اگرچه بنا به دلایل بسیار، بر عکس دهه‌های پیشین دیگر این طور نیست که هر تازه داماد و نوعروسی در اولین شب پس از ازدواج اصطلاحا به حجله روند اما با وجود افزایش سواد جامعه، در آگاهی‌ها و مهارتهای زندگی پیشرفت‌ها متناسب نبوده است. بر همین مبنا، تصورات غلط و رفتارهای اشتباهی از‌‌ همان ابتدا در زندگی زوجین بروز و ظهور می‌یابد که ممکن است اثراتش تا سال‌ها زندگی همسران را تحت الشعاع قرار دهد. یکی از این دانستنی‌ها زفاف است که برخی نکات مهم درباره آن در ادامه این نوشتار برای جوانان تازه مزدوج ذکر شده است.
کد خبر: ۶۹۵۵۳۱
زفاف: دانستنی‌های رفتار مردانه در اولین شب عروسی

جام جم سرا: تازه عروس‌ها معمولا بنا به طبیعت، از نخستین شب بعد از ازدواج اکراه و هراس دارند و علت آن هم اغلب تصور درد جسمانی نیست که اگر همراه با آرامش و خودداری و صبوری مرد باشد خیلی جزئی است؛ بل که غالبا خود دختر هم نمی‌داند علت این هراس و اکراه در کجاست!
در واقع تازه عروس در این مرحله دچار نوعی «شرم» نیز هست؛ زیرا زن در این مرحله که وارد حیات زناشویی می‌گردد، دگرگونی مهمی در برابر خود می‌بیند و به زندگی آینده و مسوولیت‌ها و خطرهای آن می‌اندیشد و از آن واهمه دارد. همه این واهمه‌ها، چه زن از آن آگاه باشد و چه نباشد، قابل ملاحظه و شایسته توجه است.
این وظیفه شوهر است که وجود این هراس فطری زن را دریابد و همواره آن را به یاد داشته باشد. بنابراین، بهترین فرصت برای جلب اطمینان زن و نشان دادن درک متقابل از سوی مرد در همین دوره کوتاه است.

معروف است که زفاف را نباید با جبر آغاز کرد. ما می‌گوییم در کار رفع دوشیزگی نه تنها جبری نباید در کار باشد بلکه این عمل باید دنباله و نتیجه نوازشهای صبورانه و معاشقه باشد. شوهر برای رفع هراس و شرم باید عروس را بتدریج متمایل و راغب نماید نه آنکه با شتابکاری، تنها در فکر فرونشاندن حس شهوت خویش باشد. در این صورت فقط جسم زن را تصرف کرده و از همراهی روح او ناتوان مانده است.
بنابراین شوهر در شب زفاف باید تمام تمهیدات لازم را به کار گیرد و در ‌‌نهایت ملایمت و ظرافت عمل کند و بداند که کوچک‌ترین اشتباه، چندان خستگی و دل آزردگی به دنبال خواهد داشت که به آسانی التیام پذیر نخواهد بود و‌ گاه تا پایان زندگی زناشویی آثار آن بر جای می‌ماند.

اما مهمتر از اینها، آن است که از نظر روان‌شناسی این دردهای روحی منجر به پیدایش هزاران نوع اختلالات فکری، غم و اندوه مزمن می‌گردد که درمان آن بسیار مشکل خواهد بود زیرا اغلب منشا و علت اصلی آن ناشناخته می‌ماند.

در واقع علت سرد مزاجی بسیاری از زنانی که لذت جنسی نمی‌برند و در طول دوران بعدی زندگی زناشویی خود پیشنهادی به همسرشان در این زمینه نمی دهند از جمله همین است که در شب زفاف و پوشیده از فکر و خیال مرد، ناگواری دیده و رنج و تب روحی کشیده‌اند و در نتیجه این تالمات در ضمیر پنهان آن‌ها مانده است. چنین تألمی، اختلالات جسمی و روانی دیگری را هم البته با خود خواهد آورد: بسیاری از امراض دیگر چون پریشانخیالی و بیماریهای عصبی غالبا در اثر همین رویدادهای بظاهر کوچک شب زفاف ایجاد می‌شود. این است که باز تکرار می‌کنیم در نوازش و مهربانی و رعایت حال تازه عروس به ویژه در شب رفاف به هیچ نباید کوتاهی کرد.

هیچ دختری فطرتاً مرد را مختار نخواهد دانست تا هر چه می‌خواهد بکند و اگر حجب و حیای عروس یا هر علت ناشناخته دیگر مانع از آن است که به میل تسلیم شود، بهتر است یک شب یا حتی شبهای متعدد، زفاف را به عقب اندازید تا او ابتدا به تماس جسمانی خو بگیرد و در مراحل بعدی با آرامش خاطر مشتاق و راغب به ارتباط جنسی شود.

درست است که می گویند عمر انسان کوتاه است اما زندگی آن قدر کوتاه نیست که چنین شتابکاری لازم باشد! بخصوص تأکید می شود که در این دوره، صبر و متانت و حوصله به پیروزی و کامروایی در آینده خواهد انجامید. اگر داماد به دلیل ضعف نفس و سستی در رفتار، بخواهد به هر نحو عمل را انجام دهد به نتیجه نمی‌رسد.

اصولا زن وقتی هم حاضر و راغب به تسلیم است طبیعتا می‌خواهد بر او ظفر یابند ولی بین فتح عاشقانه و استیلای وحشیانه تفاوت بسیار است. این از جمله تفاوتهایی است که ظاهرا بسیاری از مردهای جوان در ابتدای زندگی زناشویی از آن غافل می مانند و در آینده زندگی خود نیز از خود می پرسند چرا بر خلاف آنها همسرشان پیشنهادی در این زمینه نمی دهد. مرد باید با فراست دریابد که زمان مناسب عمل زناشویی چه هنگام فرا رسیده است.

نکته دیگری که باید به آن اشاره شود این است که بسیاری از مردان جوان در اولین مواجهه خود با بدن همسرشان، ممکن است رفتاری انجام دهند که به روان خود و بویژه زن لطمه وارد کند. به عنوان مثال ممکن است آنها تصوراتی در ذهن خود از زنان داشته باشند که پس از مواجهه با آن ناخودآگاه لب به بیان شگفتی، تعجب یا حتی بروز رفتاری در زبان بدنشان شود و این نکته از نظر زن پوشیده نماند. بنابراین پیشنهاد می شود زفاف را با تصوراتتان پیش نبرید. اگر برخلاف تصورتان موردی در بدن زن مشاهده کردید، هرگز آن را آشکار نکنید یا اظهار تعجب نکنید مبادا زن اندوهگین شود و آن را مایه حقارت پندارد. یادتان باشد همچون اثر انگشت که شبیه دیگری نیست، بدن افراد هم متفاوت است.(خانواده سالم، با ویرایش و تغییر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۴ انتشار یافته: ۳۸
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۱
۲
كاملاً با مطالب بیان شده موافقم ، هیچ لزومی ندارد كه همه چیز در شب اول انجام شود ، باید آقا داماد شریك زندگی خود را در باره این موضوع ، به اندازه خودش صاحب حق بداند و درك كند كه اگر به هر دلیلی همسرش راضی به این كار نیست و فرصت میخواهد تا به لحاظ روحی آماده شود ، وظیفه پسر هست كه با آرامش این فرصت را به تازه عروس بدهد . . .
ل
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۳
۰
ساده لوحانه است اگر فكر كنیم در جامعه ای كه سن ازدواج دخترانش به بالای 30 و پسرانش به بالای 35 سال رسیده همه به شب زفاف میرسند. انكار ماجرا دلیل بر عدم وجود آن نیست. من سال 85 از دانشگاه فارغ التحصیل شدم اما همان موقع هم ماجراها در دانشگاه داشتیم. تعداد كمی دختر یا پسر پیدا می كردی كه هیچ نوع رابطه جنسی نداشته باشد. وای به حالا كه چندین سال از آن گذشته. واقعا فكر می كنید با شرایط اسفباری كه از هر لحاظ مردم دارند جوانانی كه هیچ آینده ای برای خودشان متصور نیستند و شرایط ازدواج را ندارند این حرفها مصداق پیدا میكند؟ بگذریم از عده معدودی كه به هر دلیلی محكم و با اخلاق هستند اما اكثریتی كه ما دیدیم چیز دیگری بود.
جعفر
United States
۱۲:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۱
۰
ممنون از این مطلب كه گذاشتین..خیلی مهمه كه راجع به مسایل زناشویی صحبت بشه.
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۱
۱
من یك سال و چهار ماهه كه ازدواج كردم ولی به دلیل ترس همسرم هنوز موفق به انجام شب زفاف نشدیم به پزشك هم مراجعه كردیم شما چه پیشنهادی ارائه می كنید كه پس از 1 سال و اندی این مشكل حل شود خواهشمندم جواب دهید .
امضاء محفوظ
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۰
۰
از این جور مطالب بسیار خوانده ایم و بسیار شنیده ایم ..اما به قول دوستی این در صورتی هست كه دختر هنوز نوجوان باشه و پسر تازه جوان شده ..اما دخترانی كه حالا تا سن 25 و حتی 28 به بالا رفته اند دیگه آنقدر از این جور مطالب دیده و شنیده اند كه آمادگی شب زفاف را از قبل زفاف به خوبی دارند .. بخصوص وقتی بعضی از خانواده ها مدت عقد و نامزدی بین پسر و دختر رو آنقدر طولانی می كنند كه دیگر هیچ كدام از آن دو در شب زفاف ترسی از هیچ بابت ندارند .
امیر از كاشان
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۰
۰
اقا زودتر از این چیزا می گفتین
امیر مظفر
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۷
۲
ایده فوق كاملا اشتباه است. گذشتگان ما كه با خشونت و بدون ملاحظه در همان شب اول ازدواج ترس و تنبیه را به مذاق همسر خود تجربه وا پس می گماردند، مردان و زنان محكم و جسور تری را تربیت نمودند و احترامات را بدین سان از ابتدای زندگی مشترك گوشزد نمودند. شما تصور می كنید زنی كه از ابتدای زندگی با نوازش و لطافت شروع زندگی آغاز نماید به راحتی در سال سوم ناسزا را بر مادر شوهر خود حلال دانسته و در سال پنجم مهریه میلیاردی خویش را اخاذی خواهد نمود و این نیست راه و رسم مدارا با دوست دل!!!
مراد علی
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۳
۷
واقعا از سایت شما تشكر می كنیم كه به مسائل زناشویی می پردازه و به مردم آگاهی می ده . آگاهی هایی كه به دلیل شرم و حیا نمی شه از كسی پرسید
زكیه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۲
۸
مرد واقعی كسیه كه مراعات همسرش رو بكنه و به روحیات اون اهمیت بده
فرهود
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۲
۲
باید به شما تبریك گفت كه برای استحكام و دوام خانواده ها تلاش می كنید . بسیاری از مشكلات همسران از ناآگاهی و ندانستنه . لطفا در این باره بیشتر و بیشتر بنویسید و به نیاز مردم پاسخ بدید . مردم تشنه دانستن هستند در این حوزه اما آگاهی دهنده خوبی نیست
سِیتِن
United States
۲۳:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۳
۸
۲
من كه چون همسرم از من خیلی داغ تره ، و حس بالایی داره، میخوام كاری كنم كه بترسه و دیگه انجامش رو از من نخواد. من اون قدر حس ندارم برای همین میخوام این شب رو به شبی تلخ براش تبدیل كنم كه دیگه بعد از اون خودش بدش بیاد از این عمل و دیگه دست از سر كچل ما برداره، طلاق كه با این مهریه ها خیلی دردسره همون بهتر كه شب اول بترسونمش
یعقوب
Iran, Islamic Republic of
۰۵:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
۲
۶
باسلام-ازاینكه بامطرح كردن مسایل ومشكلاتی كه برسرراه زندگی زناشویی زوجین قرارداردووجودآنهاباعث ازهم باشیده شدن خانوادههای بسیاری شده سعی در سبك كردن بار این مسیولیت مهم دارید جای خوشوقتی است. اماآن حجب وحیای همیشگی واغلب بی مورد همواره مانع مطرح كردن عینیت وواقعیت عریان آن مشكلات بسیار اساسی میشود.
ش
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۰۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
۰
۶
برا شما متاسفم آقای امیرمظفر با این طرز فكرتون
faeze
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
۰
۰
سلام ممنون از متن من از اون فردی كه نوشته ناشناس میخام یبار دبگه بیاد اینجا من میتونم كمكشون كنم اگه دوباره اینجا اومدین یه نظر بزارین تامن ادرس وبلاگمو بدم تا كمك كنم
بهار
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
۰
۱
اوه خدای من واقعا جامعه ما داره به چه سمتی میره متاسفم
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
۰
۰
با سلام . من همونیم كه یك سال و اندی برای انجام اعمال زفاف به دلیل ترس همسرم به مشكل خوردم خواهشمندم راه حلی بیان كنید .
سیتن
Netherlands
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
۲
۰
وقتی با هم صحبت میكنیم و از شب اول میگه كه دلهره داره، من هم میگم اره خیلی دخترا میترسن از این شب و دوس دارم كه ترسش بیشتر بشه و اون شب از این رابطه بدش بیاد تا راحت تر باشم. جدا شدن برام سخته یا حداقل نمیخوام اون رو بدبخت كنم چون من رفتم خاستگاریش ، اون تقصیر نداشته برای همین باید بسوزم و بسازم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
۰
۹
من نیز برای آقای امیرمظفر بسیار متاسفم...
متاسفانه ایشون هنوز نفهمیده كه دوره وحشیگری دیگه به سر رسیده، الان دیگه اكثریت قریب به اتفاق مردم از سواد نسبی برخوردارن و خوب و بد رو تشخیص میدن پس اگر شما فردی محترم و پایبند اصول اخلاقی باشی هیچ زنی به خودش اجازه توهین به خودت و خونوادت رو نمیده و حتی از مطالبه مهریه هم خبری نخواهد بود...
محمد
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۰۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
۳
۰
شب زفاف بدترین شب زندگی من بود چون متوجه شدم همسرم دوشیزه نیست با خواهرش پزشك رفتیم وگفت نه دوشیزه ست انگار من خرم
اگر من كاری كرده بودم دلم نمی سوخت
داماد
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
۰
۰
همه چی به زوج بستگی دارد..اگر آقا داماد عجله دارد همان اول بگوید..كه بعدا ناراحت نشود....در هر صورت چنین عروس و دختری زن بدرد بخور نمی شود و از نظر ذهنی مشكل دارد و عقب مانده محسوب می شود.
0321
Iran, Islamic Republic of
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۵
۰
۰
همه چی به زوج بستگی دارد..اگر آقا داماد عجله دارد همان اول بگوید..كه بعدا ناراحت نشود....در هر صورت چنین عروس و دختری زن بدرد بخور نمی شود و از نظر ذهنی مشكل دارد و عقب مانده محسوب می شود.
000
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۶
۰
۱
ما نفهمیدیم حكمت خدا از این غریزه تند و تیز جنسی مردها چیه ؟
امیر
United States
۲۳:۲۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۷
۵
۰
با مطالبتون موافقم ولی با این تهاجم فرهنگی و این همه بی بندو باری و بالا رفتن سن ازدواج و... بعید میدونم عروس و دامادی اولین تجربه جنسی رو شب اول ازدواج تجربه كنند.
بی نام
-
۱۶:۱۳ - ۱۳۹۵/۰۹/۱۱
كافر همه را به كیش خود پندارد
مجتبی
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۳/۰۵/۱۵
۰
۴
در جواب برخی دوستان باید بگم كه هنوز هم پسر و دخترهای زیادی هستند كه حتی نوك انگشتانشون هم به نا محرم نخورده ، خیلی بی انصافی است كه همه جوون های مجرد رو اینجوری فرض میكنید ، قبول دارم كه خیلی خیلی سخته و حتی خود من گاهی اوقات دچار پرخاشگری شدم ولی شدنیه كه آدم تا ازدواج رابطه جنسی رو تجربه نكنه .
ساوا
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۶ - ۱۳۹۶/۰۱/۰۳
دقیقا راست میگین من خودم یكی نامزدمو میبینم حتی روم نمیشه باش چش توچشم بشم چ برسه باهركسی بپرم.بستگی به موقعیت خونواده ها داره من وا ون دوتا ادم كامل خجالتی هستیم.حتی الان یه هفته مونده به عروسیمون رومون نشده راحت حرف بزنیم ،اون ادمای بی حیابی فرهنگیشونه نداشتن ثبات خونوادگیه
كامران
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۲۹
۰
۰
متشكرم از این مطلب مفید
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۳/۰۶/۳۱
۱
۱
با این وضعیتی كه وجود داره و سن ازدواج بالا رفته فكر نمی كنم كسی رابطه رو تجربه نكرده باشه به خصوص پسرا
نسترن
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۳/۱۰/۲۳
۰
۰
عااااااااااااااااااااااااااااالی بود
مهتاب
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۸ - ۱۳۹۳/۱۱/۰۵
۱
۰
مطلب عالی بود.من و همسرم هردو20سال داریم و متشكرم ازمطلبتون
سپی
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۱۶
۰
۱
سلام . خیلی غمگینم . شوهرم بغد اززفاف تنهایم گذاشت و رفت دنبال قرار كاری و من داغون شدم تنها بیرون امدم و پشت فرمان گریه میكردم اشك چشمم نمیزاشت جایی رو ببینم و اما دوست داشتم تصادف كنم و بمیرم . تازه زفافی كه فقط او راضی بود و من ... و حتی فردایش به خاط غمگینیم مرا سرزنشكد كه اه تو چه قدر بی حوصله ای ؟؟؟////////
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
۰
۰
عالیه
خوشم اومد
فرزانه
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۴/۰۲/۱۴
۰
۱
عالی بود اما باید باهركسی كه میشناسی یا نمیشناسی خوبی كرد چون دنیا ارزش نداره
فریدون
United Kingdom
۰۶:۲۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۲۲
۰
۰
تشكرازمعلومات تان
faezeh
-
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۲
۰
۱
از همسرم ممنونم واقعا خیلی با دركه حتی خودش بهم گفت شب اول خسته میشی بهتره فرداش یا روز دیگش باشه
محسن
-
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۵/۰۵/۲۴
۰
۰
سلام
دو مقاله ی آموزشی در وبلاگ خانواده برتر هست كه پیشنهاد می كنم مطالعه بفرمائید
راهنمای شب زفاف برای عروس خانم ها
راهنمای شب زفاف برای آقا دامادها
فاطمه
-
۱۷:۳۴ - ۱۳۹۵/۰۵/۳۰
۰
۰
ممنون از مطالب خوبتون.عالین
Samaneh.Ali.love.aw@gmail.com
-
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۵/۰۸/۲۶
۰
۰
عالی بود

نیازمندی ها