درمانگاه مشاغل

مصایب پرستاری کودکان

درمانگاه مشاغل

باغبانی علیه سلامت

این بار قصد داریم آسیب‌های‌ شغل باغبانی را با هم بررسی کنیم و این‌که چه خطراتی سلامت باغبانان را تهدید می‌کند؟ شاید برایتان جالب باشد که بدانید شغل باغبانی و کشاورزی بعد از کار در معادن و صنایع راه و ساختمان سومین شغل پر‌مخاطره دنیا محسوب می‌شود.
کد خبر: ۶۸۹۶۹۸
باغبانی علیه سلامت

جام جم سرا: در واقع این شغل با استرس‌های زیادی همراه است، چرا که بروز مشکلاتی مثل تغییرات جوی، استفاده از سموم غیراستاندارد، حمله آفت‌های مختلف به باغات و مزرعه و... می‌تواند باعث از بین رفتن محصول یک‌سال باغبان شده و علاوه بر ضررهای مالی فراوان، مشکلات روانی زیادی را هم برای فرد ایجاد کند.

خطری به نام مسمومیت

بدون شک استفاده از سموم در زمین‌ها و باغ‌های کشاورزی رواج بالایی دارد و این موضوع باعث بروز مسمومیت‌های حاد و مزمن در کشاورزان می‌شود.

در واقع در صورت مواجهه کشاورزان با سموم و آفت‌کش‌ها تحت شرایط کنترل‌نشده و بدون استفاده از وسایل حفاظت فردی (ماسک، دستکش و... ) عوارضی ایجاد خواهد شد که با سردرد، التهاب پوست و چشم، خستگی، علائم ریوی و شبه آنفلوآنزا و علائم گوارشی همراه تهوع و استفراغ بروز می‌کند و در صورتی که میزان مواجهه بالا باشد، می‌تواند به بروز تشنج، زایمان زودرس، سقط جنین و تولد نوزادان ناقص و حتی ناباروری منجر شود.

تنفس خطرناک

کار در مزرعه و باغ‌های میوه و زمین‌های کشاورزی به معنی وارد شدن گرد و غبار موجود در هوا شامل گرده گیاهان، موی حیوانات، قارچ‌ها، باکتری‌ها و آفت‌کش‌ها از طریق دستگاه تنفس به داخل بدن است که علاوه بر افزایش احتمال عوارض تنفسی مثل آسیب‌های ریوی، تنگی نفس و سرفه، زمینه بروز التهاب غشای مخاطی چشم، بینی و گلو و همچنین مشکلات پوستی را فراهم می‌کند.

در عین حال، باغبانانی که به طور مداوم در معرض سموم و آفت‌کش‌های شیمیایی قرار دارند دو برابر افراد دیگر در معرض بیماری آسم قرار می‌گیرند بنابراین به همه باغبانان توصیه می‌شود برای پیشگیری از بروز این مشکلات از وسایل حفاظت تنفسی مثل ماسک‌های استاندارد و دستکش استفاده کنند و هر شب پس از استحمام چشم‌هایشان را با قطره استریل چشمی شست‌وشو دهند.

از سرطان پوست تا آسیب‌های اسکلتی

به گفته متخصصان، سرطان پوست مشکل شایعی است که سلامت باغبانان را به خطر می‌اندازد، چرا که این افراد ساعت‌های زیادی را زیر نور خورشید مشغول به کار هستند. از طرف دیگر مشکلات اسکلتی ـ عضلانی در بین آنها شیوع زیادی دارد، زیرا آنها مجبورند ساعت‌ها در یک حالت فیزیکی مثلا ایستاده، نشسته یا خمیده کار کنند و همین موضوع باعث بروز کمردرد، گردن درد و دردهای مزمن در ناحیه دست و پا می‌شود حتی واریس و آرتروز از جمله بیماری‌هایی است که باغبانان در سنین میانسالی با آن دست و پنجه نرم می‌کنند. این در حالی است که استراحت هنگام کار و انجام نرمش‌های گردن و کمر و همچنین استفاده از ضد آفتاب جلوی بروز بسیاری از مشکلات را می‌گیرد.(دکتر اسدالله حبیبی - متخصص طب کار)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها