برخی از فیلم‌ها و سریال‌ها به بازیگرانش شناخته و معروف می‌شوند و برخی نیز به کارگردانی و بعضی هم به داستانشان. البته برخی آثار تصویری نیز وجود دارد که بسیاری از این موارد را با هم دارند و به همین خاطر جایگاهی بسیار عالی در ذهن مخاطب پیدا می‌کنند.
کد خبر: ۶۹۸۷۴۹
بیداری مدینه از کابوس در تیتراژ پایانی

اما آثارهنری دیگری هم هست که یکی از مولفه‌های معروف شدن آنها موسیقی متن یا تیتراژ است. چه کسی می‌تواند موسیقی خوب فیلم محمد رسول‌الله ساخته موریس ژار را فراموش کند؟ یا چه کسی حاضر است پدرخوانده را بدون موزیک قابل ستایش نینو روتا ببیند؟ آیا کسی هست که بتواند بگوید فیلم پاپیون را دیده ، ولی از موسیقی بی‌نظیر جری گلدسمیت لذت نبرده است؟!

مـــوسیقی فیلم تقریبا به جزئی لاینفک از فیلم‌ها و سریال‌ها تبدیل شده که در ایران نیز مورد توجه قرار می‌گیرد. آهنگسازانی هستند که سریال‌ها و آثار سینمایی را با موسیقی‌های بی‌بدیل خود جان دوباره بخشیده‌اند. از فرهاد فخرالدینی گرفته تا فریدون شهبازیان که آثاری مانند سربداران و در مسیر تندباد را به آثار هنری و به‌یادماندنی تبدیل کردند.

در دوران معاصر و زمان حال بی‌شک کارن همایونفر یکی از آهنگسازانی است که نام او با سینما و تلویزیون گره خورده و نوای دلنشین موسیقیایی او هر از گاهی در گوش مخاطبان تلویزیون یا پرده نقره‌ای سینما طنین‌انداز می‌شود. این بار آهنگ «بیدارم کن» از ساخته‌های او تیتراژ سریال «مدینه» به کارگردانی سیروس مقدم مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان موسیقی قرار گرفته تا آنجا که هنوز رمضان تمام نشده کپی‌های غیرمجاز و لینک‌های دانلود برای «موسیقی پایانی تیتراژ سریال مدینه» در فضای مجازی و وبلاگ‌های موسیقی پر شده است.

کارن همایونفر در سریال مدینه صدایی تازه به نام مرتضی اسکندری را معرفی کرده است. هرچند در اوایل راه ساخت سریال خبر از خـــــوانندگی علیرضا قربانی داده شد ه بود، ولی در میانه راه مرتضی اسکندری آواز تیتراژ پایانی این سریال را خواند.

در کنار موسیقی خوب و صدای مناسب با فضای سریال ترانه تیتراژ با این مضمون که «بیدارم کن از کابوسی که دم به دم با من میاد / بیدارم کن از تصویر یه برگ سبز تو چنگ باد / بیدارم کن از این وحشت بیدارم کن / فانوسم باش فانوسم باش تو تاریکی که لحظه لحظه با منه/ فانوسم باش وقتی این شب ستاره‌هامو می‌شکنه / فانوسم باش تو این غربت نازنینم / با من باش آواز تو صدای شهر بی‌صداست / لبخند تو خلاصه ترانه‌هاست دستای تو برای زخم من دواست / بیدارم کن / منو ببر که خسته‌ام که خسته‌از سیاهی‌ام / منو ببر به سمت صبح منو ببر به سمت نور» فضایی ‌دلنشین به سریال مدینه داده است تا آنجا که می‌توان موسیقی این تیتراژ را به عنوان یکی از آثار موفق همایونفر نام برد.

مجید احمدی / جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها