ابوترابی در برنامه کوی محبت:

روزه مدرسه تربیت انسان صابر است

حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد با اشاره به خصایص انسان صبور گفت: یکی از برکات ماه مبارک رمضان این است که انسان صبور تربیت می کند.
کد خبر: ۶۹۹۱۵۵
روزه مدرسه تربیت انسان صابر است

بیست و چهارمین شب ماه مبارک رمضان حجت الاسلام والمسلمین محمدحسن ابوترابی فرد نائب رئیس مجلس شورای اسلامی مهمان برنامه «کوی محبت» شد.

وی در این برنامه درباره «صبر» که از خصایص مومنین و مقربین درگاه خداوند است، گفت: یکی از باارزش ترین فضائل اخلاقی و خصایص برجسته انسانی که در آیات نورانی قرآن کریم، کلام پیشوائیان معصوم دین و سیره اولیاء حق به صورت برجسته مشاهده می شود مقام صبر است اگر انسانی آراسته به این کمال گردد راه را برای سعادت دنیا و آخرت خود هموار می کند.

ایمان و عمل صالح مانع خسران است

وی در ادامه گفت: یکی از آیات نورانی قرآن کریم که در این حوزه به صورت روشن پیام راهگشایی را برای اهل ایمان دارد در سوره «والعصر» آمده است. خداوند به زمان سوگند یاد می کند و می فرماید انسانها در خسران هستند. ریشه خسران در این است که انسان یک سرمایه دارد و آن هم عمر است و این سرمایه باسرعت در حال از دست رفتن است. کسی که سرمایه عمر را از دست می دهد در حال خسران است. تنها یک دسته از این قاعده مستثنی هستند، انسانهایی که آراسته به ایمان و عمل صالح هستند، انسانهایی رستگار هستند که حق را می شناسند و از حق فاصله نمی گیرند.

نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه به مقام و منزلت امیر مومنان علی(ع) اشاره کرد و گفت: برترین مصداق شخصیتی که حق را شناخت و از حق هیچ گاه فاصله نگرفت و کنار حق بود وجود مقدس حضرت امیر(ع) است که به نقل همه فرق اسلامی (اهل سنت و شیعیه) پیامبر فرمودند کنار حق ایستاده است و هیچ گاه از حق فاصله نمی گیرد. انسان باید حق را بشناسد و کنار حق بایستد، صبر کند، پایداری کند و فاصله نگیرد.

روزه مدرسه ای برای تربیت انسان صابر است

وی درباره برکات ماه رمضان تأکید کرد: یکی از برکات ماه مبارک رمضان این است که انسان صبور تربیت می کند، فردی که اهل صبر است تحمل تشنگی و گرسنگی برای اطاعت امر خدا در روزهای طولانی و هوای گرم را به جان می خرد. انسان روزه دار به صبر استعانت می جوید. باید از این خصیصه اخلاقیت آراسته شویم برای رسیدن به موفقیت در زندگی. روزه مدرسه ای برای تربیت یک انسان صابر است اگر با مشکلاتی روبرو شدیم نماز بگذاریم نماز انسان را در راه حق پیش می برد.

ابوترابی به دوران اسارت برادر شهیدش اشاره کرد و گفت: اخوی در 10 سال اسارت و یک دهه مبارزه جدی با طاغوت یک بار احساس خستگی نکرد. چون انسان صابر در راه حق بود و این مقام را مقام باارزشی می دانست. برادر عزیز آزاده ای نقل کرد که برادر همیشه می گفت خداوند ما رادر خدمت بهترین بندگان خداوند (اسرا) قرارداده است. ایشان با قلبی لبریز از تشکر خدا در راه حق ثابت قدم بود. ایشان نمازهای طولانی می خواند و اگر مشکلی پیش می آمد ایشان به سر به سجده می گذاشت وقتی سربرمی داشت مشکل اردوگاه حل شده بود.

شیعه در مسیر علی (ع) قدم برمی دارد

وی تأکید کرد: اگر هوا و هوس صف آرایی کردند اهل صبر باشیم. در بلاها صبوری و استقامت کنیم. حضرت امام جعفر صادق(ع) می فرمایند شیعیان کسانی هستند که علی(ع) و اهل بیت(ع) را مشایعت می کنند یعنی جا در جای پای اهل بیت(ع) می گذارند. شیعه کسی است که در مسیر امام علی(ع) قدم برمی دارد. کسانی سعادت پیروی از اهل بیت(ع) دارند که عاقل، فقیه، اهل مدارا با مردم باشند. اگر می خواهیم محبوب خداوند پیامبر(ص) و اهل بیت(ع) باشیم باید آراسته به این کمالات باشیم. مدارا با مردم با ارزش ترین خصایص الهی است.

مکتب اهل بیت(ع) مکتب صبر است

ابوترابی گفت: صبر و ظفر با هم گره خوردند کسانی که اهل صبر هستند به موفقیت دست می یابند. در مشکلات باید صبر کرد تا راه گشوده و رحمت خداوند نازل شود. باید برای آراستگی به این مقام صبر از همه توان و ظرفیت استفاده کرد. بندگی و عبودیت خداوند تربیت کننده انسان صابر است. هر اطاعاتی موجب ارتقاء مقام صبر می شود هر معصیتی موجب از دست دادن مقام صبر می شود. مکتب اهل بیت مکتب صبر است .

وی در پایان سخنانش به نهضت خدمت رسانی در ستاد بازسازی عتبات عالیات اشاره کرد و گفت: مردم دنیا مردم ایران را به محبت اهل بیت(ع) و ارادت به ساحت مقدس این خاندان می شناسند و این ارادت و محبت را در عرصه های مختلف زندگی در معرض نگاه ملت اسلام قرار دادند. یکی از عرصه ها شب قدر و شب شهادت امیر(ع)، عاشورا، تاسوعا، ایام فاطمیه و ... است. در تشرف به حرم اولیاء دین ایرانیان گوی سبقت را از دیگران می ربایند. میعادگاه ملت ایران در حرم ثامن الجج(ع) و عتبات است باید با استفاده از دانش، هنر ، مدیریت و توان علمی برای بازسازی و نوسازی حفظ و نگاهداری از جایگاه رفیع قبور اهل بیت(ع) که نماد اسلام و معارف اهل بیت(ع) است در این حوزه پیشگام باشیم. حضور ما در این عرصه یعنی حضور ما در محضر اولیای دین. تبیین این ارادت به اولیاء حق، گام بلند برای ترویج معارف اسلام و دین است.

برنامه کوی محبت با اجرای سیدمصطفی موسوی و محسن سوهانی از شبکه دو پخش می شود. این برنامه به سفارش گروه معارف شبکه دو و با حمایت ستاد بازسازی عتبات عالیات تهیه و تولید می شود.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها