گفت‌وگو با عبدالرضا اکبری، بازیگر مجموعه «‌فاخته»

بازی ‌خودم را با دقت از تلویزیون می‌بینم

عبدالرضا اکبری برای مخاطبان تلویزیون، چهره‌ای آشناست؛ برای کسانی که در سال‌های دور حضور او را در مجموعه «مزد ترس» به خاطر دارند و ‌ کسانی که در مجموعه‌های مختلفی همچون دلنوازان، اغما، تولدی دیگر و فیلم‌های دختری با کفش‌های کتانی، اخراجی‌ها، فرزند صبح و مستاجر بازی‌اش را دیده‌اند.
کد خبر: ۶۹۶۶۹۳
بازی ‌خودم را با دقت از تلویزیون می‌بینم

اکبری متولد ۱۳۳۲ است و با ایفای نقش در آثار زیادی تجربه‌های متفاوتی کسب کرده و در میان مردم هم جایگاه خوبی دارد. او در مجموعه «فاخته» نقش پزشک خانواده‌ای سنتی را بازی می‌کند که درگیر مشکلات خانوادگی است. با او برای بازی‌اش در سریال فاخته به گفت‌وگو نشستیم.

مهم‌ترین عاملی که باعث شد بازی در مجموعه فاخته را بپذیرید، چه بود؟

من همکاری‌های خوبی از گذشته با گروه تولید این مجموعه داشتم و زمانی که بازی در این مجموعه به من پیشنهاد شد با خواندن فیلمنامه و نقشی که برای من انتخاب شده بود بازی در نقش منصور را پذیرفتم.

آماده نبودن فیلمنامه مشکلی است که بیشتر آثار تلویزیونی با آن دست به گریبان هستند،‌ این مشکل کار را برای شما سخت‌تر نمی‌کند؟

اگر فیلمنامه قبل از تصویربرداری آماده باشد بدون شک بسیار بهتر است، اما در بسیاری از کارها معمولا شخصیت‌ها، داستان و بخش‌هایی از فیلمنامه مشخص می‌شود و فیلمنامه هم به مرور نوشته می‌شود.

اگر فیلمنامه این مجموعه بموقع می‌رسید، ما با توجه به زمانی که داشتیم تلاش می‌کردیم بهترین عملکرد را داشته باشیم. البته باید این را هم مد نظر داشت که در این شرایط، بازیگر فرصت ندارد روی نقش تمرکز بیشتری داشته باشد یا حتی تمرین کند و این مساله نه ‌تنها روی بازی‌ها که روی کار هم اثر می‌گذارد و ما در نهایت با یک کار شتابزده روبه‌رو می‌شویم. هر چند کارگردان سریال فاخته همه تلاش خود را به‌کار‌گرفته تا اثری خوب و قابل دفاع‌ به نمایش بگذارد.

تصویربرداری همزمان با پخش مجموعه می‌تواند مزیت هم به شمار بیاید چرا که می‌توانید بازخوردهای مردمی را بگیرید و آنها را در کار اعمال کنید؟

بله، معمولا کارهای مناسبتی بیشتر همین‌گونه است. قسمت‌های پایانی سریال همزمان با پخش تصویربرداری می‌شود و کارگردان و بازیگران می‌توانند با بازخوردهایی که از سوی مخاطبانشان می‌گیرند روند قصه را مطلوب‌تر کنند. البته این نوع کار سختی‌های خودش را دارد و نیازمند این است که حتما گروه تولید و بازیگران حرفه‌ای باشند تا این اتفاق باعث بی‌کیفیتی کار و بازی بازیگران نشود. بارها دیده شده که به دلیل پخش، سکانس‌ها با عجله تصویربرداری شده و کارگردان و بازیگران روی کار تمرکز نداشته‌اند که این به ضرر گروه تهیه و تولید است.

برای بازی در نقش منصور صادقی چگونه آن را تحلیل کردید؟

شخصیت اصلی داستان از سوی نویسنده و کارگردان طراحی شده بود. من نقش یک پزشک و پسر بزرگ خانواده را بازی می‌کنم که باید حواسم به خانواده خودم، خانواده مادرم و برادرم و حتی اطرافیانم باشد و تلاش می‌کنم مشکلاتی را که برای خانواده به وجود می‌آید به شکلی منطقی حل کنم. همه اینها را در نظر گرفتم و این نقش را بازی کردم.

خصوصیات فردی منصور چطور شکل گرفت؟

علاوه بر همفکری کارگردان و نویسنده خودم همیشه سعی می‌کنم آنقدر به نقش نزدیک شوم تا در یک نقطه به هم برسیم‌ ضمن این که سعی می‌کنم دیالوگ‌هایم را درست ادا‌ و حس درست را به بیننده منتقل کنم. اگر بازیگری توانست با نقش ارتباط خوبی برقرار کند، آن را بشناسد و درست بازی کند بدون شک مخاطب هم با آن ارتباط برقرار می‌کند.

در این مجموعه حمایت‌هایی که شما از خانواده بخصوص برادر کوچکتان می‌کنید این روزها کمتر در‌جامعه‌ دیده می‌شود. به نظرتان در طراحی این شخصیت اغراق نشده است؟

ما در مجموعه فاخته یک خانواده سنتی را به تصویر می‌کشیم که در آن خانواده، پسر بزرگ‌تر پاجای پدر گذاشته و پس از مادر، بزرگ‌تر خانواده محسوب می‌شود و به همین دلیل تلاش می‌کند مشکلاتی را که اعضای این خانواده دارند، مرتفع کند. شاید شما بگویید این روزها ارتباطی که بین دو برادر مجموعه فاخته وجود دارد در جامعه کمتر دیده می‌شود و بسیار کمرنگ است. مگر می‌شود برادر بزرگ‌تر خانواده‌ای بخواهد بدهی برادر دیگرش را بپردازد یا حتی مادر خانواده حاضر باشد برای بدهی پسرش خانه‌اش را بفروشد! اما مطمئن باشید خانواده‌هایی هستند که در همه مشکلات پشت هم می‌ایستند و برای مرتفع‌کردن مشکلاتی که در خانواده به وجود می‌آید حاضرند تمام زندگیشان را بدهند. اتفاقا ما یکی از هدف‌هایمان در تولید این مجموعه نشان‌دادن همدلی و باهم‌بودن خانواده در حل مشکلات است. حتی اگر اعضای خانواده در برخی موضوعات با هم اختلاف سلیقه دارند این موضوع نباید باعث دورافتادگی آنها از یکدیگر شود. احترام به والدین و همچنین توجه به کودکان خانواده از دیگر موضوعاتی است که به شکل ظریفی به آن پرداخته شده است.

کارگردان تا چه اندازه ‌ دست شما را باز گذاشته بود؟

شخصیت فیزیکی و روحی من برای ایفای این نقش خوب بود و آقای معظمی هم درباره دیالوگ‌گویی بداهه دست ما را باز گذاشته بود. آقای معظمی از جمله کارگردانانی است که تعامل خوبی با بازیگر دارد و همین تعامل یکی از دلایل موفقیت اوست.

آیا کارگردان پیشنهاد‌های شما را به حساب دخالت در کارش نمی‌گذاشت؟

من هیچ وقت در کار کسی دخالت نمی‌کنم و فقط پیشنهادم را می‌دهم و اگر مورد نظر کارگردان باشد عملی می‌شود و اگر با فکر و سلیقه‌اش همخوانی نداشته باشد و اجرا هم نشود هیچ وقت ناراحت نمی‌شوم. من در هیچ کدام از آثاری که حضور داشته‌ام اعمال نفوذ نکرده و بیشتر تلاش کرده‌ام بین من و کارگردان هماهنگی کامل‌ وجود داشته باشد. ‌ به دنبال سلیقه شخصی خودم نیستم و در هیچ کدام از کارهایی که بازی کرده‌ام به کارگردان یا گروه، فکر و نظرم را اعمال نکرده‌ام.

طی کار رابطه‌تان با دیگر بازیگران چگونه بود؟

با اغلب بازیگران در گذشته تجربه همکاری داشتم و روی بازی یکدیگر شناخت داشتیم و این شناخت باعث می‌شد وقتی روبه‌روی هم قرار می‌گرفتیم براحتی نقشمان را ایفا کنیم.

بازیگر نقش مقابل چقدر برایتان مهم است؟

‌ اگر بازیگر نقش مقابل من بتواند بازی خوبی ارائه دهد قطعا روی بازی من هم اثر خواهد گذاشت. بنابراین روی این موضوع حساس هستم. ضمن این که در مجموعه فاخته ثریا قاسمی و کمند امیرسلیمانی، همچنین فرخ نعمتی و شهرام عبدلی از بازیگران حرفه‌ای هستند که من تجربه همکاری با آنها را داشته‌ام و با روحیات یکدیگر آشنا هستیم.

ارتباط‌تان با بازیگر خردسال این مجموعه سپیده کاشانی (لیلا) چطور بود؟

خوشبختانه دختر بسیار باهوش و هنرمندی است که بخوبی توانست با بازیگران ارتباط برقرار کند. بالاخره برای بازی در مجموعه‌ای که بخشی از آن به کودک خانواده می‌پردازد و مشکلاتی که برای او به وجود می‌آید، سختی‌های خاص خودش را دارد ضمن این که این بازیگر باید بتواند دیالوگ‌هایش را حفظ کند، با دیگر شخصیت‌‌های داستان ارتباط برقرار کند و مهم‌تر از همه بتواند حس‌اش را به بیننده منتقل کند. اگر قرار باشد این کودک صرفا دیالوگی را بگوید و هیچ حسی بین من و او و حتی اعضای خانواده نباشد مخاطب قطعا نمی‌پسندند و نمی‌تواند با سریال ارتباط برقرار کند. من ‌ارتباط بسیار خوبی با او داشتم و سعی کردم حس پدر و فرزندی از ابتدا شکل بگیرد.

آیا بازی در سریال‌های مناسبتی، تفاوتی با سریال‌های دیگر دارد که در طول سال پخش می‌شود؟

کارهای مناسبتی همان‌طور که از اسمش پیداست، در مناسبت‌های خاص پخش می‌شود و مخاطب در همان حال و هوا، پیگیر یک سریال است. فاخته با روایت زندگی خانواده‌ای که برای مخاطب ملموس است به مسائل و اتفاقات روز می‌پردازد و همین موضوع‌ آن را از دیگر سریال‌ها متفاوت کرده است. بخصوص این که شما در این مجموعه علاوه بر یاری بزرگ‌ترها به کوچک‌ترها برای ادامه زندگی و تشکیل خانواده‌ای پایدار، با موضوع ربا مواجه می‌شوید که زندگی خانواده‌ای را مختل کرده است.

به نظرتان مطرح کردن این‌گونه مسائل شرعی از طریق آثار نمایشی می‌تواند تاثیرگذار باشد؟

اتفاقا به نظرم به تصویر کشیدن زندگی این‌گونه افراد برای جامعه بسیار لازم است. اگر تلویزیون از طریق یک مجموعه داستانی بتواند زندگی کسی که پول نزول می‌دهد و کسی که پول نزول می‌گیرد را بخوبی روایت کند می‌تواند در سرنوشت افراد موثر باشد. البته فیلمنامه این‌گونه آثار بسیار مهم است و باید تلاش شود اثر تولید شده شعاری نباشد و حقیقت‌های جامعه را به تصویر بکشد.

سریال فاخته را خودتان هم نگاه می‌کنید؟

من همیشه مخاطب سریال‌های ماه رمضان تلویزیون هستم و تجربه بازی در چند سریال مناسبتی ‌ را دارم. با توجه به فرصتی که برایم به وجود می‌آید بله، سریال را از تلویزیون می‌بینم و بخصوص بازی خودم را با دقت نگاه می‌کنم.

شما که بازی در مجموعه‌های مناسبتی را تجربه کرده‌اید فکر می‌کنید به چه دلیل این‌گونه مجموعه‌ها بیشتر مورد توجه قرار می‌گیرد؟

مهم‌ترین دلیل جذابیت کارهای مناسبتی این است که مردم فرصت بیشتری برای تماشای آنها دارند و در نتیجه این‌کارها بیشتر دیده می‌شود، بخصوص مجموعه‌هایی که ماه رمضان تولید می‌شود. البته مجموعه‌های مناسبتی نباید درگیر شعارزدگی شود. موفقیت این‌گونه مجموعه‌ها روایت واقعی از زندگی مردم است. مردم با سریال‌هایی ارتباط برقرار می‌کنند که زندگی خودشان را در آن ببینند.

بازتاب مجموعه ‌ را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نظر مردم را درباره این مجموعه نپرسیده‌ام. باید زمان بگذرد و نظرسنجی سازمان منتشر شود و در نهایت نظر مردم گویای این است که یک مجموعه با توفیق عمومی ‌روبه رو شده یا خیر. هنوز قضاوت درباره این مجموعه زود است.

به عنوان آخرین سوال تصویربرداری «معمای شاه» هنوز ادامه دارد یا بازی شما در این مجموعه به اتمام رسیده است؟

بخش‌های مربوط به بازی من به پایان رسیده، اما این سریال به کارگردانی محمدرضا ورزی در حال تصویربرداری است. همان‌طور که می‌دانید من در این مجموعه نقش سرلشگر زاهدی را بازی می‌کنم که امیدوارم بازی در این نقش متفاوت بتواند برای مخاطبان تلویزیون جذاب باشد.

فرشید شکیبا / جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها