دور نهایی مذاکرات هسته‌ای ایران و 1+5 در حالی به نیمه رسیده که همزمان با سفر وزرای امور خارجه کشورهای غربی به وین، مرحله تدوین توافق‌نامه نهایی به یکی از حساس‌ترین مراحل خود نزدیک شده است.
کد خبر: ۶۹۴۷۲۷
وزیران خارجه 1‌+5 فردا در وین

به گزارش جام‌جم، هرچند طرف‌های در حال گفت‌وگو تاکید کرده‌اند که سفر امروز و فردای وزیران خارجه دست‌کم چهار کشور از شش کشور طرف مذاکره با ایران به معنای امضای توافق نهایی نیست، اما به نظر بسیاری از صاحب نظران، این سفر می‌تواند گامی امیدبخش برای نزدیک‌تر شدن دیدگاه‌های دو طرف محسوب شود، زیرا سخنگوی اشتون گفته است: «تمدید یا پایان مدت زمان مذاکرات وین6 بستگی به نشست وزیران خارجه در روز یکشنبه دارد.»

مایکل‌ مان همچنین در پیامی در صفحه‌اش در توییتر نوشته است: «اشتون مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا، وزرای خارجه‌ای را که در دسترس هستند برای روز یکشنبه به وین دعوت کرده تا دریابند ما در مذاکره با ایران در کجاییم.»

این سفر همزمان با طرح برخی شایعات درباره پایان یافتن مذاکرات در روز سه‌شنبه مطرح شده است. هرچند «مان»، طرح چنین موضوعاتی را بیشتر شبیه شایعه دانسته و گفته است: «ما هم اکنون به سختی روی متن کار می‌کنیم و این بحث‌ها بیشتر گمانه‌زنی است.»

اما درباره سفر وزرای خارجه 1+5، یک مقام ارشد غربی به رویترز گفته که جان کری، وزیر امورخارجه آمریکا و دیگر وزرای امور خارجه 1+5 که هم اکنون بر سر برنامه هسته‌ای ایران در حال مذاکره با این کشور هستند به وین سفر خواهند کرد.

به گزارش ایسنا، وی افزود : من می‌توانم به شما بگویم که جان کـــری شاید روز شنبه (امروز) به وین سفر کند.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی نیز سفر لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه را در روز یکشنبه (فردا) به وین به منظور شرکت در دور ششم مذاکرات ایران و گروه 1+5 تائید کرد.

خبرگزاری فارس هم ضمن اشاره به سفر هیگ و فرانک والتر اشتاین مایر نوشته که احتمال این‌که وزیر خارجه چین هم به دلیل بعد مسافت، آخر هفته در وین حضور نیابد، زیاد است. وزیر امور خارجه روسیه البته به جمع وزرای خارجه حاضر در وین نمی‌پیوندد، هرچند هنوز تا روز یکشنبه باید منتظر خبرهایی تازه‌تر درباره ترکیب وزرای خارجه حاضر در مذاکرات بود.

این سفرها درحالی انجام خواهد شد که گفت‌وگوهای فنی دیروز هم ادامه یافت و نشست سه‌ جانبه سید عباس عراقچی و مجید تخت روانچی معاونان محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران، وندی شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و هلگا اشمیت، معاون کاترین اشتون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در زمینه نگارش پیش نویس توافقنامه جامع هسته‌ای روز پنجشنبه مجموعا به مدت 7.5 ساعت پی گرفته شد تا شاید گامی به‌سوی حل اختلافات برداشته شود. همچنین دیروز سید عباس عراقچی و هلگا اشمیت کار نگارش پیش‌نویس را مجددا آغاز کردند.

با این حال ویلیام هیگ وزیر خارجه انگلیس در مصاحبه با روزنامه اتریشی«وینر زایتونگ» تصریح کرد: «هنوز اختلافات چشمگیری بین ایران و 1+5 در خصوص برنامه هسته‌ای ایران باقی مانده است. رسیدن به توافق جامع نهایی با ایران قطعی نیست، اما تمامی احتمالات باید در دور نهایی مذاکرات هسته‌ای که در وین در جریان است، بررسی شود.» او البته این را هم مورد تاکید قرار داده که «من متقاعد شدم که مذاکرات کنونی بهترین فرصتی است که در ظرف چندسال برای حل این موضوع (هسته‌ای ایران) به دست آوردیم.»

اما در حالی که آمریکا و قدرت‌های بزرگ جهان در وین اتریش برای حل و فصل پرونده هسته‌ای ایران گفت‌وگو می‌کنند، فشار لابی‌های تندرو برای اثر گذاشتن بر این گفت‌وگوها بیشتر شده و صدها عضو کنگره آمریکا با امضای نامه‌ای از باراک اوباما خواسته‌اند درباره کاهش احتمالی تحریم‌های ایران، با آنها مشورت بیشتری انجام بدهد.

از سوی دیگر، دو سناتور جمهوریخواه برای نخستین بار طرحی را برای تحریم رهبر معظم انقلاب و حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در ارتباط با مسائل حقوق بشر مطرح کرده‌اند.

شاید به دلیل همین فشارهاست که رئیس جمهور آمریکا در یک تماس تلفنی به نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی اطمینان داده که واشنگتن هیچ توافقی را که در مذاکرات ایران و 1+5 تضمین کننده صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای این کشور نباشد، نخواهد پذیرفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها