اولین بار مجموعه «دفتر حقوقی» ـ که این روزها از شبکه یک در حال پخش است ـ ژانویه 2012 از دو شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا و گلوبال کانادا به نمایش درآمد.
کد خبر: ۶۹۲۱۹۷
سریال «دفتر حقوقی»؛ وکیل درستکار علیه «شرکت» فاسد

جان گریشام، نویسنده سرشناس کتاب‌هایی با مضمون درام حقوقی، فقط یک نام شناخته شده در دنیای ادبیات نیست.

او در دنیای سینما و تلویزیون هم شهرت زیادی دارد و طی چند دهه گذشته، نوشته‌های پرفروش وی دستمایه تولید تعداد زیادی فیلم سینمایی و مجموعه تلویزیونی موفق و پربیننده بوده است. درام اکشن پررمز و راز و دلهره‌آور دفتر حقوقی ـ که نام اصلی آن شرکت است ـ هم یکی از همین کتاب‌های پرخواننده است که تا به حال حداقل صاحب یک فیلم سینمایی پرفروش و یک مجموعه تلویزیونی پربیننده شده است. مجموعه تلویزیونی دفتر حقوقی سال 2012 تولید و پخش شد.

اولین بار این مجموعه ـ که این روزها از شبکه یک در حال پخش است ـ ژانویه 2012 از دو شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی آمریکا و گلوبال کانادا به نمایش درآمد. سازندگان مجموعه آن را دنباله‌ای بر ماجراجویی‌های قصه کتاب سال 1991 جان گریشام می‌دانند؛ کتابی که در سال 1993 به یک فیلم موفق سینمایی تبدیل شد. به این ترتیب، قصه مجموعه تلویزیونی ده سال پس از ماجراجویی‌های قصه کتاب و نسخه سینمایی آن اتفاق می‌افتد.

اوایل فوریه 2012 تهیه‌کنندگان دفتر حقوقی اعلام کردند به دلیل استقبال خوب تماشاگران از آن، تصمیم به تعویض روز نمایش آن گرفته‌اند. به این ترتیب، پخش مجموعه از روز پنجشنبه به شنبه‌ها انتقال یافت. از آنجا که تماشاگران تلویزیونی در تعطیلات آخر هفته توجه بیشتری به برنامه‌ها و نمایش‌های تلویزیونی نشان می‌دهند، شرکت، همزمان نمایش و پخش خود را در بین برنامه‌ها و مجموعه‌های این روز پیدا کرد. در همین زمان، بیش از 120 کشور جهان هم آن را برای پخش خریداری کردند. در ماه می همین سال، مسئولان شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی اعلام کردند پس از پایان فصل اول مجموعه تصمیمی برای تولید فصل بعدی آن ندارند. علت تصمیم‌گیری این بود که جان گریشام حاضر به نگارش فیلمنامه‌ای تازه برای این شبکه نشد و اجازه هم نداد فیلمنامه‌نویس دیگری قصه کتاب او را دنبال کند.

لوکاس ریتر، تهیه‌کننده سرشناس تلویزیونی، تهیه‌کننده و خالق دفتر حقوقی به حساب می‌آید. او مجموعه خود را در 22 اپیزود تهیه کرد و نقش اصلی آن را به دست جاش لوکاس سپرد. مالی پارکر، کالوم کیت ریتی، ناتاشا گالیس و جولیت لوئیس بازیگران اصلی این درام حقوقی دلهره‌آور هستند. جان گریشام در کنار همکاری در نگارش فیلمنامه، یکی از تهیه‌کنندگان آن هم هست. وی به دنبال موفقیت فراوان در دنیای ادبیات اعلام کرد به شرطی امتیاز برگردان تصویری قصه کتاب‌هایش را به شرکت‌ها و کمپانی‌های سینمایی و تلویزیونی می‌فروشد که خودش هم در تولید و نگارش فیلمنامه آنها نظارت و همکاری مستقیم داشته باشد.

مسئولان شبکه تلویزیونی ان‌بی‌سی گفته‌اند بحث تولید مجموعه تلویزیونی دفتر حقوقی و اقتباسی تلویزیونی از قصه کتاب گریشام از سال‌ها قبل در دستور کار آنها قرار داشته است. لوکاس ریتر حدود 12 سال قبل، پیشنهاد همکاری برای تولید آن را به گریشام داده بود. گفته می‌شود علت تاخیر در تولید مجموعه، نارضایتی گریشام برای ساخت آن بوده است. منابع نزدیک به مجموعه می‌گویند این نویسنده در زمان نگارش چهار اپیزود اول آن حضوری کامل داشت و با حساسیت بسیار زیادی کار را دنبال می‌کرد. تنها پس از آن بود که وی مطمئن شد حاصل کار چیز خوبی از کار درخواهد آمد و نظارت خود را کمتر کرد. از همان ابتدای کار، واحد تلویزیونی شرکت سونی و شبکه ان‌بی‌سی به دنبال تولید مجموعه‌ای 22 قسمتی بودند، تمام صحنه‌های این درام حقوقی در شهر تورنتوی کانادا و اطراف آن فیلمبرداری شد. این موضوع، هزینه‌های تولید را تا حد زیادی پایین آورد. دیوید استرایتون، کارگردانی اپیزود اول را ـ که به صورت یک فیلم سینمایی تلویزیونی ساخته شد ـ به عهده داشت. حدود ده فیلمنامه‌نویس تلویزیونی کانادایی و آمریکایی نگارش فیلمنامه اپیزودهای مختلف آن را انجام دادند و 11 کارگردان تلویزیونی این اپیزودها را کارگردانی کردند. فیلمنامه قسمت اول را خود لوکاس ریتر ـ که در کارنامه‌اش مجموعه بسیار موفق Law and order را دارد ـ با همکاری گریشام نوشت، اما نام گریشام به عنوان همکار فیلمنامه‌نویس در تیتراژ این مجموعه نیامده است.

جاش لوکاس، بازیگر چهل و سه ساله سینما در قصه مجموعه در نقش شخصیت میچ مک‌دیر بازی می‌کند. دیگر بازیگر سرشناس مجموعه جولیت لوئیس در نقش تامی است. مک‌دیر در قصه این سریال یک وکیل دعاوی در حال رشد است که ندانسته به استخدام شرکتی درمی‌آید که در خفا مشغول انجام کارها و فعالیت‌های غیرقانونی است. به این ترتیب، او بدون آن که خود بداند عضو گروه وکلایی است که از کارهای غیرقانونی و جنایتکارانه دفاع می‌کند. زمانی که مک‌دیر متوجه ماهیت واقعی دفتر حقوقی می‌شود، به صورت همکار دفتر مرکزی تحقیقات اداره پلیس درمی‌آید و مبارزه‌ای قاطع را علیه این شرکت فاسد آغاز می‌کند. شرکتی که وی در آن به عنوان وکیل کار می‌کند، در ارتباط نزدیک با گنگسترهای شهر شیکاگو است.

اینتریتنمنت ویکلی / مترجم: کیکاووس زیاری/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها