مسائل اقتصادی را به عنوان یکی از ملاک‌های ازدواج خوب بررسی کنیم. در واقع بدانیم «ازدواج» راه مناسبی برای تعدیل مشکلات اقتصادی نیست.

در حسرت جایگاه اجتماعی:
گاهی اوقات موقعیت اجتماعی خوب یک مرد باعث می‌شود برخی دختران مجرد برای بهره‌مندی از این منزلت اجتماعی تصمیم به ازدواجی نامتعارف بگیرند. در نظر بسیاری از دخترانی که راه‌های زیادی برای ارتقای منزلت اجتماعی پیش رویشان نیست، ازدواج با مردان دارای موقعیت ویژه ولو متاهل یا بسیار بزرگ‌تر از خود می‌تواند راهی برای جبران این محدودیت‌ها باشد. آگاهی دختران نسبت به پیامدهای این نوع ازدواج می‌تواند ازدواج با انگیزه‌های آگاهانه تری را موجب شود.

عشق، تعهد و امنیت:
نمی‌توان امید داشت که عشق برای مدت طولانی در بالا‌ترین سطح احساسی خود باقی بماند. این امر به ویژه درباره ازدواج‌های نامتعارف بیشتر صدق می‌کند به طوری که اختلاف سنی بالا، نرسیدن به سازگاری عاطفی و زناشویی به دلیل این اختلاف سنی، ناتوانی در درک متقابل و نیز ناهماهنگی در انرژی روانی که نیاز است رابطه را گرم‌تر و با دوام‌تر سازد زمینه ناسازگاری و جدایی را فراهم می‌کند. از طرفی باید بدانیم آنچه مهم است حفظ عشق است، نه عاشق شدن.

بر اساس آنچه ذکر شد، در پاسخ به این گونه سوالات باید گفت مردی که قادر به حفظ عشق خود نسبت به همسر و فرزندانش نیست مسلم است که قادر به حفظ تعهدی دوباره نیز نمی‌باشد. همین طور مردی که امنیت روانی خود و خانواده‌اش را به راحتی به خطر می‌اندازد می‌تواند تهدیدی برای شما در زندگی جدید نیز محسوب شود.

سکوتی پر از درد:
در میان ازدواج‌های به ظاهر موفق در این سبک نامتعارف، به نظر می‌رسد عاملی مستتر است که پوسته ازدواج را سالم نگه داشته است و بیرونش را زیبا جلوه می‌دهد که همین امر موجب ازدیاد آن شده است و آن عامل «سکوت» است. سکوت به دلیل ترس از ابراز پشیمانی، ترس از طلاق، ترس از تنها شدن، ترس از مشکلات اقتصادی، ترس از آینده فرزندان و....

اغلب ازدواج‌هایی از این قبیل خط پایان مشخصی ندارند یا به ندرت به طلاق منتهی می‌شوند. هرچند برخی از زوجین در این رابطه سعی در حفظ آن خواهند کرد، چرا که نه توان تجربه شکستی دوباره را دارند و نه تحمل تنهایی تا پایان عمر، اما احتمالاً این زندگی هیچ‌گاه رنگ و بوی رضایت به خود نخواهد دید لذا نیاز است تا آگاهانه فرد و موقعیتی را انتخاب کنیم که قادر به پذیرش مسئولیت آن نیز باشیم. (پریسا غفوریان - کار‌شناس ارشد روان‌شناسی بالینی/خراسان)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱۱
خ.ب
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
۰
۰
حتماً بگو بله.و الا مجرد میمونی.
مسعود
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۲
۰
۰
پس چرا هیچكی عاشق من نمیشه؟
مرضیه
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
۰
۰
سلام بگو.
سارا
Iran, Islamic Republic of
۰۱:۴۲ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
۰
۰
حتماً.
مهدی صمصامی كارشناس و محضردار
Iran, Islamic Republic of
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
۰
۰
بهتر است نه بگویی انشاءالله بزودی جوانی همسن خودتان به سراغ تان خواهدآمد گول پولدار بودن اورا نخورید پول و دارایی فناپذیر است
مرجان
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۳
۰
۰
میگن مرگ با عزت به از عمر با ذلت...
بنظر من اول باید خودتو زیر پاله كنی وكلا قید خودتوآرزوهاتو بزنی بد بگی بله!!!!!
كمال
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
۰
۰
كسایی كه تعدد زوجات و داشتن همسران متعدد برای مرد رو تقبیح و نفی می كنن با این كار اشتباه و ضداسلامی برخلاف سنت صریح ادیان آسمانی و پیامبران الهی عمل می كنن و جامعه رو دچار انحراف و فحشاء می كنن. كسی كه تعدد زوجات رو اشتباه می دونه خودش راه حلی برای این همه زن و دختر بدون شوهر پیشنهاد نمی ده.
در سنت اسلامی و تاریخ اسلام پیامبر و ائمه تعدد زوجات و چندهمسری برای مردان را تایید و حتی خود به آن عمل كرده اند. نص صریح قرآن هم به وضوح امر به تعدد زوجات كرده است و واقعیت این است كه تعدد زوجات از معروف های واضح احكام اسلام و تجرد از منكرات احكام اسلام است و امر به معروف و نهی از منكر یك از مهمترین فروع از فروع دین است.
در متن بالا در كمال گستاخی ادعا شده كه مردی كه دنبال زن دوم و تعدد زوجاته دیگه به زن اولش عشق و علاقه ای نداره و تمام زندگی و محبت مرد به زن اول رو انكار كرده كه این اشتباه و در واقع دروغی بیش نیست. این همه طلاق كه در ازدواج های تك همسری اتفاق می افته دلیلش چیست؟
ناشناس
United States
۱۲:۴۹ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۴
۰
۰
من با نظر آقای محمد كیخا موافقم .
ستارآل جلیل
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۵
۰
۰
با آن مرد 51 ساله ازدواج نكن غرایز جنسی مرد 51ساله و دختر جوان 21 ساله به هیچ وجه برابری نمی كند
الف
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۴۳ - ۱۳۹۳/۱۲/۰۲
۰
۰
حالا اسلام هزار و یك تا حلال و حرام داره به هیچ كدوم عمل نمیكنن ولی به زن گرفتن كه میرسه آقایون خوششون میاد میخوان چهار تا چهار تا بگیرن
زینب
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۴/۰۳/۳۰
۰
۰
منم همچین مشكلی دارم 24 سالمه با یكی پنج ساله دوست بودم عاشق هم بودیم و الانم هستیم بعد پنج سال فهمیدن زنو بچه داره ولی تركش كردم ولی به سختی دارم فراموشش میكنم ...نكن این كارو خیلی تو ازدواج با مرد متاهل عذاب میكشی دردش سخت تر از درد فراموش كردن هستش
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها