سریال «برای زندگی» که از شبکه تماشا پخش می‌شود، مجموعه تلویزیونی انگلیسی است که حال و هوایی درام، پزشکی و اجتماعی دارد.
کد خبر: ۶۹۱۳۱۱
مردم فقیر لندن در سریال «برای زندگی»

شبکه تلویزیونی itv که این مجموعه را تهیه و تولید کرده است، آن را با نام «برامول» پخش کرد. برامول نام فامیل شخصیت‌های اصلی قصه سریال است. جما ردگریو، بازیگر سرشناس تلویزیون انگلستان در این درام پزشکی در نقش شخصیت‌محوری ماجرا، دکتر الینور برامول بازی کرده است.

وی در کنار انجام وظایف پزشکی خود با یک چالش بزرگ هم روبه‌روست. این چالش، تلاش و مبارزه او برای کسب هویت مشخص در جامعه‌ای است که مردان در آن حرف اول را می‌زنند و بر عموم فعالیت‌های پزشکی دست بالا را دارند. در دنیایی که تحت تسلط مردان است، دکتر برامول باید سخت تلاش کند تا توانایی‌های خود را به معرض نمایش بگذارد. این در حالی است که این خانم دکتر، مرکز پزشکی را هم برای مردم فقیر شهر به راه انداخته و به مداوای مجانی آنها می‌پردازد. منطقه محل کار دکتر برامول شرق لندن است. زمان رخداد قصه مجموعه هم اواخر عصر ویکتوریا در اواخر قرن هجدهم میلادی است.

اولین قسمت مجموعه برای زندگی سال 1995 پخش شد و پخش آن تا سال 1998 ادامه یافت.

پس از پایان فصل اول مجموعه، تهیه‌کنندگانش تولید فصل‌های بعدی آن را در دستور کار خود قرار دادند. استقبال تماشاگران از ماجراجویی‌های اجتماعی و انسانی دکتر برامول کمک کرد سه فصل دیگر مجموعه هم تولید شود. در کل، 28 اپیزود برای چهار فصل مجموعه ساخته شد. روث شین و دیوید کالور در کنار جما ردگریو از دیگر بازیگران اصلی برای زندگی بودند.

در فصل‌های بعدی مجموعه بازیگران تازه‌ای به جمع بازیگران اصلی پیوستند که از جمله می‌توان به کوین مک‌موناگل و کیلی گینی اشاره کرد. هاریت داویسون تهیه‌کننده قدیمی تلویزیون انگلستان که تولید برای زندگی را به عهده داشت، در مصاحبه‌ای اعلام کرد، تولید آن اهمیت ویژه‌ای برایش داشته است.

به گفته او: «می‌خواستم به صورت همزمان، هم از مشکلات قشر ضعیف و فقیر شهر لندن صحبت کنم و هم مشکلات زنان جامعه در حال رشد انگلستان را به تصویر بکشم. انجام این کار چندان ساده و راحت نبود و باید سوژه و داستانی جذاب پیدا می‌کردم که هر دوی آنها را در کنار هم به شکلی زیبا و سرگرم‌کننده به نمایش بگذارد.»

استقبال منتقدان و تماشاگران تلویزیونی حکایت از موفقیت این تهیه‌کننده در کارش می‌کند. لوسی گانون، خالق مجموعه برای نگارش فیلمنامه آن بحث‌ها و صحبت‌های زیادی با هاریت داویسون داشت. وی تلاش کرد دیدگاه‌های این تهیه‌کننده را به شکلی منطقی در دل قصه درام پزشکی خود بگنجاند و در عین حال از کلیشه‌‌ای و شعاری شدن‌ آن جلوگیری کند، انتخاب زمانی مثل اواخر عمر ویکتوریا به عنوان زمان اصلی رخدادهای قصه مجموعه به لوسی گانون کمک می‌کرد حرف‌ها و انتقادات خود را راحت‌تر بیان کند، اما تماشاگران و منتقدان خیلی خوب و بسرعت به زیرکی وی پی‌بردند و متوجه شدند قصه مجموعه تنها اختصاص به دوران گذشته ندارد و می‌توان آن را به زمان حال و شهر لندن امروزی هم تعمیم داد. در عین حال، قرن هجدهمی بودن زمان قصه مجموعه به سازندگانش کمک می‌کرد یک فضای نوستالژیک جذاب خلق کنند و با صحنه‌‌آرایی‌های چشمنواز، تماشاگران را بیشتر مجذوب داستان و ماجراجویی‌های شخصیت‌های اصلی آن کنند، اما این موضوع باعث پرهزینه‌تر شدن تولید برای زندگی شد و رقم هزینه‌های آن را تا دو برابر بالا برد. اهل فن از این مجموعه به عنوان یکی از مجموعه‌های گرانقیمت شبکه تلویزیونی itv اسم می‌برند.

لوسی گانون خالق مجموعه می‌گوید: «عصر ویکتوریا و قرن هجدهم فرصت زیادی فراهم می‌کرد تا بسیاری از ناگفته‌ها را جلوی دوربین تلویزیون به تصویر بکشیم. با این کار، رقم هزینه‌های تولید مجموعه بالا می‌رفت، اما به ریسکش می‌ارزید. ما جواب ریسک خودمان را از تماشاگران گرفتیم و آنها بازخورد خوبی از خود نشان دادند. به هر حال در تلویزیون باید ریسک کرد و هر بار به دنبال حرف‌ها و طرح‌های نو رفت.

در یکی دو دهه اخیر، مجموعه‌های پزشکی زیادی از سوی شبکه‌های مختلف تلویزیونی اروپا و آمریکا ساخته شده است. تعدادی از آنها هم جزو پربیننده‌ترین و موفق‌ترین کارهای تلویزیونی هستند. برای ما خیلی مهم بود کاری را ارائه کنیم که تازگی و طراوت خودش را داشته باشد و بتواند تماشاگران زیادی را به سمت خود بکشد. نمی‌خواستیم با پخش اولین قسمت‌های آن، تماشاگران بگویند یک کار تکراری و کلیشه‌ای دیگر تولید شده که قصه و ماجراهایش در یک درمانگاه یا بیمارستان اتفاق می‌افتد.»

جما ردگریو، بازیگر نقش الینور برامول، دختر کورین ردگریو، هنرمند قدیمی انگلیس است. او دخترعمه ناتاشا ریچاردسون، بازیگر سرشناس سینما (و همسر لیام نیسن) است که چند سال قبل بر اثر حادثه‌ای درگذشت. در عین حال، وی برخلاف نام فامیل معروف خود نسبتی با ونسا ردگریو، بازیگر معروف و کلاسیک انگلیسی ندارد. او که متولد سال 1965 است، بازیگری را از سال 1988 آغاز کرد و تا به حال در بیش از 40 مجموعه تلویزیونی و فیلم سینمایی ظاهر شده است. جما ردگریو که بیشتر به عنوان یک بازیگر تلویزیونی معروف است، در فیلم‌های سینمایی مطرحی مثل «هاواردز اند» و «شانس» بازی داشته است. در یک سال اخیر، او بازیگر دو مجموعه پربیننده و علمی ـ تخیلی «دکتر هو» و «دراکولا» بوده است.

Tvguide / مترجم: کیکاووس زیاری/ جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها