بیش از ۸۰ درصد از تپه‌ باستانی «دین‌کتی» در امیرکلا بابلسر که به دوره آهن مربوط می‌شود و به ثبت ملی نیز رسیده است، به‌دلیل زراعت و فعالیت‌های گسترده کشاورزان شخم خورده و در معرض تخریب کامل است.
کد خبر: ۶۹۳۶۸۷
تپه باستانی «دین‌کتی» شخم‌ زده شد

علیرضا صادقی امیری، فعال میراث ‌فرهنگی با بیان این‌که این تپه از محوطه‌های باستانی ارزشمند کشور محسوب می‌شود، هم‌اکنون با تخریب‌های جدی مواجه است، گفت: این تپه باستانی نه ‌تنها در معرض آسیب‌های جدی کشاورزان قرار گرفته بلکه به مکانی مناسب برای حفاری غیرمجاز سودجویان آثار تاریخی تبدیل شده است، به طوری که در جای جای آن با گودال‌های عمیقی مواجه می‌شوید که به ‌قصد دستیابی به آثار تاریخی حفر شده‌ است.

صادقی امیری در گفت‌وگو با خبرگزاری میراث فرهنگی افزود: اکنون سطح محوطه باستانی دین‌کتی مملو از سفالینه و آثار تدفین حفاری‌های غیرمجاز است که آشفتگی جدی را در محوطه ایجاد کرده و لازم است متولیان میراث‌فرهنگی نسبت به حفاظت و رسیدگی اقدامات لازم را به ‌عمل آورند.

وی یکی از دلایل ورود و فعالیت کشاورزان در این محوطه را مشخص نشدن حریم برای این تپه اعلام کرد.

تعداد 30هزار و 676 محوطه و اثر تاریخی در حالی تا سال 90 در فهرست میراث ملی کشور ثبت شده‌ که فقط 1849 اثر براساس آخرین آمار موجود تا پایان سال90 دارای حریم تعیین‌شده و مصوب است. این در حالی است که در میان آثار ثبت ملی شده در کشور 3074 محوطه تاریخی و باستانی وجود دارد که تا پایان سال 90 فقط برای 69 محوطه از این تعداد حریم مصوب ابلاغ شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها