انفجار، همچنان شیوه استخراج در ایران است

تجارت فیروزه‌ ایران به کام ترک‌ها

تعلل شرکت قزاقستانی در بهره‌برداری از طرح معدن طلای ساریگونی انتقاد شدید معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت را نیز برانگیخته و وی به خاطر این تعلل به شرکت قزاقستانی هشدار نیز داده است.
کد خبر: ۶۹۳۷۷۰
تاخیر قزاق‌ها در بهره‌برداری از بزرگ‌ترین معدن طلای ایران

به گزارش ایسنا، معدن طلای ساریگونی در استان کردستان را می‌توان یکی از خبرسازترین و در عین حال پرحاشیه‌ترین طرح‌های معدنی کشور ظرف یک دهه اخیر دانست. طرحی که ابتدا ریوتینتو، غول معدنکاری جهان مطالعات اکتشافی آن‌ را انجام داد و در حالی که قصد داشت کار بهره‌برداری از معدن را آغاز کند با اتفاقاتی که رخ داد در نهایت عطای این طرح را به لقایش بخشید و از ایران خارج شد. از معدن طلای ساریگونی به عنوان بزرگ‌ترین معدن طلای ایران و خاورمیانه یاد می‌شود.

خروج ریوتینتو از معدن طلای ساریگونی تقریبا مربوط به اواخر سال ۱۳۸۹ و اوایل سال ۱۳۹۰ می‌شود و بعد از آن پس از کش و قوس‌های فراوان کار بهره‌برداری از این طرح به یک شرکت قزاقستانی واگذار شد که انتظار می‌رفت این شرکت بتواند قفل بهره‌برداری از این طرح معدنی را باز کند.

با وجود این طبق تازه‌ترین اظهارات مطرح شده از سوی مسئولان وزارت صنعت، معدن و تجارت عملکرد شرکت قزاقستانی در طرح معدنی طلای ساریگونی نامطلوب بوده و حتی وعده این شرکت برای بهره‌برداری از این طرح در مهر ماه امسال نیز زیر سوال رفته است.

در همین زمینه جعفر سرقینی، معاون امور معادن و صنایع معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت گفت: «ما قبول داریم در اجرای طرح طلای ساریگونی تاخیر زیادی به وجود آمده است. در جلسه‌ای که با قزاق‌ها داشتیم به آنها اعلام کردیم که اگر طرح را هرچه سریع‌تر اجرا نکنند طبق قانون با آنها برخورد می‌شود و طرف قزاق نیز اعلام کرد.»

وی همچنین بهره‌برداری از این طرح را در مهر ماه امسال بعید دانست.

طبق اعلام شرکت قزاقستانی تولید طلای معدن ساریگونی در مرحله نخست قرار است حدود یک تن در سال باشد که با برنامه‌ریزی‌های انجام شده این میزان تولید به حدود دو تن نیز خواهد رسید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها