راهنمای همسران برای جلوگیری از بحران

چی می‌گی تو؟ من که نمی‌فهمم!

من و همسرم ده سال است که ازدواج کرده‌ایم، مراحل سخت زندگی‌مان را پشت سر گذاشتیم و از نظر اقتصادی با تلاش و کوشش هر دو نفرمان، به رفاه نسبی رسیده‌ایم.
کد خبر: ۶۹۸۲۳۶
به مشاجره عادت نکنیم

جام جم سرا: در ابتدای ازدواج تفاوت فرهنگ خانواده‌ها کمی باعث متشنج‌شدن رابطه‌مان می‌شد،‌ اما به مرور زمان توانستیم این مشکلات را هم حل کرده و اکنون هر دوی ما ارتباط خوبی با خانواده طرف مقابل داریم، اما یک نکته مرا آزار می‌دهد، هر بار که می‌خواهیم با هم حرف بزنیم، کارمان به بحث و گاهی هم دعوا می‌کشد. هیچ مشکل خاص اقتصادی یا اعتقادی در زندگی‌مان وجود ندارد، اما صحبت‌کردن ما بر سر موضوعاتی پیش‌پا‌افتاده هم در نهایت به بحث کشیده می‌شود. چگونه می‌توانم آرامش بیشتری را بین خود و همسرم ایجاد کنم؟

پاسخ مشاور: زندگی زناشویی یعنی کنار هم بودن و هم مسیر شدن دو نفر که فرزندان دو خانواده متفاوت هستند، هر قدر هم که در ابتدای راه برای انتخاب یک شریک شبیه به خود تلاش کرده باشید بازهم به غیر از تفاوت‌های خاص زنانه و مردانه که طبیعی است، تفاوت‌های تربیتی هم وجود دارد که باید به مرور زمان آنهایی که قابل بر طرف شدن هستند، برطرف شوند و بقیه درک و پذیرفته شوند تا زندگی در مرحله آرامش قرار بگیرد.

رسیدن به نقطه تفاهم به معنی نبود اختلاف سلیقه نیست. این نکته‌ای است که بسیاری از زوج‌ها به آن توجه نمی‌کنند و همین موضوع باعث می‌شود تا تصورشان از یک «ازدواج آرمانی» خراب شود. این‌که شما و همسرتان با هم صحبت می‌کنید یک نکته روشن در روابط تان است.

برخی از زوج‌ها زمانی برای مشاوره می‌آیند که می‌گویند ما هیچ دلیلی برای حرف زدن و حتی مخالفت با هم نداریم، این زوج‌ها به مرحله طلاق عاطفی رسیده‌اند و سر و سامان دادن به رابطه‌شان کمی مشکل است اما شما و همسرتان با هم گفت‌وگو می‌کنید و این به معنی اهمیت داشتن نظر طرف مقابل برای هر دوی شماست.

حال باید این گفت‌وگو را جهتدار کرده و قوانینی برای ابراز عقیده‌های تان وضع کنید و به آن پایبند باشید تا گفت‌وگویتان هر بار به مشاجره تبدیل نشود. به خاطر داشته باشید گاهی مشاجره و دعوا هم اجتناب‌ناپذیر است پس تصور یک رابطه همیشه سبز و خرم را از ذهن تان بیرون کرده و واقع بین باشید، اما برای دور کردن گفت‌وگوهایتان از مشاجره چند نکته را مد نظر داشته باشید:

گفت‌وگو باید دو طرفه و هدفمند باشد. اگر یک نفر تنها گوینده باشد و نگذارد طرف مقابل حرف بزند، نتیجه مطلوبی به دست نمی‌آید.

بهتر است وقتی در مورد موضوع خاصی با هم حرف می‌زنید مثل تصمیم‌گیری در مورد مقصد سفر، حواستان به صورتجلسه این گفت‌وگو باشد. برخی همسران قرار است در​باره خرید مبلمان برای اتاق نشیمن با هم حرف بزنند، اما بحث به رفتار غلط مادرشوهر در روز عقد‌کنان ختم می‌شود که نتیجه‌ای جز دلخوری و نیمه‌کاره ماندن بحث نخواهد داشت.

نکته مهم برای یک گفت‌وگوی موثر این است که همیشه حواستان به ارزش‌ها، خط قرمزها و در یک کلمه حساسیت‌های همسرتان باشد و سعی کنید حرفی نزنید که بعد از اتمام بحث مجبور شوید به خاطر آن عذرخواهی کنید، اما اگر نتوانستید هیجانتان را کنترل کنید و رفتار نامناسبی داشتید، حتما از همسرتان عذرخواهی کرده و نگذارید دلخوری بین شما ماندگار شود.

با هم حرف بزنید، نظرتان را مودبانه بیان کنید و بگذارید همسرتان هم نظراتش را بگوید حتی اگر مخالف با شما باشد، این‌گونه ارتباط‌تان زنده می‌ماند. برای زندگی کنار هم، یک ارتباط زنده با کمی اختلاف و بحث، بهتر از مرگ ارتباط است. (ضمیمه چاردیواری)

ندا داوودی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها