در جدیدترین گزارش «خرده فروشی» بانک مرکزی مشهود است:

ناهمگونی در قیمت مواد خوراکی

در پی اعلام افزایش 15 درصدی نرخ لبنیات پس از افزایش نرخ خرید شیر خام از دامداران، صنایع لبنی نرخ‌های جدید انواع فرآورده‌های لبنی را که قرار است از هفته آینده اعمال شود، اعلام کردند.
کد خبر: ۶۹۰۷۴۵
شیر افزایش یافت+جدول قیمت

محمد فربد – عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی اظهار کرد: گرچه اعمال افزایش قیمت 30 درصدی خرید شیر خام از دامداران از سوی دولت اعلام شد اما از آنجاکه این میزان افزایش سبب می‌شود قیمت محصول نهایی در صنایع لبنی 30 تا 33 درصد افزایش یابد و کشش این افزایش قیمت در جامعه مصرف‌کننده وجود ندارد، صنایع لبنی تصمیم گرفتند تا سهم 15 درصدی را برای افزایش قیمت محصولات خود انتخاب کنند.

دولت نمی‌تواند صنایع را مجبور به افزایش قیمت کند

وی افزود: براساس قانون، دولت نمی‌تواند صنایع را مجبور به افزایش حد مشخصی از قیمت محصولات خود کند چرا که براساس قانون تجارت منافع شرکت‌ها را هیات‌ مدیره‌ها و مجامع خصوصی آنها تعیین می‌کنند و اگر دولت بخواهد نرخ تکلیفی برای آنها مشخص کند باید پیش از آن میزان زیان وارده به صنایع را نیز در نظر گرفته و جبران کند.

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی ادامه داد: با توجه به این مساله صنایع لبنی در نظر گرفتند نهایتا قیمت محصول نهایی لبنی خود را 15 درصد افزایش دهند و به همین نسبت قیمت خرید شیر خام از دامداران را نیز افزایش دهند که در این میان با توجه به میزان دریافت شیر در تولید هر یک از محصولات لبنی و تاثیر افزایش قیمت بر تولید هر یک از آنها به نظر می‌رسد شیر پاستوریزه، پنیر و ماست تاثیر‌پذیری بیشتری از افزایش قیمت داشته باشند که آن هم بیشتر از 15 درصد نیست.

قیمت انواع محصولات لبنی از هفته آینده

فربد اعلام کرد: براساس کشش بازار داخلی و توان رقابت در بازارهای بین‌المللی صنایع لبنی تصمیم گرفتند نرخ محصولات نهایی خود را براساس شاخص‌هایی معین افزایش دهند.

وی افزود: براین اساس قیمت شیر کیسه‌ای 900 سی‌سی کم‌چرب از 1250 تومان به حدود 1400 تا 1500 تومان، خامه 100 گرمی از 1100 تومان به 1200 تومان، پنیر UF 400 گرمی از 3700 تومان به حدود 4200 تا 4300 تومان، ماست دبه‌ای 2.5 کیلویی پرچرب از 6500 تومان به حدود 7500 تومان و شیر بطری‌ پرچرب یک لیتری از 2000 تومان به 2300 تومان افزایش می‌یابد.

قیمت کره بدون افزایش

عضو هیات مدیره انجمن صنفی صنایع لبنی با بیان این‌که سایر محصولات لبنی هم باید براساس تابعی از قیمت‌های اعلام شده افزایش یابد، ادامه داد: در این میان قیمت کره به دلیل این‌که تاثیری از افزایش قیمت خرید شیر خام داخلی نمی‌پذیرد و وارداتی است، تغییری نمی‌کند البته قیمت تمام شده تولید کره برای صنایع لبنی از ابتدای امسال افزایش یافته اما با توجه به نبود کشش بازار قیمت کره ثابت می‌ماند. همچنین با توجه به همین مساله صنایع لبنی مصوب کردند تا قیمت شیر یک لیتری استریل هم بدون تغییر 2500 تومان باقی بماند.

فربد تصریح کرد: دولت از مداخله در بازار محصولات پرهیز کند چرا که این مداخله‌نکردن به نفع تولید‌کنندگان و مصرف‌کنندگان است و آزاد‌سازی بازار شیر و لبنیات می‌تواند منافع ملی را در پی داشته باشد چرا که عرضه و تقاضا خود کنترل‌کننده‌ی منافع مصرف‌کننده و تولید‌کننده است.

وی گفت: در جلسه امروز صنایع لبنی اعلام شد تا هریک از شرکت‌ها و کارخانه‌های لبنی که قیمت محصول نهایی خود را افزایش دادند باید پیش از آن مابه‌التفاوت این افزایش قیمت را به دامداران در قالب افزایش نرخ خرید شیر از آنها پرداخت کنند که البته به نظر می‌رسد عمده شرکت‌های لبنی نرخ‌های جدید خود را از هفته آینده اعمال کنند.(ایسنا)

ردیف محصول قیمت قبلی (تومان) قیمت جدید (تومان)
1 شیر کیسه‌ای 900سی‌سی کم‌چرب 1250 1400 تا 1500
2 شیر بطری‌ای پرچرب یک لیتری 2000 2300
3 شیر یک لیتری استریل 2500 2500
4 خامه 100 گرمی 1100 1200
5 پنیر یو اف 400 گرمی 3700 4200 تا 4300
6 ماست دبه‌ای 2.5 کیلویی پرچرب 6500 7500
7 کره بدون تغییر بدون تغییر
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۷
عمواوغلی
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
۰
۰
جناب اقای نوبخت پس چی شد هفته قبل گفتی افزایش قیمت نداریم ؟
t
Iran, Islamic Republic of
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
۰
۰
هنوز طنین (دولت هیچ افزایش قیمتی را در دستور كار ندارد)خاموش نشده.
علیرضا
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
۰
۰
خدایی این گرونیها تا كجا قراره پیش بره مگه مامردم چقدر درامد داریم ؟؟؟؟؟
mahmood
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
۰
۰
بالاخره یه جامیگیدتورم پایین آمده ازیك طرف دیگه هرروزنرخ هابالامیره.نكنه درایران همه چیزبرعكسه
امین صادقی
Iran, Islamic Republic of
۲۰:۵۴ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
۰
۰
لا اقل میذاشتین ماه رمضون تموم بشه بعد!!!
داود
United States
۰۷:۲۵ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
۰
۰
خدا رو شكر شیب ملایم برامون در نظر گرفتن ،افزایش قیمت جزو تورم حساب نمیشه
مریم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۴۸ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۱
۰
۰
كی گفته شیر بطری پرچرب یك لیتری خودم خریدم 2500 تومن قبلا 2150 تومن بود !!!!!!!!!!!!!!!

نیازمندی ها