کتاب‌های مذهبی چه برای مردم عادی و چه برای متخصصان این حوزه، همواره طی سال بازار گرمی دارد تا جایی که قم را به یکی از مهم‌ترین مراکز تهیه و توزیع کتاب در کشور تبدیل کرده است؛ البته این بازار در ماه رمضان بیش از همیشه گرم می‌شود زیرا بسیاری از ناشران تخصصی کتاب‌های مذهبی دور هم جمع می‌شوند تا هم پاسخگوی مردم عادی باشند و هم متخصصان. گشتن و شنیدن پرسش‌های مخاطبان کتابخوان در بخش مکتوب بیست و دومین نمایشگاه بین‌المللی قرآن موجب می‌شود تا نیازهای مردم در باب محتواهای پراهمیت از نظر آنان تا حدی شناسایی شود.
کد خبر: ۶۹۸۰۷۸
کتاب‌های پرخریدار مذهبی را بشناسیم
در آستانه پایان نمایشگاه قرآن، سراغ ناشران رفته‌ایم تا برایمان از پرفروش‌ترین آثار دینی خود بگویند تا اگر فرصت حضور در این رویداد بزرگ معنوی را از دست داده‌اید بتوانید با تهیه این آثار در طول سال به مطالعه آثار ارزشمند بپردازید.

همچنان پرفروش

وقتی صحبت از شمارگان بالا با تغییر نیافتن قیمت می‌شود، اولین گزینه‌ای که در ذهن می‌آید، کتاب مفاتیح‌الحیاه از آیت‌الله جوادی‌آملی است. انتشارات اسرا این کتاب را به چاپ رسانده و در بیست و دومین نمایشگاه قرآن، چاپ یکصد و شصت و هشتم کتاب را در اختیار مردم قرار داده است، آن هم با همان قیمت اولیه یعنی 14 هزار و 500 تومان. محال است امروز کتابی در بیش از 700 صفحه با چنین قیمتی به چاپ برسد! اگر شما هم مایلید مجموعه‌ای از احادیث در باب تعامل انسان با خود، تعامل انسان با همنوعان، تعامل مردم و نظام اسلامی، تعامل انسان با حیوان، آن هم به زبانی ساده و کاملا کارآمد در اختیار داشته باشید، حتما سراغ مفاتیح‌الحیاه بروید. تمام احادیث مربوط به هر فصل به صورت فارسی و گاهی با توضیحات بیان شده و در همان صفحه و در زیرنویس صورت عربی حدیث با نشانی‌های دقیق آورده شده تا هم مردم عادی و هم متخصصان براحتی به متن احادیث دسترسی پیدا کنند.

البته مسئول غرفه مرکز بین‌المللی نشر اسرا می‌گوید: بیشتر مخاطبان این غرفه برای خرید کتاب مفاتیح‌الحیاه به ما مراجعه می‌کنند؛ گرچه تفسیر تسنیم نیز مخاطبان خاص خود را دارد. تاکنون 32 جلد از تفسیر تسنیم به چاپ رسیده و چون ناشر تصمیم گرفته این کتاب به صورت تک‌جلدی هم به فروش برسد، خوانندگان می‌توانند به صورت جداگانه جلدهای مورد نیاز خود را خریداری کنند. علاوه بر این تفسیر تسنیم به صورت صوتی و متنی در نرم افزارهایی تنظیم شده است.

قیمت‌هایی باورنکردنی

باز هم بحث شیرین قیمت! درست است که قیمت تمام کالاها بالارفته، اما وقتی قیمت کتاب کمتر از 200 صفحه به 20 هزار تومان می‌رسد، باید دائم به ناشران و مسئولان این حوزه یادآوری کرد که ما هنوز با قیمت بالای کتاب خو نگرفته‌ایم.

بعضی از ناشران به جد برای تولید کتاب مذهبی مرغوب و جذاب از همه لحاظ برای گروه سنی کودک و نوجوان تلاش فراوان کرده‌؛ یعنی واقعا برای تصویرگری و طراحی جلد و محتوا زمان و هزینه صرف کرده‌اند

چه در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران و چه در نمایشگاه قرآن، برای دوستداران کتاب، همیشه فرصت‌هایی عالی برای خرید کتاب با قیمت مناسب وجود دارد. برای نمونه در غرفه دفتر نشر فرهنگ اسلامی کتاب‌های قدیمی بدون هیچ افزایش قیمتی به فروش می‌رسد. کسانی که از قدیم به صحبت‌ها و اندیشه‌های آقای فلسفی انس داشته‌اند، می‌توانند کتاب‌های ایشان را از این ناشر تهیه کنند. این کتاب‌ها بتازگی تجدید چاپ نشده‌ و ناشر نیز قصد سودآوری بالا نداشته و آنها همچنان با همان قیمت‌های پیشین به فروش می‌رسد. پرفروش‌ترین کتاب آقای فلسفی «کودک از نظر وراثت و تربیت» است که تاکنون 12 بار تجدید چاپ شده و دوره دوجلدی آن با قیمت 43 هزار تومان به فروش می‌رسد. مکارم الاخلاق نیز از کتاب‌های پرفروش این غرفه است که در سه جلد و با قیمت 38 هزار تومان در اختیار مخاطبان قرار می‌گیرد.

کتاب «رمزگشایی از آیات الهی» از آنه ماری شیمل نیز از کتاب‌های پرفروش این ناشر است. البته مسئول حاضر در غرفه می‌گوید ما کتاب‌های تخصصی فراوانی داریم که مخاطبمان کمتر آنها را می‌شناسد. برای نمونه کتابی با نام «شعر و موسیقی در نوحه‌های تهران قدیم» از مهدی امین فروغی در دفتر نشر فرهنگ اسلامی نوشته شده که به مداحان نکات فراوانی را آموزش می‌دهد.

یک تیر و چند نشان

گرچه همیشه صحبت از تشویق کودک به خواندن کتاب به میان می‌آید اما به همین میزان کتاب‌ها نیز باید جذابیت کافی داشته باشند! گاهی اوقات بدترین و سطحی‌ترین کتاب‌ها، به لحاظ تصویرگری، نوع فونت انتخابی، طراحی جلد و...کتاب‌های مذهبی هستند که تنها مزیتشان قیمت پایین است، اما در کنار این نیمه خالی لیوان، نیمه پری هم هست که بعضی از ناشران به جد برای تولید کتاب مذهبی مرغوب و جذاب از همه لحاظ برای گروه سنی کودک و نوجوان تلاش فراوان کرده‌؛ یعنی واقعا برای تصویرگری و طراحی جلد و محتوا زمان و هزینه صرف کرده‌اند.

انتشارات جمال که در نمایشگاه قرآن غرفه‌ای برای کودکان و نوجوانان دارد، در چند مجموعه ​ به چاپ کتاب‌های دینی اقدام کرده است. ناشر این کتاب‌ها را معمولا در نمایشگاه‌های بین‌المللی کتاب در دیگر کشورها عرضه می‌کند و چندباری موفق به فروش کپی رایت کتاب‌های خود شده است. طبق گفته مسئول حاضر در غرفه، یکی از مهم‌ترین کتاب‌های پرفروش نشر جمال، کتابی است با نام «خداشناسی قرآنی کودکان» که تاکنون به چاپ بیست و هفتم رسیده است. البته دیگر کتاب‌های خداشناسی این غرفه با نام‌های «به من بگو خدا کیست؟» و «خدا چیه؟ کیه؟ کو؟» نیز با استقبال زیاد مردم مواجه شده است. این ناشر قصد داشته توحید مفضل را به زبان ساده برای کودکان بیان کند. به همین دلیل دو مجموعه کتاب با نام‌های «چرا خدا چنین کرد؟» و «دیدنی‌های خدا» را به چاپ رسانده که در کتاب اول به کودکان می‌آموزد فاعل هر چیزی که در اطراف ما وجود دارد، خداست؛ خداست که به زرافه گردن دراز داده و به لاک‌پشت، لاک. نویسنده تمام کتاب‌های مذکور حجت‌الاسلام غلامرضا حیدری‌ابهری است که در حوزه روان‌شناسی و تربیت کودکان به همراه علوم دینی در حال مطالعه و تحقیق است. همه این کتاب‌ها می‌تواند حتی به نحوی به بعضی از پرسش‌های باقی مانده در ذهن والدین کودکان نیز پاسخ دهد.

متفاوت‌های پر مشتری

امسال برخی از ناشران کتاب‌های مذهبی در نمایشگاه قرآن شرکت نکرده‌اند، اما در میان آثار حاضران در نمایشگاه، کتاب‌های متفاوت هم فراوان دیده می‌شود. برای نمونه در غرفه بنیاد خیریه الزهرا، کتاب «شب‌های پیشاور» به صورت کوتاه‌شده در هفت جلد منتشر شده و قیمت هر یک از آنها زیر هزار تومان است. گویا این کار فقط برای حمل و نقل آسان‌تر آن کتاب بزرگ و سنگین و همچنین کاهش هزینه کتاب صورت گرفته؛ زیرا کتابی که با قیمت بالای حدود 18 هزار تومان به فروش می‌رسد، این گونه با قیمتی کمتر از نصف در اختیار مشتری قرار می‌گیرد.

موسسه قرآنی تفسیر جوان نیز کتاب‌های تحقیقاتی خود را در قالب جیبی به چاپ رسانده و با رنگ‌ها و تصویرگری‌های جذاب، به صورت موضوعی سراغ نیاز مخاطبان خود رفته است. مسئول حاضر در غرفه می‌گوید: مخاطب ما اقشار مختلف هستند که موضوعاتی مانند شیطان‌شناسی، عشق، نهج‌البلاغه جوان، وهابیت و... برایشان جذابیت فراوانی دارد. این موضوعات بر اساس محتوای قرآن و تفاسیر، در هر یک از کتاب‌ها به صورت جداگانه بررسی شده‌؛ البته تفسیر زنان و مردان نیز از کتاب‌های پرفروش این غرفه است.

بیست و دومین نمایشگاه قرآن امسال نیز امروز و فردا و پس از یکی دوبار تمدید به کار خود پایان می‌دهد، اما این گزارش به شما کمک می‌کند تا یادمان باشد ​ شناسایی درست کتاب‌ها طی سال موجب می‌شود استفاده بهتر و بیشتری از این فرصت هرساله داشته باشیم.

حورا نژاد‌صداقت ‌/‌ جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها