فروش آب بسته‌بندی به صورت یارانه‌ای

طرح وزارت نیرو: آب لوله‌کشی غیرآشامیدنی می‌شود

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای تهران اعلام کرد: وزارت نیرو در حال بررسی طرحی است که با عملیاتی‌شدن آن آب لوله‌کشی غیرشرب می‌شود و در ازای آن دولت برای خرید آب‌های آشامیدنی بسته‌بندی شده به خانواده‌ها و مردم یارانه پرداخت خواهد کرد.
کد خبر: ۶۹۳۸۰۷
طرح وزارت نیرو: آب لوله‌کشی غیرآشامیدنی می‌شود

جام جم سرا: خسرو ارتقایی در جمع خبرنگاران تاکید کرد: این طرح هنوز در حال بررسی است و تا اجرا فاصله زیادی دارد. اما در صورت اجرایی‌شدن این گفته ارتقایی باید مردم آب موردنیاز برای آشامیدن و پخت‌وپز را خریداری کنند و اگرچه در این طرح پیش‌بینی شده است که آب‌های بسته‌بندی آشامیدنی با یارانه دولتی به بازار عرضه شود اما مشخص نیست که این محصولات نیز به سرنوشت شیر یارانه‌ای مبتلا خواهد شد یا خیر.


به‌گفته مسوولان وزارت نیرو قیمت تمام‌شده یک مترمکعب آب شرب در ایران بر اساس محاسبات دفتری حدود ۹۰۰تومان است. این رقم البته قیمت واقعی نبوده چراکه بخشی از هزینه‌ها را دولت پرداخت می‌کند. هزینه‌کرد این رقم سبب شده است دولت به فکر کاهش هزینه‌ها بیفتد. هرچند این طرح علاوه بر کاهش هزینه‌های دولت، می‌تواند بخشی از آب‌هایی که هم‌اکنون امکان ورود به بخش شرب را ندارد به این بخش وارد کند.


وزارت نیرو برای اجرایی‌شدن این طرح به مشخص‌شدن نتایج طرح پایلوت که در مشهد عملیاتی می‌شود نیاز دارد تا پس از آزمون و خطا‌ها و رسیدن به ماحصل تصمیماتشان برای کل کشور سیاستگذاری کنند. دولت البته برای هر شهر برنامه‌ای مخصوص شهر مورد نظر خواهد داشت. به عبارت دیگر ممکن است در برخی از شهر‌ها آب آشامیدنی از طریق بسته‌بندی به مردم عرضه شود و جای دیگر ایستگاه‌های برداشت آب احداث شود. بنابراین طرح‌ها در شهر‌های مختلف بنا بر ویژگی‌های آن شهر متفاوت خواهد بود.


در حال حاضر مطالعات جداسازی آب شرب از غیرشرب در مشهد به پایان رسیده و این طرح قابل اجرا در این شهر است. با عملیاتی‌شدن و مشخص‌شدن نتایج می‌توان انتظار داشت که اجرایی‌شدن این طرح در دیگر شهر‌ها نیز عن قریب به وقوع بپیوندد.


هم‌اکنون بیش از ۵۱۷ شهر از کشور در مرحله تنش آبی هستند. تهران نیز از جمله شهرهایی است که به‌دلیل مصرف بالا در شرایطی نزدیک به جیره‌بندی قرار دارد. میزان مصرف روزانه شهر تهران ۳۶/۳ مترمکعب در ثانیه است که یعنی در هر لحظه چهار برابر دِبی لحظه‌ای رودخانه کرج در تهران آب مصرف می‌شود.


حدود ۴۰ درصد آب تهران از چاه‌ها و کمتر از ۶۰ درصد از سد‌ها تامین می‌شود. هم‌اکنون در سد امیرکبیر ۱۴۰ میلیون مترمکعب آب وجود دارد در حالی که این رقم در سال گذشته در همین روز ۱۸۱میلیون مترمکعب بود. در سد لتیان نیز ۶۸میلیون مترمکعب پشت سد ذخیره شده، در حالی که این رقم در روز مشابه سال گذشته ۶۶میلیون مترمکعب بود و در سد لار نیز ۷۳میلیون مترمکعب آب پشت سد داریم در حالی که این رقم همین موقع در سال گذشته ۱۲۸میلیون مترمکعب بود. آب موجود در سد طالقان هم‌اکنون ۲۰۹میلیون مترمکعب آب است در حالی که این رقم در روز مشابه سال گذشته ۲۵۸میلیون مترمکعب بود و در سد ماملو در حال حاضر ۱۰۴میلیون مترمکعب آب ذخیره ‌شده در حالی که این رقم در سال گذشته همین موقع ۱۲۵میلیون مترمکعب بود و در مجموع هم‌اکنون در سدهای استان تهران ۵۹۴میلیون مترمکعب آب ذخیره شده وجود دارد در حالی که در همین موقع در سال گذشته ۷۵۹میلیون مترمکعب آب پشت سدهای تهران ذخیره شده بود.
با توجه به این شرایط مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران گفت: با افزایش ۳/۲ درصدی مصرف آب تهران و کاهش منابع آبی استان، سناریو نوبت‌بندی روی میز آب و فاضلاب است اما در فصل گرما با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده امیدواریم سراغ این برنامه نرویم.

ارتقایی اظهار کرد: امسال نسبت به سال‌های گذشته با گرمای زودرس مواجه شده‌ایم به‌طوری که دمای تهران از نیمه دوم اردیبهشت‌ماه افزایش چشمگیری داشته و دما در محل سد‌ها متوسط بین سه تا چهار درجه افزایش داشته است.
ارتقایی با بیان اینکه میزان آب‌های استان نیز ۲۰درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشته، گفت: از محل سد‌ها ۱۸درصد کمتر توانستیم آب شرب تامین کنیم و میزان کمتری نیز نسبت به قبل به کشاورزی آب بدهیم.
وی افزود: با انجام اقداماتی از پاییز سال قبل برای تامین مطلوب آب تابستان سال‌جاری برنامه‌ریزی کردیم و اقدام به انتقال آب از سد لار به سد لتیان کردیم به‌طوری که هم‌اکنون سد لتیان در وضعیت مطلوب‌تری نسبت به دیگر سدهای استان از نظر منابع آبی قرار دارد.


مدیرعامل آب منطقه‌ای تهران اضافه کرد: در صورتی که مشکلات خشکسالی برای سومین سال متوالی از ابتدای مهرماه امسال ادامه داشته باشد و بارندگی کم باشد در نیمه‌دوم سال نیز با مشکل در تامین آب مواجه خواهیم شد. (شرق)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۵
ایرانی
Canada
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
۰
۰
طرح نادرستی است... اصلا
ناشناس
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
۰
۰
شوخی جالبی بود....
حسین
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
۰
۰
تو را خدا این یكی را دیگه نه|||||||||||||
زهرا
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۳۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
۰
۰
من با این طرح موافقم. جدا سازی آب شرب از غیرشرب لازمه!
نیكو
Germany
۰۰:۱۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۹
۰
۰
نههههههههههههه اینكارو دیگه با ملت نكنید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها