آشپزخانه‌ای با حال و هوای رمضان

آموزش پخت 8 نوع غذا و شیرینی برای سفره افطار

غذاهای زیادی را می‌توان بر سر سفره آورد و نوش جان کرد، اما بعضی خوردنی‌ها انگار حال و هوایشان طوری است که اندکی از بقیه خوراک جدایشان می‌کند. سفره افطار و ماه رمضان هم بیشتر با همین مشخصات به یاد افراد می‌آید. در این نوشتار طرز تهیه 8 نوع از این غذاها، شیرینی‌ها و خوراکیها را پیش رویتان گذاشته‌ایم: حلیم، فرنی، گوشفیل، شامی، رنگینک، حتی نان شیرمال خانگی، از این دست است.
کد خبر: ۶۹۰۶۰۹
آموزش پخت 8 نوع غذا و شیرینی برای سفره افطار

جام جم سرا:

شله زرد

مواد لازم: برنج: دو پیمانه، شکر: 4 پیمانه، گلاب: یک فنجان، کره: 70 گرم، خلال بادام: یک فنجان، زعفران دم‌کرده: سه قاشق غداخوری، هل: یک قاشق چایخوری، دارچین و پودر پسته: به مقدار لازم

طرز تهیه: ابتدا برنج را پاک کرده و یک شب بدون نمک بخیسانید. شش برابر مقدار برنج روی آن آب بریزید و روی حرارت بگذارید. چند دقیقه صبر کنید تا برنج و آب به جوش بیاید. سپس حرارت را کم کنید تا کاملا پخته شود. در این مدت برنج را مدام ​ هم بزنید تا شله‌زرد شما جا بیفتد. بعد از این‌که برنج از حالت خامی در‌آمد، شکر را به آن اضافه کنید. در این مرحله در صورت سفت بودن شله‌زرد می‌توانید کمی آب به آن بیفزایید​. زعفرانی را که از قبل دم‌کرده بودید ،​ همراه خلال بادام به شله‌زرد اضافه کنید. در آخر گلاب و هل را به آن اضافه کنید و از روی حرارت بردارید. قبل از سرد شدن شله‌زرد را داخل ظرف مناسب بریزید و با دارچین و پودر پسته تزئین کنید.

گوش‌فیل

مواد لازم: تخم‌مرغ: 3 عدد ، ماست: 150 گرم، آرد: نیم کیلو ، نمک و بکینگ‌پودر: از هرکدام نصف قاشق چایخوری ، روغن مایع: به اندازه​ای که گوش‌فیل در آن غوطه‌ور باشد.

طرز تهیه: تخم‌مرغ‌ها را با روغن مایع، نمک، بکینک‌پودر و یک قاشق سوپخوری شربت و ماست مخلوط کنید. بعد آرد را کم‌کم اضافه کرده و ورز دهید تا خمیر لطیفی حاصل شود. خمیر را روی سطحی صاف، با وردنه به قطر نازک باز کنید. بعد به شکل دلخواه برش دهید و با دست فرم دهید و در روغن داغ سرخ کنید و در صافی گذاشته تا روغن آن گرفته شود و در نهایت در شهد بگذارید و بعد از این‌که شهد جذب گوش‌فیل شد، بیرون آورده و در ظرف مناسبی چیده و نوش جان کنید.

زولبیا

مواد لازم: ماست: 300 گرم ، نشاسته: 300 گرم ، شکر: یک لیوان ، گلاب: یک فنجان ، روغن مایع: به اندازه لازم ، آرد: یک قاشق غذاخوری

مواد لازم برای تهیه شربت زولبیا

شکر: یک لیوان ، آب: یک لیوان سرخالی ، گلاب: یک فنجان ، آبلیمو: یک قاشق غذاخوری ، زعفران: به میزان لازم

طرز تهیه: نشاسته را با ماست خوب مخلوط کنید. آرد را هم اضافه کرده و به هم بزنید تا مواد یکدست شود. روغن را در ظرف گودی ریخته بگذارید داغ شود. از مواد مخلوط شده در قالب مخصوص زولبیا بریزید و داخل روغن، به صورت دایره و لوله باریک قالب را در دست خود بچرخانید تا زولبیا فرم بگیرد و سرخ شود. در یک ظرف دیگر یک لیوان شکر را با یک لیوان سرخالی آب و گلاب و زعفران ​مخلوط کرده و بجوشانید تا شربت قوام بیاید و یک قاشق آبلیمو به آن اضافه کنید. زولبیا را پس از آماده شدن، در صافی بگذارید تا روغن آن گرفته شود و بعد در شهد گذاشته تا شربت به خورد زولبیا برود و بعد آن را خارج کرده و در ظرف مناسب بچینید.

فرنی

مواد لازم: شیر: 3 لیوان، آرد برنج: یک لیوان ، شکر: 180 گرم ، گلاب: یک فنجان ، پودر هل: نصف قاشق چایخوری ، دارچین برای تزئین: به میزان لازم

طرز تهیه: آرد برنج را با شیر سرد مخلوط کنید و خوب هم زده، بعد روی حرارت قرار دهید. آن را مرتب ​ هم بزنید تا ته نگیرد. وقتی کاملا پخته شد و به غلظت کافی رسید، گلاب، شکر و پودر هل را اضافه کرده و بگذارید چند جوش بزند. می‌توانید چند قاشق خامه هم بریزید تا طعم بهتری به فرنی شما بدهد. فرنی را در ظرف مناسبی بریزید و روی آن را با دارچین تزئین کنید.

شامی پوکه

مواد لازم: گوشت چرخکرده: 500 گرم ، لپه: 600 گرم، پیاز: 2 عدد، نمک و فلفل: به میزان لازم‌، سبزی معطر شامل ترخون و مرزه خشک: 2 قاشق غذاخوری ، روغن: به میزان لازم ، تخم‌مرغ: 2 عدد

طرز تهیه: ابتدا لپه را بشویید و بپزید. آب آن را صاف و بعد دو تا سه بار چرخ کنید. پیاز را با رنده ریز، رنده کرده و آب آن را بگیرید.

گوشت چرخکرده را با لپه چرخکرده و نمک و فلفل، تخم‌مرغ و سبزی معطر مخلوط کنید و خوب ورز دهید. روغن را در تابه ریخته و بگذارید داغ شود. از مواد به اندازه یک نارنگی بردارید و در دست صاف کنید و فرم دهید و در روغن سرخ کنید​. این شامی به دلیل مصرف کم روغن و مغذی بودن آن، غذای مناسبی برای افطار و سحر است.

حلیم

مواد لازم: گوشت سردست گوسفندی: 400 گرم، گندم پوست گرفته: 600 گرم ، پیاز: 3 عدد، نخود: یک فنجان ، نمک و فلفل: به اندازه لازم ، روغن: به اندازه لازم ، دارچین: به میزان لازم ، خامه و شکر: در صورت تمایل از هرکدام یک قاشق غذاخوری

طرز تهیه:گندم پوست گرفته را بشویید و یک شب قبل از پخت خیس کنید. گوشت و پیاز‌ها را با مقداری آب بپزید. وقتی نرم شد گوشت را بکوبید. کمی از گوشت پخته را برای تزئین روی حلیم چرخ کنید. گندم و نخود را بپزید. بعد از پختن آنها را در مخلوط‌کن ریخته و خوب له کنید. در یک قابلمه مناسب، گوشت کوبیده شده و گندم پخته و له شده را بریزید و آب گوشت را ​ همراه سه تا چهار لیوان آب به آن اضافه کنید و روی حرارت بگذارید و مرتب ​ هم بزنید تا هم ته نگیرد و هم جا بیفتد و حلیم کشدار شود. بعد از پخت، حلیم را در ظرف مناسبی بکشید و روی آن را روغن یا کره آب شده بریزید و با دارچین و گوشت پخته و چرخ شده تزئین و با خامه و شکر نوش‌ جان کنید.

نان شیرمال

مواد لازم: آرد سفید: 5 لیوان، تخم‌مرغ: 3 عدد ، شکر: نصف لیوان ، خمیر مایه: یک قاشق غذاخوری ، کره: 5 قاشق غذاخوری، نمک: کمی ، وانیل: نصف قاشق چایخوری

طرز تهیه: آرد، نمک، وانیل و خمیر مایه را مخلوط کنید. شیر و شکر، کره و دو عدد تخم‌مرغ را به آن اضافه کنید و خوب ورز دهید. خمیر آماده شده را یک ساعت در دمای معمولی محیط قرار داده و روی آن را بپوشانید. تا خمیر به عمل آید. بعد به هر شکل که دوست دارید به آن فرم داده و زرده تخم‌مرغ سوم را با کمی زعفران مخلوط کرده و با برس روی نان بمالید. 10 ​تا 15 دقیقه به همان حالت بگذارید. فر را از قبل آماده کنید و خمیر نان‌ها را به مدت 30 دقیقه و با حرارت 220 درج سانتیگراد در فر بگذارید تا پخته ​ و روی آنها طلایی شود. چنانچه می‌خواهید نان نرم‌تر باشد، یک ظرف کوچک آب در فر گذاشته و نان را بپزید. نان شیرمال با یک لیوان شیر، افطاری مناسبی برای روزه‌داران است.

رنگینک

مواد لازم: آرد: 500 گرم، روغن: یک لیوان، مغز گردو: یک لیوان، خرما: 500 گرم، پودر هل: نصف قاشق چایخوری، دارچین: یک قاشق مرباخوری، پودر شکر: 100 گرم

طرز تهیه: روغن را در ظرف مناسبی ریخته و روی حرارت بگذارید. آرد را داخل آن بریزید و تفت دهید تا تغییر رنگ دهد. سپس آن را کنار بگذارید تا خنک شود. دارچین را با پودر هل، پودر شکر و مغز گردو به آن اضافه کرده و مخلوط کنید. پوست و هسته خرما را جدا کرده و کنار بگذارید. در یک ظرف نچسب نیمی از آرد تفت داده شده را پهن کنید و خرما را روی آن بچینید. سپس بقیه آرد را روی آن بریزید و آن را صاف کنید. رنگینک را کمی فشرده کنید و سپس با یک چاقو به صورت لوزی برش بزنید. (ضمیمه چاردیواری)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
mosa
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۴۰ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۰
۲
۳
سلام ممنون از آموزشهایی كه قرار دادید ولی برای بعضی مواد اولیه مقدار دقیق ذكر نكردید

مواد لازم برای گوش فیل:
ماست 175 گرم
زرده تخم مرغ 1 عدد
بكینگ پودر نصف قاشق چایخوری
آرد حدود 2 پیمانه
روغن سرخ كردنی به میزان لازم

مواد لازم بارای شربت
شكر 2 پیمانه
آب یك و یك چهارم پیمانه
آبلیمو یك قاشق سوپخوری

طرز تهیه گوش فیل
ابتدا ماست، زرده تخم مرغ و بكینگ پودر را مخلوط كرده و كمی صبر كنید تا حباب بزند. روغن جامد ذوب شده كه به دمای اتاق رسیده را نیز اضافه و مخلوط كنید. آرد را كم كم به مواد اضافه كنید تا خمیری نرم به دست آید كه چسبندگی جزئی دارد. خمیر را داخل كیسه فریز گذاشته و دو ساعت در دمای اتاق استراحت دهید. خمیر را روی سطح آرد پاشی شده نازك باز كنید و برش های مربع بزنید و گوشه ها را به هم بچسبانید تا شكل گوش فیل پیدا كند. یا خمیر را به دلخواه قالب بزنید. خمیر را داخل روغن داغ سرخ كرده و داخل شربت به دمای محیط رسیده بیاندازید.
مجله هنر قنادی شماره 116
feri
Iran, Islamic Republic of
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۸
۲
۰
خیلی خوشگلن

نیازمندی ها