در حالی که دو روز پیش شورای رقابت قیمت‌های جدید و افزایش یافته خودروهای پرتقاضای بازار را اعلام کرد، قیمت خودرو در بازار آزاد نیز در فاصله 24 ساعت از این اعلام با افزایش قیمت مواجه شده است.
کد خبر: ۶۹۲۹۳۹
افزایش قیمت خودرو در بازار

به گزارش خبرنگار ما، این انتظار دور از تصور نبود که به تناسب افزایش قیمت‌ کارخانه خودروهای پرمصرف توسط شورای رقابت در دو روز پیش، قیمت بازار آزاد آن نیز افزایش یابد.

این درحالی است که برخی کارشناسان معتقدند 48 ساعت زمان مناسبی برای واکنش‌سنجی بازار نیست و باید مدت بیشتری را منتظر ماند تا واکنش قطعی بازار به قیمت خودرو مشخص شود. در همین حال مقایسه قیمت بازار خودروهای موجود در چتر شورای رقابت در سه روز پیش با دیروز، حاکی از رشد قیمت‌هاست.

این رشد قیمت در 15 خودرو از 19 خودروی اعلامی شورای رقابت قابل مشاهده است. درباره چهار خودروی دیگر نیز فعالان بازار قادر به قیمت‌دهی نبودند یا ترجیح دادند معامله آن را تا روزهای آینده متوقف کنند.

قیمت بازار آزاد برخی خودروها صد هزار تومان و بعضی دیگر چند میلیون تومان افزایش داشته است. به عنوان مثال پژو 405 دوگانه‌سوز با افزایش صد هزار تومانی از 35 میلیون تومان به 35‌میلیون و صد هزار تومان و پژو پارس دوگانه‌سوز با افزایش چهار میلیون تومانی از 39 میلیون تومان به 43 میلیون تومان رسید و کمترین و بیشترین افزایش قیمت‌ها را به خود اختصاص دادند.

در این میان محصولات سایپا که پراید بخش عمده آن را تشکیل می‌دهد، افزایش چند میلیونی را تجربه کرد. به طوری که سایپا 131 اس‌ال با افزایش دو میلیون و 400 هزار تومانی از پایه 18 میلیون تومان به 20 میلیون و 400 هزار تومان رسید.

سایپا 131 اس‌ایکس هم با رشد یک میلیون و 400 هزار تومانی از 19 میلیون و 200 هزار تومان به 20 میلیون و 600 هزار تومان رسید.

فعالان بازار خودرو می‌گویند از روز گذشته فرصت سرخاراندن هم نداشته‌اند زیرا تماس‌های مکرر از سوی خریداران و استعلام قیمت باعث شده بود تا این افراد در طول روز فقط پاسخگوی مشتریان باشند.

برخی از فعالان دیگر نیز این گونه اظهار داشتند که قیمت‌های جدید اعلام شده و ما هم بر اساس قیمت‌های جدید فروش خود را انجام می‌دهیم.

یکی از فعالان بازار در خصوص وضع بازار خرید و فروش خودرو به جام‌جم گفت: آن چیزی که مردم را دچار تردید برای خرید کرده این است که از کیفیت محصولات راضی نیستند و از سوی دیگر توانایی خرید خودروهای وارداتی را ندارند. البته اقدام شورای رقابت هم برای همه مردم ناباورانه بود و کسی فکر نمی‌کرد که این شورا در برابر خواسته خودروسازان کوتاه بیاید. موضوعی که اکنون حائز اهمیت است افزایش قیمت خودروست. این افزایش قیمت حتی در خودروهایی مانند سمند که قیمت کارخانه آنها کاهش یافته بود صورت گرفته و برخی خریداران را با مشکل مواجه کرده است.

افزایش قیمت خودرو: 5.5 درصد

درهمین حال رییس شورای رقابت دیروز دربرابر انتقادات وارده به قیمت‌های اعلامی جدید خودروها توسط این شورا و نحوه محاسبه آن از خود دفاع کرد.

رضا شیوا گفت: میانگین افزایش قیمت خودرو 5.5 درصد بوده است، نه طبق آنچه برخی گفته‌اند 20 درصد. میانگین افزایش قیمت خودرو براساس فرمول کارشناسی و علمی دقیق است. لذا با توجه به شرایط تولید و تعامل خودروسازان انتظار داریم بازار از شرایط مطمئن و آرامی برخوردار شود و فاصله قیمت کارخانه تا قیمت حاشیه بازار بشدت کاهش یابد.

وی با رد برخی انتقادها در خصوص تصمیم این شورا درباره محاسبه دو باره نرخ تورم در قیمت‌های اعلامی افزود: تورم فقط یک بار در محاسبه قیمت خودرو لحاظ شده است و این که برخی می‌گویند دو بار تورم در قیمت خودرو محاسبه شده است، صحت ندارد.

شیوا اظهار کرد: کسانی که ایراد می‌گیرند تورم دو بار در محاسبه قیمت خودرو لحاظ شده است، گمان می‌کنند شورای رقابت از روش هزینه تمام شده قیمت خودرو را محاسبه کرده، در حالی که روش شورا سبد نهاده‌های تولیدی است.

وی ادامه داد: در این روش شورای رقابت تورم سبد نهاده‌های تولیدی را شامل تمام اقلامی که در خودرو به کار می‌رود از بانک مرکزی استعلام کرد که بانک مرکزی هم تورم نقطه به نقطه از اسفند 91 تا اسفند 92 را 11 درصد اعلام کرد. قیمت نهاده‌های تولیدی شامل آهن، پلاستیک و شیشه است که براساس کار علمی برآورد کردیم و کیفیت خودروها نیز شامل 13 شاخص از جمله هفت شاخص عملکردی و شش شاخص تزئینی است که شرکت بررسی استاندارد خودرو تعیین می‌کند.

وی با اشاره به این‌که میانگین افزایش قیمت خودرو بمراتب از تورم 11 درصدی اعلام شده کمتر است، گفت: شورای رقابت 2 درصد به منظور ملزم کردن خودروسازان به افزایش بهره‌وری و تا 2.5 درصد هم به دلیل جریمه کیفیت مانع افزایش قیمت خودرو شد.

افزایش قیمت برای در نظر گرفتن الزامات قانونی

رییس شورای رقابت در مورد تفاوت قیمت جدید خودرو با آنچه شورای رقابت در بیست‌ویکم خرداد اعلام کرده بود، نیز گفت: همان موقع هم اعلام کرده بودیم، الزامات قانونی شامل کیسه هوا و یورو4 باید به قیمت‌ها اضافه شود و این اختلاف صرفاً به دلیل اضافه شدن قیمت الزامات قانونی است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
احمد
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
۰
۰
اخودروسازها با این محصولات بی كیفیت و بی رقابت جیب مردم بدبختی كه باهزا جور وام و قرض پولی فراهم میكنند تا یك خودرو جهت اسایش زندگی و یا تامین معاش خریداری كنند را خالی میكنند وگرنه طبقه مرفه كه این خورهای بی كیفیت را خریداری نمیكنند
امید
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۱۳ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۶
۰
۰
من نمیدونم مسولین چی فكرمیكنند.! هركسی كه از اقتصادسر درنمیاره . میدونه كه هروقت قیمت شركتی خودروافزایش پیدا كنه دربازاربه همان نسبت افزایش پیدامیكنه.اونم بااین كیفیت پایین خودرو.مثلا یه خودرو كه تادوسال پیش15میلیون بوده الان شده30میلیون ( سمندال ایكس ) این افزایش قیمت بدین معنی هست كه باتوجه به تورم .افزایش قیمت، تحریم و....خودروباهمان كیفیت دوسال پیش باید باشد.چراكیفیت اینقدر پایین امده.!!!!!!؟؟؟؟
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۰۲ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۲
۰
۰
در جواب آقا سینا باید گفت كه برادر، مردم به ماشین نیاز دارند كه می خرند حالا اگر ملت ما در این شرایط كه برای هشتمین سال پیاپی هر ساله فاصله درامد و هزینه خانوار و نیز اختلاف طبقاتی بیشتر و بیشتر می شود نتوانند ماشین های گران قیمت شده خارجی را بخرند چه باید كنند؟

نیازمندی ها