از معضل کمبود دارو تا تزریق خون آلوده

نفس بیماران تالاسمی به شماره می‌افتد

نائب رئیس انجمن ژنتیک پزشکی:

جز تالاسمی، هیچ مشاوره ژنتیکی ضروری نیست

نایب رییس انجمن ژنتیک پزشکی تاکید کرد که مشاوره ژنتیک ضرورت قبل از ازدواج برای تمام افراد نیست و تنها موارد خاص مثل ابتلا به تالاسمی باید مورد این مشاوره‌ها قرار گیرند که هم اکنون نیز تمام زوج‌ها از این لحاظ مورد آزمایش قرار می‌گیرند.
کد خبر: ۶۹۸۲۵۹
جز تالاسمی، هیچ مشاوره ژنتیکی ضروری نیست

جام جم سرا: دکتر سیروس زینلی درباره اجباری شدن مشاوره ژنتیک پیش از ازدواج برای تمام زوج‌ها، گفت: ظاهرا برخی مسوولان می‌گویند همه زوج‌ها باید مشاوره ژنتیک انجام دهند. حتی سازمان بهزیستی درصدد تصویب طرحی در مجلس در این زمینه است. ما به شدت مخالف این قضیه هستیم.

وی افزود: چه لزومی دارد یک ماشین سالم که تازه از کمپانی تحویل گرفته شده، جهت چکاپ به تعمیرگاه برده شود؟ آیا این موضوع غیر از تحمیل هزینه اضافی نتیجه دیگری دارد؟ از طرف دیگر چطور می‌توان فهمید که این ماشین مشکل دارد یا خیر؟ زن و شوهری که هیچ یک از آنها مشکلی ندارند، با انجام مشاوره ژنتیک به چه چیزی خواهند رسید؟

زینلی با تاکید بر آنکه قطعا مشاوره معجزه‌گر و جادوگر نیست، افزود: مشاوره یعنی آنکه از زوج‌ها یک سری سوالاتی پرسیده شود که آیا بیماری خاصی در افراد خانواده آنها وجود داشته یا خیر و در صورت مثبت بودن پاسخ آیا این افراد در معرض خطرند یا خیر. بجز بیماری تالاسمی که تمام زوجین مورد آزمایش قرار می‌گیرند، در مورد هیچ بیماری دیگری نیازی نیست که تمام زوج‌ها آزمایش دهند. بنابراین به جز تالاسمی، برای مابقی موارد باید ضرورت وجود داشته باشد که دختر و پسر قبل از ازدواج مشاوره ژنتیک انجام دهند.

وی در این باره ادامه داد: در جلسه‌ای در وزارت رفاه این مسایل را توضیح دادیم که مشاوره ژنتیک ضرورت قبل از ازدواج برای تمام افراد نیست و تنها موارد خاص باید مورد این مشاوره‌ها قرار گیرند. در موارد سابقه سقط مکرر، مرده‌زایی، کندذهنی، نابینایی، ناشنوایی و... در خانواده و بررسی سوابق فامیلی باید زوج‌ها قبل از ازدواج جهت مشاوره اقدام کنند.

به نقل از ایسنا، زینلی افزود: در کشورهای پیشرفته مانند انگلیس فرد تحت نظر یک پزشک است و پزشک بر اساس اطلاعاتی که از دختر و پسر دارد، موارد مورد نیاز را جهت آزمایش ژنتیک معرفی می‌کند. البته غربالگری دوره بارداری برای همه است. مثلا در خانواده‌ای که بیمار هموفیل دارند، خواهر، خاله‌ها و سایر اقوام این بیمار باید چک شوند.

وی گفت: درمجموع مشاوره ژنتیک را برای همه توصیه نمی‌کنیم. زن و شوهری که بیماری‌ در خانواده‌شان سابقه داشته است باید جهت مشاوره مراجعه کنند، درغیر این صورت اشتباه بزرگی مرتکب می‌شوند. اما باز هم تاکید می‌کنم که مبحثی تحت عنوان آزمایش و مشاوره ژنتیک عمومی نداریم.

زینلی در عین حال گفت: نیازمندان به مشاوره ژنتیک نیز لازم است جهت انجام مشاوره به مراکزی که تخصص مشاوره ژنتیک دارند، مراجعه کنند. اگر آزمایشگاهی مشاوره ژنتیک انجام می‌دهد و تاکید دارد که زوج مربوطه حتما در همان آزمایشگاه، آزمایش‌هایشان را انجام دهند باید شک کرد که شاید آن آزمایشگاه به دنبال منبعی برای پول درآوردن است و به همین دلیل بهتر است زوج مربوطه، نتیجه مشاوره را در مرکزی دیگر نیز چک کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها