چند ساعت در پشت صحنه مسابقه «ستاره 20»

رقابت 140 دانشجوی مقطع دکتری در مسابقه بازیگری

وقتی از در سازمان صدا و سیما در خیابان ولیعصر خارج می شوی روی در یکی از کوچه ها به ساختمانی می رسی که ساختمان اجرایی مسابقه بزرگ «ستاره 20» است.
کد خبر: ۶۹۳۱۱۷
رقابت 140 دانشجوی مقطع دکتری در مسابقه بازیگری

تیم مستند سازی و تولید در طبقه اول مشغول به کار هستند. هنرمندان صاحب نامی چون حسن فتحی، محمد پاک نیت و محمود عزیزی که داوری مرحله اول مسابقه را برعهده دارند همراه با تیم تأمین محتوا مذاکرات مختلفی را درباره چونگی روند مسابقه دارند.

در اتاق دیگری امید زندگی در کنار تیم مستند سازی مشغول ضبط کردن پلاتوهایی هستند که به زودی از شبکه نمایش پخش خواهد شد. خانم کارگردان در طرف دیگر سالن درحال بازبینی تیزرهایی است که تیم تولید مواد تبلیغاتی آنها را برای پخش آماده کرده اند.

با لبخندی دعوت می کند تا تیزر جدید مسابقه «ستاره 20» را ببینیم. با یک سوال شروع می کنیم.

/Media/Image/1393/04/16/635403490283225416.jpg

خانم ثمرقندی کار پیش تولید تا چه زمانی ادامه دارد؟

  • باید بگویم پیش تولید این کار بیش از 18 ماه به طول انجامید و طولانی شدن آن هم به دلیل سنگین بودن حجم کار بوده است و همزمان هشت گروه در حال تولید بخش های تصویری مثل تیزر، مستند، انیمیشن و ... هستند که کارهایی که در این گروه ها ضبط و تولید می شود در سه گروه تدوین برای پخش آماده می شود.

از طرف دیگر ما برای بخش آموزش که در مدرسه عالی هنر پارسان است در حال آماده کردن فیلم های آموزشی برای شرکت کنندگان هستیم که این خود کار عظیمی است و گروه شب ها تا دیر وقت مشغول کار در این پروژه هستند و به سرعت وارد فضای تدوین و نهایی سازی آنها می شوند.

تمام افرادی که با کارهای تولیدی بزرگ آشنا هستند می دانند که این حجم کار را در یک ماه انجام دادن چقدر فشرده و سنگین است اما به خواست خدا توانستیم به موقع کار را جلو ببریم.

/Media/Image/1393/04/16/635403490374162922.jpg

  • گزینش افرادی که به مرحله 6 هزار نفری راه پیدا کردند به چه صورت انجام شد آیا محدودیت خاصی برای آنها قایل شدید مثل مدرک تحصیلی یا سن؟

نه ما هیچ محدودیتی برای شرکت کنندگان قرار ندادیم. جالب است که برای شما بگویم از تعداد بیش از ده ها هزار نفری که در این مسابقه ثبت نام کردند بالای 80 درصد جوانان بین 15 تا 30 سال بودند اما ما افرادی بالای 60 سال هم داشتیم. البته حضور آقایان در این مسابقه خیلی پررنگ تر از خانم ها بود. در مورد مدرک تحصیلی هم باید بگویم که حدود 140 نفر از شرکت کنندگان یا دانشجوی دکتری بودند و یا اینکه مدرک دکتری داشتند. این نشان می دهد چقدر علاقه مند به بازیگری داریم و چقدر این هنر فراگیر است.

  • خب بسیاری از آنها قطعا بازیگری رفته اند و این حق دیگران را ضایع نمی کند؟

خیر چون ما برای همه فرصت برابری را در نظر گرفته ایم و به ثبت نام کنندگانی که وارد مرحله اول شدند آموزش های لازم را خواهیم داد. البته برای این آموزش ها هیچ هزینه ای از هیچ فردی گرفته نخواهد شد. حتی در مرحله اول از روانشناسان و مشاوران استفاده کرده ایم تا افرادی که وارد داوری می شوند قبل از آنکه با تیم داوری که بازیگران برجسته هستند روبه رو شوند از اضطراب آنها کم شود و مشاوره های گروهی و فردی به آنها کمک کند تا با آرامش بیشتری به تست های بازیگری وارد شوند.

/Media/Image/1393/04/16/635403490501600216.jpg

  • در مورد استان های شرکت کننده توضیح ندادید؟

بیشتر شرکت کننده را از استان تهران داشتیم که 31 درصد شرکت کنندگان بودند. بعد از آن 11 درصد از خراسان مرکزی بود و به ترتیب این رقم نزولی می شود تا جایی که ایلام با 20 نفر شرکت کننده کمترین درصد حضور را در این مسابقه داشته است. طبق آماری که دبیرخانه و برنامه ریزان مجموعه دادند از دورترین روستاهای ایران هم در این مسابقه حضور پیدا کردند.

  • به سراغ تهیه کننده برنامه می رویم، آقای رامین نواب پور ایده اولیه این برنامه چه جذابیتی داشت که باعث شد ریسک سرمایه گذاری را بپذیرید؟

بیشتر از یک سال قبل بود که گروه کارگردانی ایده را مطرح کرد و طرح اولیه با این نگاه شکل گرفت که دنیای بازیگری ما بسیار محدود به تعداد اندکی از افراد شده مثلا شما در یک روز یک بازیگر را در شبکه های مختلف می بینید یا چند فیلم اکران می شود اما در بعضی از آنها یک بازیگر مدام تکرار می شود و همین باعث شده که این ایده در ذهن شکل گیرد که ما این ایده را به مرحله اجرا در آوردیم. از طرفی این مسابقه پرورش استعدادهای هنر بازیگری است پس یک حرکت ملی است برای آنکه سرمایه های این مرز و بوم کشف شود به نظر من این حرکت بسیار قدم بزرگی است.

کمیته محتوایی برنامه و مسابقه بزرگ «ستاره 20» وارد اتاق جلسات شدند. ترکیبی از نویسندگان و برنامه سازان به نام صدا و سیما همچون علی اکبر قاضی نظام ک سرپرست شورای نویسندگان است، بابک محمدی مدیر آموزش افرادی که در آینده ای نزدیک بازیگران و ستاره های عرصه سینما، تئاتر و تلویزیون خواهند بود حسن فتحی رئیس هیأت داوران، محمود عزیزی و محمود پاک نیت از اعضای هیأت داوران و تیمی در حدود 50 نفر که برنامه ریزی و تدوین کارها را برعهده دارند.

امیدواریم ستارگان «ستاره 20» به زودی در آسمان هنر ایران بدرخشند و صدا و سیما برای این فرصت برابری که در اختیار علاقه مندان به هنر قرار داده مورد حمایت از سوی مدیران و دیگر ارگان های مرتبط قرار گیرد. (روابط عمومی مسابقه ستاره 20)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
رضاعبدالهی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۳/۰۷/۲۴
۰
۰
باسلام.لطفابفرماییدآیاهنوزم ثبت نام برای برنامه وجوددارد؟اگرممكن است لطفاراهنمایی بفرمایید....باتشكر
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها