سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان اعلام کرد: ایران هیچگونه تسلیحات و هواپیمایی به عراق ارسال نکرده است.
کد خبر: ۶۹۳۹۰۲
ایران هیچ تسلیحات و هواپیمایی به عراق نفرستاده‌ است

مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان امروز چهارشنبه در نشست خبری در پاسخ به سوالی درباره ادعای رسانه‌های عربی و غربی مبنی بر اینکه ایران 7 جنگنده از جنگنده های پناهنده شده به ایران در جنگ عراق را به این کشور بازگردانده است، گفت: ایران هیچگونه تسلیحات و هواپیمایی به عراق ارسال نکرده است.

وی درباره شکاف‌های موجود در مذاکرات ایران و 1+5 بیان کرد: گفتگوها از 11 تیر ماه شروع شد و ما اعلام کردیم، آماده هستیم تا پایان تیر ماه و حتی فراتر برای اینکه به یک نتیجه عادلانه و پایدار برسیم، گفتگو کنیم.

افخم افزود: هیات ایرانی برای مذاکرات به وین رفتند و مذاکرات ادامه دارد. از موضوعات آسان به صورت طبقه‌بندی شده به سمت موضوعات سخت حرکت کردیم، در بخش‌هایی که طرفین دیدگاه های نزدیک داشتند، تفاهم شد. اکنون به موضوعاتی رسیدیم که اختلاف نظر جدی وجود دارد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: پیشرفت در مذاکرات وجود داشته، اما کند بوده و امیدواریم با واقع‌بینی طرف‌های مقابل نسبت به برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای ایران تصمیم عاقلانه گرفته شود.

وی تصریح کرد: در عین حال خبرهایی حاکی از اینکه وزرای خارجه آخر هفته به گفتگوها بپیوندند، وجود دارد. همانطور که آقای ظریف نیز گفتند پیوستن وزرا بخش زیادی بابت اطلاع از روند و تداوم رایزنی ها است.

افخم خاطر نشان کرد: مصمم هستیم که تفاهم حاصل شود، اما نه به هر قیمتی. اعلام آمادگی کردیم، گفتگوها را ادامه دهیم. امیدواریم در مقطع زمانی تعیین شده به توافق پایدار برسیم. هدف ما زمان نیست بلکه توافق مورد نظر است.

وی ضمن ابراز تاسف از اینکه در این ماه مبارک و معنویت که قلوب همه امت اسلامی به سوی معنویت و انسانیت و اکرام و محبت و انسان دوستی متوجه است شاهد تداوم و تشدید تجاوزات و حملات وحشیانه صهیونیست ها بوده ایم، بیان کرد: در خلال چند هفته گذشته به خصوص در روزهای اخیر صهیونیست ها علیه مردم مظلوم و بی دفاع فلسطین حملاتی را داشته اند که شهادت و مجروح شدن جمع زیادی از کودکان و زنان و مردم فلسطین را به دنبال داشته است.

افخم گفت: این تجاوزات دردمنشانه و کشتار مردم بی گناه به بهانه واهی ربایش سه شهرک نشین رژیم صهیونیستی به خصوص صحنه های دلخراش و فجیع شهادت نوجوان فلسطینی که تداعی گر صحنه های جنایات تروریست ها در سوریه و عراق است، حاکی از ناتوانی و عجز صهیونیست ها در برابر مقاومت مردم قهرمان فلسطین است.

وی ادامه داد: بدون تردید این تجاوزات علیه ملت فلسطین همزمان با ماه مبارک رمضان موجب خشم و نفرت بیش از پیش کشورها و ملت های مسلمان و همه ملت های آزاده جهان از رژیم صهیونیستی و انزوای بیشتر آن در عرصه جهانی می شود.

افخم تصریح کرد: از روحیه مقاوم مردم فلسطین در غزه و مناطق مختلف در دفاع و ایستادگی مقابل این اقدامات وحشیانه در روزهای ماه مبارک رمضان تجلیل می کنیم.

وی افزود: کشورهای غربی و حامیان رژیم صهیونیستی باید با اتخاذ مواضع محکم مانع از بروز یک فاجعه انسانی و تداوم حملات رژیم اشغالگر علیه فلسطینیان شوند. جا دارد که کشورهای اسلامی و عربی و نهادهای طرفدار حقوق بشر از تصمیم فلسطینیان برای پیگیری این جنایات در نهادهای حقوقی و بین المللی از جمله دیوان کیفری بین المللی حمایت نموده و در مقابل جنایات و اقدامات ضد بشری رژیم صهیونیستی واکنش فوری و موثر نشان دهند.

افخم در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال خبرنگاری درباره انتخابات افغانستان و اینکه یکی از کاندیداها تقلب در انتخابات عنوان کرده است بیان کرد: همه طرف های افغانی را به خویشتن داری دعوت می کنیم. افغانستان نیازمند آرامش و ثبات است و اینکه از همه ابزارها برای رسیدن به تعامل استفاده شود.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: برای جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که هزار کیلومتر به مرز مشترک با افغانستان دارد وحدت و امنیت افغانستان بسیار حائز اهمیت است. مراحل انتخابات از نظر ما با در نظر گرفتن مطالبات بر حق نامزدها باید رسیدگی شود و دقیق و شفاف باشد و به ارای مردم افغانستان احترام می گذاریم.

وی ادامه داد: هنوز این فرآیند نهایی نشده است و تا نهایی شدن آن لازم است که همه طرف ها خویشتن داری داشته باشند و شرایط را آرام کرده و ثبات را حفظ کنند. معتقدیم که آینده افغانستان در گرو ثبات و آرامش است و امیدواریم آرای پاک مردم افغانستان چنین آینده ای را رقم بزند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوال دیگری در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری و این مطلب که ایران حاضر است برخی از تعهدات را بپذیرد و ادعای برخی منابع غربی مبنی بر اینکه ایران حاضر به عبور از خطر قرمزها شده است بیان کرد: فرمایشات مقام معظم رهبری کاملا شفاف و صریح و مبتنی بر حقوق مسلم هسته ای جمهوری اسلامی ایران بوده است. اینکه چه تفاسیری از این صحبت ها بشود هر یک از رسانه ها متناسب با زمینه های ذهنی و حوزه فعالیت خود ارزیابی و اقدام می کنند.

وی تاکید کرد: تصریحات مقام معظم رهبری تعیین محدوده ها و خطوط قرمز ایران بوده است. ایشان راه را برای ادامه همکاری و گفتگو باز گذاشتند و به طور صریح از تیم مذاکره کننده هسته ای دفاع کردند و فرمایشات ایشان در بحث های فنی که یکی از برجسته ترین فرازهای فرمایشات ایشان بود نشان دهنده این امر بود که ایشان به تمامی حوزه ها اشراف دارند و تمامی ظرافت های مذاکرات را مورد توجه دارند.

افخم گفت: مقام معظم رهبری در عین حال از گفتگو و مذاکره حمایت می کنند و حصول راه حل منطقی و مبتنی بر تثبیت حقوق هسته ای ایران مورد توجه تمامی مسئولین کشور است. اینکه ارزیابی ها چگونه باشد بنده در مقام پاسخگویی نیستم اما فرمایشات ایشان خیلی صریح و روشن بود.

افخم درباره تحولات عراق و سفر منطقه ای معاون عربی و افریقایی وزارت امور خارجه کشورمان بیان کرد: تحولات در عراق را به عنوان کشور همسایه با حساسیت دنبال می کنیم. از ابتدا به مسئله ای که امروز در عراق وجود دارد و تروریسم به عنوان ابزاری برای تغییرات در سیستم سیاسی عراق اعمال می شود اعمال نظر کرده ایم به نظر می آید باید همه طرف ها در منطقه نسبت به مسئله تروریسم و تاثیرات و فعالیت های تروریست ها کاملا حساس شوند.

وی ادامه داد: استفاده ابزاری از تروریست ها باید متوقف شود رایزنی ها ما در منطقه با روسیه و سایر کشورها در همین ارتباط بوده که نباید تروریسم به عنوان یک ابزار برای تاثیر گذاری در روند سیاسی مورد استفاده قرار گیرد و در عین حال خطر تروریسم خطری است که محدود به یک کشور نخواهد بود.

افخم با اشاره به اینکه تروریست ها چند سال در سوریه به دنبال تغییر رژیم بوده اند ولی در نهایت نتیجه ای نداد اظهار داشت: این تروریسم دامنه فعالیت خود را افزایش داد و این احتمال وجود دارد که خطرات تروریسم به تمام منطقه سرایت کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه بیان کرد: ما به دنبال گفتگویی هستیم که این خطرات را گوشزد کنیم و لزوم همکاری و گفتگو نسبت به متوقف کردن این فعالیت ها و لزوم این اقدام جمعی برای مقابله با تروریسم و این خطر احتمالی را گوشزد کرده و زمینه های همکاری را فراهم آوریم.

وی ادامه داد: در کنار این گفتگو در کنار مسائل منطقه گفتگوهای دو جانبه نیز بدون تردید مورد توجه قرار گرفته اما تحولات عراق بطور مشخص بحث اصلی سفر معاون وزیر امور خارجه است.

خبرنگاری پرسید: رهبر معظم انقلاب فرموده بودند ایران به 190 هزار سو احتیاج دارد که شامل چند هزار سانتریفیوژ می شود، در صورت مطرح شدن این مساله در مذاکرات و عدم پذیرش غرب آیا مذاکرات متوقف خواهد شد و این که عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای گفته است که توافق هایی برای کوتاه مدت صورت می گیرد اما آمریکا این موضوع را نپذیرفته است چگونه است .

افخم بیان کرد: مذاکرات در خصوص همه مطالبی که فرمودید در جریان است و ما وارد جزئیات نمی شویم.

وی ادامه داد: آن چه می توانم تایید و تاکید مجدد داشته باشم این است که خطوط قرمز ما کاملا ًمشخص است، حقوق مسلم هسته ای ما برای داشتن برنامه صلح آمیز هسته ای در اختیار ما است و مذاکرات انجام می شود تا این موضوع تثبیت شود، موضوع شناسایی حقوق هسته ای مطرح نیست بلکه موضوع تثبیت مطرح است.

افخم گفت: بقیه بخشها مربوط به جزئیات مذاکراتی است که اختلافات اساسی هنوز باقی است و بخشی از موضوعات مطرح شده از جمله اختلافات اساسی است که طرفین درباره آن مذاکره می کنند و این که چه موضوعی چه تاثیری خواهد داشت و چگونه خواهد بود منوط به روند پیشرفت است که در آن صورت می توان در مورد گام بعدی اظهار نظری داشت.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره دولت موازی در افغانستان و این که آیا ایران تقلب در انتخابات را می پذیرد، بیان کرد: ما موضوع انتخابات را به عنوان اخبار افغانستان دنبال می کنیم، قضاوت را مرجع نهایی قانونی در افغانستان خواهد داشت برای همین طرفین را به خویشتنداری دعوت می کنیم تا از راهکارهای قانونی موضوع را دنبال کنند.

سخنگوی وزارت امور خارجه گفت: آن چه نیاز امروز افغانستان است آرامش و ثبات است. سومین انتخاباتی است که در افغانستان برگزار شد به دلیل شرایط ویژه افغانستان از شرایط خاصی برخوردار بود و اغلب کشورهای دنیا انتخابات آزاد در افغانستان را دنبال کردند ما هم به عنوان جمهوری اسلامی ایران از این انتخابات استقبال می کنیم و امیدواریم که سایر اقدامات که از این پس انجام خواهد شد در مسیر روندهای قانونی و با احترام به آرای مردم افغانستان باشد، نیاز مردم افغانستان به امنیت و ثبات یکی از مهمترین نیازها است که باید مورد توجه همه طرفها قرار بگیرد.

وی تاکید کرد: در عین حال توجه به روندهای قانونی و رسیدگی به شکایات و اعتراضات در چارچوب قانونی می تواند کمک کننده باشد که ثبات و آرامش به افغانستان باز گردد.

افخم در پاسخ به سوالی درباره موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در خصوص اظهاراتی که درباره کردستان عراق شده است، گفت: مطمئن هستیم که هیچ عراقی به دنبال تجزیه و ضعیف شدن کشورش نیست در عین حال چارچوب و مبنای قانونی موجود قانون اساسی عراق است که این قانون اساسی ظرفیت های لازم برای پاسخگویی به مطالبات همه گروه ها و طیفها را دارد و لازم است این چارچوب قانونی مورد توجه جدی قرار گیرد و بر اساس آن قطعاً منافع همه عراقی ها در منطقه حفظ خواهد شد و عراق یکپارچه می تواند در منطقه نقش خود را ایفا کند.

وی گفت: حتماً عراق در مسیر اجرای توطئه ها و نقشه هایی که دشمنان به دنبال آن هستند گام برنخواهد داشت و امیدواریم همه این گروه ها هم این مساله مهم را در این دوره حساس مورد توجه قرار دهند و همزمان با اقداماتی که در حوزه سیاسی انجام می شود برای مبارزه با تروریسم هم اقدامات جدی صورت گیرد تا به فعالیت های تروریست ها در عراق نیز خاتمه داده شود.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره شرایط منطقه و تاکید تهران و ریاض در کنترل اوضاع منطقه و این که وزیر امور خارجه عربستان از سفر به تهران استقبال کرده است، درباره چشم انداز آینده روابط ایران و عربستان گفت: من فکر می کنم برای این که چنین دیالوگی شکل بگیرد باید آمادگی های لازم وجود داشته باشد. ما در اولین مرحله با انجام سفر منطقه ای از طرف آقای دکتر ظریف آمادگی خود را ابراز کردیم، در آن زمان آمادگی لازم در ریاض وجود نداشت، در عین حال در طول ماه های گذشته اعلام کردیم که شرایط منطقه نیازمند همکاری همه کشورها است.

سخنگوی وزارت امور خارجه با اشاره به جایگاه و نقش عربستان به عنوان کشور مهم و تاثیرگذار بیان کرد: معتقد هستیم عربستان می تواند نقش سازنده تری ایفا کند و چنانچه این نقش ایفا شود و گامی در این مسیر برداشته شود کمکی به حل مسایل منطقه است، آمادگی ایران از قبل وجود داشته است و مجدداً هم اعلام می کنیم که این آمادگی وجود دارد و امیدواریم روابط سازنده برای شکل گیری دیالوگ جدید و مفید برای منطقه شکل بگیرد.

وی در پاسخ به سوال دیگری درباره سفر وزیر امور خارجه کشور به عربستان بیان کرد: در مورد سفر به ریاض قبلاً هم اعلام آمادگی کرده ایم چنانچه اعلام آمادگی از سوی ریاض وجود داشته باشد کماکان امکان انجام سفر وجود دارد. البته این که زمان مشخصی در نظر گرفته شده باشد چنین زمانی وجود ندارد. باید آمادگی های میزبان را نیز در نظر بگیریم.

افخم در پاسخ به سوال دیگر در این باره که وزیر امور خارجه اعلام کرده است در مذاکرات وین تا 50 درصد به توافق رسیده ایم و این 50 درصد روی چه مسایلی است بیان کرد: از آنجا که قرار نیست درباره متن اصلاً اظهار نظری داشته باشیم به این دلیل که متن هنوز در حال کار است و تا پایان مذاکرات ممکن است در جزئیات و بندهای مختلف تغییر و تحولی ایجاد شود در عین حال بیان 50 درصد از سوی وزیر خارجه نشانگر این امر است که برخی اشتراک نظرها و تفاهمها حاصل شده است و پیشرفتی هر چند کند وجود دارد، در عین حال باز هم تاکید می کنم آن چه باقی مانده اختلافات اساسی است و باید مذاکرات سخت کماکان ادامه یابد.

وی گفت: گفتگوهای فنی و حقوقی و سیاسی باید دنبال شود تا رسیدن به تفاهم در سایر بخش های باقیمانده حاصل شود. از آنجا که متن نهایی نشده است اظهار نظر الان یک اظهار نظر زودرس نسبت به آن چه که وجود دارد خواهد بود. امیدواریم تا قبل از پایان تیر بتوانیم جزئیات بیشتری را مطرح کنیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره حکم دادگاه لاهه علیه آمریکا بیان کرد: دعاوی متعددی از طرف ایران در خصوص نقض و یا عدم احیای برخی پرونده ها وجود دارد که این پرونده ها جاری است. در خصوص جزئیات پرونده ها درخواست داشته ایم، برخی از دادگاه ها آرایی را صادر می کنند که در دستور کار حقوقی است، یک پروسه تدریجی و فنی است، بخش هایی که در مسیر قابل ارایه باشد اعلام می کنیم.

وی تاکید کرد: اصل موضوع از طرف جمهوری اسلامی ایران و بخش حقوقی در نهاد ریاست جمهوری در دست پیگیری است و جمهوری اسلامی نسبت به حقوق ایران و جلوگیری از تضییع حقوق حساس است.

افخم درباره اخبار مربوط به اعلام نفر جایگزین به عنوان نماینده ایران در سازمان ملل بیان کرد: قبلاً هم اعلام کرده ایم که ای موضوع خبرسازی بوده است و باز هم اعلام می کنیم که صحت ندارد. نماینده جدیدی برای فعالیت در دفتر ایران در سازمان ملل تعیین نشده در عین حال در حال حاضر آقای دهقانی به عنوان سفیر و سرپرست نمایندگی ایران در غیاب سفیر کارها را به خوبی انجام می دهند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال که با توجه به روند کند مذاکرات این احتمال وجود دارد که تا 29 تیرماه توافق حاصل شود گفت: ما از پیش اعلام کرده ایم که نسبت به رسیدن به توافق امیدواریم تمام تلاش خود را در زمان مقتضی و فرست باقی مانده انجام می دهیم. البته تاکید می کنم که هدف ما این نیست که چون زمان دو هفته است صرفاً بخواهیم در دو هفته به نتیجه برسیم اما تلاش را انجام می دهیم تا از فرصت باقی مانده نهایت استفاده بشود.

وی در این باره که آیا وزیر امور خارجه به تهران باز خواهد گشت، گفت: این موضوعات موکول به روند پیشرفت مذاکرات است. پیش بینی در مورد این که چه تصمیمی در چه مقطعی گرفته شود وجود ندارد. چنانچه نیاز باشد چنین برنامه ای می تواند صورت گیرد در عین حال ممکن است چنین برنامه ای نباشد. برنامه قطعی از قبل در این خصوص تنظیم نشده و متناسب با روند کار تصمیم گیری خواهد شد.

افخم در این باره که کدام یک از وزرای خارجه در پایان هفته به وین سفر خواهد کرد بیان کرد: ما اطلاع رسمی نداریم و خبرها از منابع مختلف بوده است. در کل اگر چنین اتفاقی رخ دهد باید ببینیم که چگونه خواهد بود.

وی در پاسخ به این سوال که آیا آمریکا و ایران با توجه به سفر جان کری به وین درباره عراق صحبت خواهند کرد؟ اظهار داشت: در مذاکرات هسته ای هیچ موضوع دیگری به غیر از بحث هسته ای مطرح نیست و در هیچ مورد دیگری گفتگو نخواهد شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به سوال دیگری درباره یادداشت اوباما و این که گزینه های روی میز همچنان وجود دارد بیان کرد: یادداشت مربوط به یک دوره طولانی و 10 روز گذشته بوده است. پاسخ ما همواره روشن است، بحث تهدید عملاً جایگاهی در بحثهای تحلیلی ندارد. همه کارشناسان این مساله را مورد تایید قرار دادند و طرح این موضوعات مصرف داخلی برای محافل خاصی دارد که علاقمند هستند عبارات را مکرراً بشنوند.

وی تاکید کرد: در صحنه واقعی چنین بحثی هیچگونه زمینه ورود و یا حتی احتمال ندارد و این صحبت کارشناسان و تحلیلگران حوزه نظامی و سیاسی است.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در بخشی از نشست سخنگویی امروز خود درگذشت ادوارد شواردنادزه رئیس جمهور اسبق گرجستان که از دوستان جمهوری اسلامی بود را به دولت و مردم گرجستان ، خانواده و دوستداران وی تسلیت گفت.

افخم خاطر نشان کرد : شواردنادزه در تقویت پیوندهای دیرینه دوستی دو ملت ایران و گرجستان و توسعه مناسبات رسمی دو کشور نقش موثری داشت و ما تلاشهای ایشان را در این زمینه ارج می نهیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها