گفت‌وگو با فرناز رهنما، بازیگر سریال «هفت‌سنگ»

هفت‌سنگ، اقتباسی ایرانی شده است

فرناز رهنما فعالیت هنری‌اش را از سال 1379 آغاز کرد و تا امروز در چند تئاتر، فیلم و سریال ایفای نقش کرده است.
کد خبر: ۶۹۸۸۵۴
هفت‌سنگ، اقتباسی ایرانی شده است

او با بازی در سریال پربیننده «ساختمان پزشکان» به کارگردانی سروش صحت به شهرت رسید و این روزها او را در سریال تلویزیونی «هفت‌‌سنگ» می‌بینیم. رهنما در سریال هفت‌‌سنگ هم نقش همسر بهنام تشکر را بازی می‌کند، اما معتقد است همه تلاش خود را کرده تا نقش الهام را متفاوت از نقش نازنین بازی کند و با توجه به متن و کارگردانی علیرضا بذرافشان این امکان برای او فراهم شده است و مردم در سریال هفت‌سنگ نقش الهام و روزبه را متفاوت از نقش نازنین و نیما افشار می‌بینند. با رهنما به گفت‌وگو نشستیم تا بیشتر درباره بازی‌اش در سریال هفت‌سنگ برایمان بگوید.

شما و بهنام تشکر در سریال هفت‌سنگ بار دیگر نقش زن و شوهر را بازی می‌کنید. وقتی بازی در این سریال را پذیرفتید، نگران نبودید نقش الهام شبیه نازنین شود؟

نه، چنین تصوری نداشتم، چون قصه، کارگردان و جنس طنز سریال هفت سنگ متفاوت از سریال ساختمان پزشکان بود و اصلا نمی‌توان این دو سریال را با یکدیگر مقایسه کرد، چراکه دو اثر مجزا هستند. الهام سریال هفت‌سنگ در کار خود دختری موفق و در عین حال بشردوست و دلسوز است. روزبه و الهام، کودکی را به فرزندی قبول می‌کنند و بعد اتفاقاتی در زندگی آنها می‌افتد که داستان سریال را شکل می‌دهد. این زن و شوهر نسبت به دیگر خانواده‌های این سریال، سمبلی از زندگی مدرن هستند.

سریال هفت‌سنگ با ساختمان پزشکان تفاوت‌های زیادی دارد، حتی جنس بازی‌ها هم متفاوت است و مواردی که به آن اشاره کردم باعث شد با انگیزه بیشتر بازی در این سریال را قبول کنم. همبازی شدن دوباره با بهنام تشکر برایم تجربه خوبی بود، چون نسبت به بازی یکدیگر شناخت پیدا کرده‌ایم، اما همین مساله کار را دشوارتر می‌کرد، چراکه هر دو ما باید تلاشمان را برای ایفای نقش‌های الهام و روزبه بیشتر می‌کردیم که شبیه نازنین و نیمای افشار نشود. شاید اگر بازیگر دیگری مقابلم بازی می‌کرد تا این حد لازم نبود تلاش کنم. به همین دلیل تلاش من و بهنام تشکر باید جنس دیگری داشت تا خودمان را تکرار نکنیم.

همین مساله چالش کار را بیشتر می‌کرد و نگران بودیم، اما وقتی متن را خواندیم و جلساتی که همراه با کارگردان ـ که خودش هم نویسنده بود ـ و دیگر اعضای گروه داشتیم، باعث شد نگرانیمان کمتر شود و متوجه شویم جنس این سریال با ساختمان پزشکان فرق دارد و روزبه و الهام شخصیت‌هایی متفاوت از نازنین و نیما هستند. در مجموع همبازی بودن دوباره با بهنام تشکر برایم اتفاق خوبی بود.

ضمن این‌که من از وقتی ساختمان پزشکان را بازی کردم، پیشنهاد دندان‌گیری نداشتم. درواقع متن‌هایی که به من پیشنهاد می‌شد، به دلم نمی‌چسبید. فقط در این فاصله در تله‌فیلم «سوگند» برای شبکه چهار بازی کردم، اما وقتی پیشنهاد بازی در سریال هفت‌سنگ به من شد با کمال میل پذیرفتم، چون به نظرم سریال خوبی می‌شد و برایم جای کار داشت.

وقتی متوجه شدید نقش مقابلتان را بهنام تشکر بازی می‌کند به کارگردان پیشنهاد ندادید بهتر است بازیگر دیگری نقش مقابل شما بازی کند؟

نه، چنین پیشنهادی ندادم، چون بازیگر موظف است نقشی را که به او سپرده شده در نهایت دقت بازی کند و توانایی‌هایش را با ایفای یک نقش جدید نشان بدهد. بنابراین بازیگر نباید تصمیم‌گیرنده باشد و کارگردان باید حرف اول و آخر را بزند.

/Media/Image/1393/04/14/635401996085684874.jpg

قبل از همبازی شدن دوباره با بهنام تشکر با عمار تفتی هم این اتفاق برایم افتاده بود که نقش زوج را در دو اثر مجزا بازی کرده بودیم. به همین دلیل این اتفاق رخ می‌دهد و به قول معروف بازیگر نباید نسبت به این مساله واکنش نشان دهد، بلکه باید سعی کند تلاش‌هایش را بیشتر کند تا بتواند نقشش را بخوبی دربیاورد تا مخاطب نسبت به شخصیت جدیدی که بازی می‌کند، همذات‌پنداری کند.

طبیعی است بازیگران در آثار مختلفی بازی می‌کنند و این تلاش را باید داشته باشند تا مبادا به تکرار بیفتند و جنس بازی‌شان نسبت به کار قبلی‌شان تفاوت‌های زیادی داشته باشد. در ضمن نگرانی من و بهنام تشکر با خواندن متن سریال تلویزیونی هفت‌سنگ تمام شد و با اعتماد کامل جلوی دوربین رفتیم.

از سوی دیگر علیرضا بذرافشان جزو کارگردانان بسیار حرفه‌ای است و با روی گشاده پذیرای نظرات بازیگران است. قبل از این‌که بازی ما در سریال هفت‌سنگ شروع شود، او این اطمینان را به ما داد که به هیچ وجه به تکرار نمی‌افتیم و با هدایت ایشان و متن خوب سریال توانستیم بازی مناسبی ارائه بدهیم. امیدوارم مخاطبان تلویزیون هم این نظر را داشته باشند، چون همه عوامل تلاش کردند یک اثر خوب و به یادماندنی برای شب‌های ماه رمضان بینندگان تلویزیون تولید و پخش کنند.

باتوجه به این‌که شما سابقه‌ بازی در تئاتر را هم دارید، در راستای کمک به نقش الهام، آیا پیشنهادی دادید یا این‌که ویژگی‌هایی را به این شخصیت اضافه کردید؟

در دورخوانی‌هایی که داشتیم، من و دیگر بازیگران مواردی را که به ذهنمان می‌رسید در حد پیشنهاد به کارگردان می‌دادیم، ولی آن‌قدر متن خوب و کامل بود و کارگردانی آقای بذرافشان هم قابل قبول که جای دخل و تصرف در نقش را برای ما نمی‌گذاشت. ضمن این‌که الهام شخصیت چند بعدی داشت و اصلا تخت و یکنواخت نبود تا بخواهم دخالتی در ارتباط با نقش کنم.

یکی از ویژگی‌های سریال تلویزیونی هفت‌سنگ حضور آقای بذرافشان، هم به‌عنوان کارگردان و هم نویسنده بود. وقتی کارگردان خودش هم نویسنده باشد، بدون تردید اشرافش به کار خیلی بیشتر می‌شود. ما کاملا به متن سریال هفت‌سنگ وفادار بودیم و اگر پیشنهادهایمان خارج از چارچوبی بود که قصه جلو می‌رفت با ما در میان می‌گذاشتند.

درواقع ایشان یک فضای تعاملی خوبی را شکل داده بودند تا بازیگران در نهایت آرامش پیشنهادهایشان را بدهند و اگر به بهبود نقش کمک می‌کرد و از خطوط اصلی قصه عبور نمی‌کرد، می‌پذیرفتند. فراهم شدن چنین فضایی باعث شد سریالی قابل قبول برای پخش تولید شود.

یکی از حاشیه‌هایی که این روزها دامنگیر سریال هفت‌سنگ شده این است که کپی سریال خارجی «مدرن فامیلی» است. بدون تردید وقتی شما فیلمنامه را خواندید، متوجه این موضوع شدید. واکنش شما درباره این موضوع چطور بود؟

وقتی کار شروع شد فقط ده قسمت از فیلمنامه کامل نوشته شده بود و چارچوب کلی پنج قسمت بعدی هم تا حدودی مشخص بود. به همین دلیل از همان آغاز کار به ما گفته شد فضای فیلمنامه این سریال مثل «خانه سبز»، «همسران» و «مدرن فامیلی» است، اما با نگاه تازه این قصه نوشته شده و کارگردانی خواهد شد. بنابراین با دیدی باز فیلمنامه را خواندم. بعد از مطالعه همان چند قسمتی که آماده بود، خیلی علاقه‌مند شدم در این سریال بازی کنم، به نظرم جای کار داشت.

معتقدم متن سریال هفت‌سنگ خیلی خوب و روان است و یک کار شیرین ایرانی است. برایم خیلی خنده‌دار است که همه می‌گویند این کار کپی مدرن فامیلی است. گرچه سریال هفت‌سنگ در سوژه‌برداری اقتباس کرده، اما کاملا فضای ایرانی دارد. ضمن این‌که اقتباس در همه جای دنیا انجام می‌شود و هیچ کس ایراد نمی‌گیرد، اما جالب است برخی روی این مساله تمرکز کردند و مرتب از سریال هفت‌سنگ انتقاد می‌کنند، در حالی که این انتقادات درست نیست.

در حال حاضر حسین پارسایی تئاتری با نام «آرسنیک و تور کهنه» اثر برادوی را روی صحنه برده که اقتباس شده است، پس باید به این تئاتر هم خرده گرفت که چرا اقتباس است. در مجموع معتقدم اقتباس کار اشتباهی نیست و در هر جای دنیا هم انجام می‌شود و سریال هفت‌سنگ هم کاملا ایرانی است و قصه شیرینی دارد، حتی تعدادی از فیلم‌های سینمایی فاخر ایرانی هم اقتباس از کارهای خارجی است، اما آنچه در یک اثر اقتباس اهمیت دارد این است که با توجه به سلیقه مردم ایرانیزه شود و اصلا چیز عجیب و غریبی نیست که این اتفاق در سریال تلویزیونی هفت‌سنگ افتاده است.

قبل از بازی در سریال تلویزیونی هفت‌سنگ تا چه میزان با فضای کارهای بذرافشان آشنا بودید؟

در سریال «زیرزمین» به نویسندگی علیرضا بذرافشان و کارگردانی علیرضا افخمی نخستین کاری بود که با قلم بذرافشان آشنا شدم. به یاد دارم این سریال در زمان پخش با استقبال بسیاری از سوی مخاطبان رو‌به‌رو شد.

از همان زمان بود که قلم بذرافشان را خیلی دوست داشتم. به نظرم او خیلی خوب می‌نویسد تا این‌که او سریال «نابرده رنج» را کارگردانی کرد و برای ایفای یکی از نقش‌ها هم به من پیشنهاد بازی داد، اما چون سر کار بودم، نتوانستم همکاری کنم. تا این‌که بازی در سریال هفت‌سنگ به من پیشنهاد شد که به نظرم فیلمنامه خیلی با ذوق و هنرمندی نوشته شده بود و کارگردانی هم خیلی خوب بود. احساس کردم فیلمنامه خیلی خوب پیام‌هایش را به مخاطب انتقال می‌دهد. ضمن این‌که بازیگران خیلی خوبی هم دارد.

یکی دیگر از ویژگی‌های سریال تلویزیونی هفت‌سنگ جنس طنزش است که با دیگر کارهای تلویزیونی تفاوت دارد و شخصیت‌ها درست چیده شده و دیالوگ‌ها خیلی روان و قابل‌باور برای مخاطبان است.

در این سریال، الهام خیلی بیش از اندازه فداکار است و می‌داند همسرش نمی‌تواند بچه‌دار شود، اما ابتد این مشکل را گردن می‌گیرد و می‌گوید اوست که نمی‌تواند باردار شود. به نظرتان مابه‌ازای شخصیت الهام در جامعه وجود دارد؟

به نظرم نمونه زنان ایرانی مثل الهام در جامعه کم نیستند و نباید این افراد را نادیده گرفت. در واقع من با شناخت کامل نقش الهام را بازی کرده و کاملا با این شخصیت عجین شده بودم. معتقدم همه شخصیت‌های این سریال برای مخاطبان باورپذیر‌ند و الهام کاری می‌کند که زنان جامعه ایران انجام می‌دهند. او به دلیل عشق و علاقه‌ای که به زندگی‌اش دارد، این مشکل را به عهده می‌گیرد تا وفاداری و عشقش را به همسرش ثابت کند. در مجموع همه عوامل تولید سریال زحمت کشیدند و بهتر است کمی درباره این سریال منصف‌تر باشیم.

فاطمه عودباشی‌ / ‌گروه رادیو و تلویزیون

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها