دیدار با ۳ حادثه دیده پارک ارم، ۲ ماه پس از حادثه

میراث یک‌ شب هیجان: گفتند دیگر نمی‌توانیم هزینه کنیم!

کمی بیشتر از دو ماه از حادثه پارک ارم گذشته است،‌‌ همان حادثه‌ای که سه دختر ۲۹، ۲۶ و ۲۴ ساله را برای مدتی نامعلوم و شاید برای همیشه خانه‌نشین کرد، اما دیگر خبری از رسانه‌ها نیست که پیگیر این ماجرا باشند و دست آخر هم معلوم نشد که مقصر این حادثه چه کسی است؛ پارک ارم یا شفت؟!
کد خبر: ۶۹۵۶۷۶

جام جم سرا: عصر روز جمعه شب، ۱۹ اردیبهشت ماه بود، سه دختر جوان به نام‌های «مانیا یوسفی»، «رکسانا فرهی» و «نگار قربانی» به همراه نامزد‌هایشان برای جشن کوچکی که نگار به بهانه‌ فارغ‌التحصیلی‌اش گرفته بود راهی پارک ارم شدند. چند وسیله را برای بازی انتخاب کردند تا حوالی ساعت ۲۲:۳۰ نوبت سوارشدنشان به دستگاه موش دیوانه (کریزی ماوس) رسید.
دختر‌ها در یک کابین و پسر‌ها در کابین بعدی جای گرفتند و وسیله همزمان با حرکت به روی ریل شروع به چرخیدن به دور خودش هم کرد و کم کم ارتفاع گرفت، صدای جیغ و خنده‌های هیجانی ده‌ها نفری که سوار بر وسیله‌های مختلف لونای یک پارک ارم شدن بودند فضا را پر کرده بود. در همین حین بود که موش دیوانه دچار نقص فنی شد، کابین حامل سه دختر در ارتفاعی حدود هشت متری در حال چرخش از ریل جدا شد و پس از سه برخورد روی زمین افتاد.

این تمام ماجرایی است که ظرف چند ثانیه زندگی سه دختر را زیر و رو کرد و فردای آن روز بسیاری از رسانه‌ها به انتشار خبر این واقعه پرداختند.

افکار عمومی پارک ارم را مقصر حادثه می‌دانست اما جهانگیر، مدیرعامل این پارک با استناد به سوابق مدیریتی‌اش هرگونه اتهام از مجموعه تحت امر را مبرا می‌دانست و معتقد بود که این دستگاه که به تازگی نیز به بهره‌برداری رسیده بود کاملا تحت اختیار پیمانکار بوده و اگر خطایی هم رخ داده از جانب پیمانکار بوده است.

اداره استاندارد وارد عمل و مشخص شد شفتی که اتصال دهنده کابین و ریل بوده شکسته و باعث وقوع این حادثه شده است؛ درست مانند سال‌های نه چندان دور که راننده جان‌باخته در حوادث رانندگی به عنوان مقصر معرفی می‌شد و بعد هم معلوم نمی‌شد چه کسی باید جوابگوی خسارات حادثه باشد.

به نقل از ایسنا، پیمانکار موش دیوانه معتقد بود که چکهای روزانه دستگاه انجام شده و چک لیست‌ها به عنوان سند بی‌عیب بودن دستگاه نیز موجود است اما تست شفت در چک لیست‌ها نبود و تنها در بازدید‌های دوره‌ای مورد ارزیابی قرار می‌گرفت.

سه دختر به بیمارستان حضرت رسول منتقل شدند و پس از آن به دلیل آنچه که والدینشان رسیدگی نامناسب بیمارستان اعلام کردند، نگار و رکسانا به بیمارستان آسیا و مانیا به بیمارستان نور افشار منتقل شدند.
روند درمان سه دختر آغاز شد. در‌‌ همان روزها که خبرنگاران روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های مختلف در لابی دو بیمارستان به دنبال خبری خاص از حادثه بودند، مشخص شد «نگار» دارای آسیب‌دیدگی جدی نخاعی شده و احتمال فلج شدن همیشگی‌اش وجود دارد؛ او از ناحیه کمر و گردن دچار آسیب دیدگی شدید و شکستگی دنده و لگن و چند مهره کمر نصیبش شده بود.

چند روز بعد از حادثه مدیرعامل پارک ارم نشستی خبری برگزار کرد و از پدران سه دختر حادثه دیده نیز برای حضور در این نشست دعوت کرد. ایرج جهانگیر در نشست ظهر روز جمعه خود اعلام کرد که تمامی هزینه‌های درمانی و بیمارستانی این سه دختر از سوی پارک ارم پرداخت خواهد شد. او از رسانه‌ها نیز انتقاد کرد و گفت که حال مجروحان حادثه را وخیم‌تر از آنچه که بود اعلام کرده‌اند در حالی که هیچ یک از دختران قطع نخاع نشده‌اند با وجود این، به عنوان فردی که مقصر حادثه نیست بخاطر وقوع این حادثه از مردم و خانواده‌های «یوسفی» و «قربانی» و «فرهی» عذرخواهی کرد!

پس از این سخنان «اسماعیل قربانی»، پدر «نگار» گفت که نمی‌شود پارک ارم به عنوان محلی که این حادثه در آن رخ داده تقصیری نداشته باشد و ما پیگیر شکایتمان هستیم و امیدواریم با دستور ویژه‌ای که از سوی مقام قضایی برایی پیگیری این پرونده صادر شده، هرچه زود‌تر تکلیف مشخص و با متخلفان برخورد شود.

***

حالا چند روز بیشتر از دو ماه از روز حادثه گذشته است. «رکسانا» و «مانیا» از بیمارستان ترخیص و به خانه منتقل شده‌اند، اما «نگار» همچنان در وضعیتی وخیم از بیمارستان آسیا به بیمارستان نور افشار منتقل شده است. وضعیت هیچ کدام از سه دختر مطلوب نیست؛ هیچ کدام امکان حرکت عادی را ندارند و پزشک استراحت مطلق را برایشان تجویز کرده است.

پدر نگار درحالی که نگران ادامه درمان دخترش بود، گفت: ‌ نگار در آزمون کار‌شناسی ارشد پذیرفته شد اما متاسفانه امکان حضور در آزمون عملی را پیدا نکرد و با مساعدت سازمان سنجش قرار شد تا سهمیه‌اش برای دوره بعد محفوظ بماند اما نگرانی من از روند درمان اوست. واقعیت این است که نگار عملا از گردن به پایین حرکت چندانی ندارد و گرچه روحیه‌اش خوب است اما تغییری در وضعیتش رخ نداده است. نگرانی دیگر ما عفونت ادارای و زخم بستر است که با توجه به مدت زیای که دخترم در بیمارستان بوده وی را تهدید می‌کند.

قربانی با اشاره به سخنان پزشکان معالج دخترش گفت: ‌ به ما گفته‌اند که نگار خوب می‌شود اما نمی‌توان زمانی برایش تعیین کرد و نمِی‌توان گفت که وی چه زمانی به حالت نزدیک به قبل از حادثه باز خواهدگشت.

او از هزینه‌های درمان دخترش نیز نگران است و با بیان اینکه تا کنون حدود ۱۰۰ میلیون تومان برای درمان دخترش هزینه شده است، ادامه داد: ‌ حدود ۷۵ میلیون تومان از هزینه‌ها را پارک ارم پرداخت کرده اما از حدود دو هفته پیش به ما گفته‌اند که امکان پرداخت مابقی هزینه‌ها را ندارند و هزینه‌کرد بیش از این مبلغ از اختیارات مدیر مجموعه ارم خارج است. حالا ما نمی‌دانیم گناه دختر من چیست؟ او فقط برای تفریح با دوستانش به پارک رفته بود وحالا دو ماه است که روی تخت بیمارستان افتاده؛ قرار بود چند ماه دیگر ازدواج کند و به فرانسه برود اما حالا به این روز افتاده و هیچکس‌ هم جوابگوی ما نیست؛ نتایج شکایاتمان اعلام نشده و پارک ارم هم به فعالیتش ادامه می‌دهد.

قربانی ادامه داد: ‌ به ما گفته‌اند مابقی هزینه‌ها را از بیمه بگیریم، بیمه‌هم پرداخت هزینه‌ها را به اعلام نظر دادگاه موکول کرده و با این وضع فکر نمی‌کنم تا چند ماه آینده حکمی از دادگاه صادر شود، حالا سوال من اینجاست که در این مدت هزینه‌های درمان دخترم ر از کجا باید تامین کنم؟.

«رکسانا» نیز گرچه از بیمارستان مرخص شده اما آن طور که سینا فرهی، پدرش به خبرنگار ما گفته است هشت نه ماهی را باید در خانه استراحت مطلق داشته باشد. او در این باره گفت: مهره‌های گردن رکسانا جابجا شده، باید چندین جلسه فیزیوتراپی برود و آزمایش‌های مختلفی انجام دهد، در حال حاضر نباید از جایش بلند شود و امکان حرکت هم ندارد.

او درباره شکایتش از مسببان حادثه نیز گفت: پیمانکار که با قید وثیقه آزاد است و باید کار‌شناس برای بازدید از محل اقدام کند. متاسفانه علیرغم اینکه دستور پیگیری و رسیدگی سریع به این حادثه اعلام شده بود اما تا کنون اتفاق خاصی در پرونده شکایتمان رخ نداده و هنوز کیفر خواستی برای این ماجرا صادر نشده ست. در واقع پرونده هنوز در دادسرای صادقیه است و به هنوز به مجتمع قضایی قدس نرفته است.

فرهی درباره قول‌هایی که پارک ارم درخصوص پرداخت هزینه‌ها داده بود نیز گفت: تنها مبلغی که من از مسئولان پارک دریافت کردم حدود سه میلیون تومان بود و بعد از آن هم پیگیر ماجرا نشدم و نمی‌دانم که آیا پرداخت‌ها قطع شده یا خیر؟

«مانیا یوسفی» نیز بیش از شش ماه باید استراحت مطلق داشته باشد، مهره‌های کمرش آسیب جدی دیده و نمی‌تواند تحرک چندانی داشته باشد و خانواده وی نیز به همراه خانواده‌های قربانی و فرهی پیگیر ماجرای شکایتشان هستند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها