نشست ویژه همفکری و گفت و گو درباره بهبود روند صادرات فرش دستباف ایران و شناخت چالش ها و موانع این حوزه در دفتر قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت برگزار شد.
کد خبر: ۶۹۳۸۹۰
جستن راهکار برای بهبود صادرات فرش

به گزارش جام جم آنلاین در آغاز این نشست که به دعوت سرپرست مرکز ملی فرش ایران و با حضور نمایندگانی از تشکل های فعال در هنر- صنعت فرش دستباف ایران تشکیل شد، مجتبی خسروتاج قائم مقام وزیر صنعت، معدن و تجارت دستیابی به راهبردی مناسب برای بهبود و توسعه صادرات فرش را نیازمند همفکری با ذینفعان این حوزه دانست.

خسروتاج با تاکید بر تنوع مشکلات و چالش های تولید و تجارت فرش دستباف، برگزیدن برنامه های عملیاتی مطلوب را نیازمند همفکری با دست اندرکاران فرش دانست و گفت: اگر قرار بر اولویت بندی و انتخاب مهمترین پروژه ها باشد، در این تصمیم گیری لازم است که ذینفعان هنر- صنعت فرش نیز نظرات خود را به مرکز ملی فرش ایران انتقال دهند.

در ادامه سرپرست مرکز ملی فرش ایران با ارایه آمارهای صادراتی به تشریح وضعیت کنونی صادرات فرش پرداخت.

حمید کارگر با اشاره به کاهش شدید صادرات فرش در سال های اخیر، این کاهش را متاثر از عوامل گوناگونی همچون کاهش تقاضای جهانی فرش دستباف، افزایش کالاهای جانشین و مکمل، تحریم واردات مستقیم فرش ایران به آمریکا، افزایش هزینه های صادرات در پی تحریم های عمومی ایران و اشباع شدن برخی از بازارهای سنتی دانست.

وی همچنین گفت: وقوع رکود اقتصادی در اروپا در کنار وقوع انقلاب های عربی در خاورمیانه نیز در روند کاهشی صادرات فرش ایران موثر بوده اند و البته ناآگاهی تولیدکنندگان فرش ایران از سلایق بازار و عدم تطبیق با نیاز مصرف کنندگان را نیز نباید از یاد برد.

کارگر در ادامه به تبیین برنامه های مرکز ملی فرش ایران برای توسعه بازارهای داخلی و خارجی فرش دستباف پرداخت و برخی تنگناها و موانع موجود در این مسیر را نیز برشمرد.

در ادامه این نشست برخی از فعالان تولید و صادرات فرش دستباف به بیان دیدگاه های خود و ترسیم مشکلات پرداختند.

نیاز به تامین مواد اولیه با بهای مناسب و به هنگام، ضرورت تبلیغات گسترده و مستمر در خارج از کشور، تلاش برای افزایش تقاضای جهانی فرش دستباف، لزوم تولید بر اساس نیاز بازار، تامین نقدینگی برای تولیدکنندگان، لزوم نوآوری در طرح و نقش بر پایه ریشه ها و اصالت ها و ضابطه مند شدن حضور تولیدکنندگان ایرانی در نمایشگاه های برون مرزی از جمله محورهای مورد بحث و تاکید در این نشست بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها