آخرین جزئیات از مینی‌سریال جدید مرکز سیما‌فیلم

ترور؛ ناگفته‌های یک عملیات تروریستی

تولید سریال‌های فاخر از زندگی بزرگان ملی و مذهبی در دستور کار سیما‌فیلم است و در این راستا پیش تولید شش سریال در این مرکز آغاز شده است. این مرکز پیش‌تولید سریال‌های فاخر از زندگی شهید چمران، پوریای ولی، سلمان فارسی، شهید باکری، احمد متوسلیان و شهید تهرانی‌مقدم را آغاز کرده و ساخت این سریال‌ها بزودی شروع می‌شود.
کد خبر: ۶۸۹۶۴۴
سریال‌سازی از شهدای دفاع مقدس و مردان بزرگ تاریخ

قهرمان جنگ

چند وقتی است زمزمه‌هایی درباره ساخت سریالی درباره زندگی شهید چمران شنیده می‌شود و در این مدت یک گروه ده نفره به سرپرستی جلیل سامان تحقیق و نگارش فیلمنامه‌ای براساس زندگی این شهید را شروع کرده‌اند.

انتخاب بازیگران سریال شهید چمران به نویسندگی و کارگردانی جلیل سامان، از هفته آینده در تهران شروع می‌شود و همزمان تحقیقات و بازنویسی فیلمنامه نیز در حال انجام است. تاکنون علاوه بر منابع مکتوب، بیش از 300 لوح فشرده از مصاحبه‌های همرزمان این شهید در ایران و مقاومت اسلامی لبنان مورد بررسی قرار گرفته است.

با توجه به همکاری ارگان‌های ذی‌ربط، پیش تولید این مجموعه هفته آینده به طور رسمی آغاز می‌شود. سریال شهید چمران در گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیمافیلم تولید می‌شود.

سریال شهید چمران در 24 قسمت طراحی شد که شامل کودکی وی تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی ایران است اما به احتمال زیاد، تعداد قسمت‌های مجموعه به 36 قسمت افزایش می‌یابد و دوره جنگ تحمیلی تا شهادت دکتر چمران نیز در این سریال به تصویر کشیده خواهد شد.

با توجه به این که بخش‌هایی از زندگی شهید چمران در آمریکا و لبنان بوده، تقریبا 40 درصد از تصویربرداری این سریال در لبنان انجام خواهد شد اما هنوز مشخص نیست که بخش‌های مربوط به آمریکا در کدام کشور تصویربرداری خواهد شد.

بازیگرانی برای نقش اول سریال انتخاب شده اما هنوز قطعی نشده است. طبق برنامه‌ریزی‌های انجام شده، سه یا چهار بازیگر نقش دکتر چمران در دوره‌های کودکی، نوجوانی، جوانی و میانسالی را بازی خواهند کرد. در این باره با بازیگرانی صحبت شده که بعضی‌ از آنها در تئاتر مشغول هستند و در انتخاب آنها شباهت ظاهری به دکتر چمران نیز اهمیت دارد. از این رو بازیگران نقش دکتر چمران معروف و شناخته شده نیستند.

قهرمان افسانه‌ای

یکی از افسانه‌ای‌ترین مفاخر ملی در کشورمان که زندگی جذابی داشته پوریای ولی است که مسعود جعفری‌جوزانی ساخت سریالی بر اساس زندگی او را برعهده گرفته است.

سریال پوریای ولی در 36 قسمت ساخته می‌شود و نگارش فیلمنامه توسط جوزانی به پایان رسیده و نقشه سه‌‌بعدی دکورهای این سریال نیز طراحی شده است.

برای ساخت دکورهای این سریال نقاشی‌های مربوط به قرن هفتم و هشتم هجری جمع‌آوری شده و لباس‌ها و ابزار زندگی و سلاح‌های جنگی این دوره نیز طراحی شده است.

رایزنی برای انتخاب بازیگران آغاز شده و انتخاب‌های اولیه نیز صورت گرفته است. همچنین گروه تولید در سفر به کشورهای چین، ترکمنستان و ازبکستان با هنرمندان این کشورها برای ساخت شمشیر و تیر و کمان به توافق رسیده‌اند. این سریال طی دو سال فیلمبرداری خواهد شد و در این مدت همزمان تدوین و صداگذاری نیز انجام خواهد شد. مجموعه تلویزیونی پوریای ولی حکایت زندگی پرفراز و نشیب پهلوان محمود خوارزمی ملقب به پوریای ولی است که در فرهنگ ایرانی ـ اسلامی نامی پرآوازه دارد. این مجموعه براساس نیاز امروز جامعه و نسل حاضر طراحی شده تا یک الگوی مناسب روز از این پهلوان تاریخی ارائه دهد. این سریال در 36 قسمت 45 دقیقه‌ای در گروه سریال‌های تلویزیونی سیمافیلم تولید می‌شود.

قهرمانی از دیار فارس

ساخت اثری درباره زندگی صحابی بزرگ پیامبر اسلام، سلمان فارسی یکی دیگر از برنامه‌های سیمافیلم است. تهیه‌کنندگی مرحله اول فیلمنامه که شامل تحقیق و نگارش است را بهروز خوش‌رزم برعهده دارد و داوود میرباقری آن را کارگردانی می‌کند. این سریال زندگی سلمان فارسی را از زمان تولد، مشرف شدن به دین اسلام، همراهی با پیامبر اسلام تا مرگ روایت می‌کند.

/Media/Image/1392/08/07/635186748048704963.jpg

یکی از ویژگی‌های سریال سلمان فارسی لوکیشن‌های آن است. جغرافیای زندگی سلمان فارسی بسیار گسترده است، او از ایران باستان به اروپا می‌رود و درباره آیین مسیحیت تحقیق می‌کند. این سفر از فلسطین تا ترکیه آن زمان را در بر می‌گیرد و پس از آن سلمان وارد حجاز می‌شود و مکه و مدینه را برای سکونت انتخاب می‌کند تا این‌که در همین شهر مقدس به دین اسلام مشرف می‌شود و در نهایت به ایران دوره اسلامی مراجعت می‌کند.براساس توضیحات میرباقری نگارش فیلمنامه سلمان فارسی تا پایان سال به اتمام می‌رسد. این سریال در 40 قسمت و در گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس سیمافیلم تولید می‌شود.

قهرمان دفاع

پس از نمایش زندگی شهدایی چون شهید بابایی، این بار ساخت زندگی شهید باکری در قالب یک سریال مدنظر قرار گرفته است. این سریال به تهیه‌کنندگی حسن کلامی و به کارگردانی احمد مرادپور ساخته خواهد شد و در حال حاضر تحقیقات به مراحل پایانی رسیده و نگارش فیلمنامه بزودی آغاز می‌شود.

گروه تحقیق و پژوهش سریال زندگی شهید باکری، برای تکمیل مرحله تحقیق به اطلاعات خاص و حساس و همچنین همکاری نهادها و سازمان‌های مربوطه نیاز دارند که تا پایان تابستان به انجام خواهد رسید و بعد از آن نگارش آغاز خواهد شد. براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته نگارش فیلمنامه این سریال یک سال زمان نیاز دارد و تولید آن نیز دشوار خواهد بود.

بخش اعظم این سریال به نمایش عملیات‌های خیبر و بدر اختصاص دارد و شهدای بسیاری از دوران دفاع مقدس را معرفی می‌کند. از این‌رو پیش تولید سریال شهید باکری بسیار سنگین و نیازمند هماهنگی و همکاری نهادها و سازمان‌های مختلفی است که بدون همراهی آنها ساخت این سریال امکان‌پذیر نخواهد بود.گروه نویسندگان برای نگارش فیلمنامه این سریال سفرهایی به استان‌های اردبیل و تبریز داشته و با فرماندهان، چهره‌های برجسته لشکری و خانواده‌‌های ایثارگران در تهران و سایر شهرها گفت‌وگوهای متعددی داشته است. این سریال در 20 قسمت با مشارکت استانداری آذربایجان غربی در گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهیه می‌شود.

قهرمان جاویدالاثر

سریال زندگی جاویدالاثر احمد متوسلیان که قرار است به تهیه‌کنندگی محمد داوودی و کارگردانی حسن برزیده تولید شود، در مرحله تحقیق و پژوهش قرار دارد.

این سریال با توجه به شخصیت محوری آن که یکی از پرافتخارترین سرداران انقلاب و جنگ است، از ابعاد وسیعی برخورداراست.

احمد متوسلیان یکی از فرهنگی‌ترین سرداران دوران دفاع مقدس است که اطلاعات زیادی درباره‌ او وجود ندارد. او نه‌تنها فرماندهی کردستان را به‌عهده داشت، اولین کسی بود که نخستین عملیات برون‌مرزی را انجام داد.

در این سریال به عملیات فتح‌المبین و بیت‌المقدس و نیز منطقه شلمچه توجه می‌شود. همچنین ماجرای کردستان در زمان دفاع مقدس که بسیار مغفول مانده و حضور شهید متوسلانی در سوریه و لبنان نیز تشریح خواهد شد.

سریال شهید متوسلانی در 26 قسمت 45 دقیقه‌ای در گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس تهیه می‌شود.

کابوس نتانیاهو

زندگی شهید تهرانی‌مقدم از فرماندهان هشت سال دفاع مقدس به تهیه‌کنندگی سیدمحمود رضوی در مرحله تحقیق و نگارش قرار دارد. هنوز کارگردانی برای این سریال انتخاب نشده و تحقیق و نگارش آن به سرپرستی تاجبخش فنائیان در حال انجام است. نگارش فیلمنامه این سریال با نام کابوس نتانیاهو تا 18 ماه دیگر ادامه خواهد داشت.

شهید حسن تهرانی‌مقدم، فرمانده جهاد خودکفایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز بوده و بر اثر انفجار در پادگان امیرالمؤمنین در شهرستان ملارد به همراه جمعی دیگر از پرسنل به شهادت رسیده است.

/Media/Image/1392/08/21/635198543827322419.jpg

وی از فرماندهانی بود که از ابتدای شکل‌گیری سپاه به عضویت سپاه درآمده بود و در بنیانگذاری مجموعه‌های ادوات، توپخانه و موشکی سپاه و ایجاد یک قدرت بازدارنده برای نظام مقدس جمهوری اسلامی نقش کلیدی و اساسی داشت و همچنین در هشت سال دفاع مقدس در میدان‌های نبرد حضور فعال و موثری داشت.

وی در ابتدای جنگ در بخش تاسیس فرماندهی توپخانه سپاه و همچنین در تشکیل و بنیانگذاری فرماندهی موشکی حضوری قدرتمند داشت و ۲۵ سال از عمر خود را در ایجاد و توسعه این بخش از توان دفاعی قرار داده بود که مهم‌ترین دستاورد آن، ساخت موشک شهاب 3 است.

سریال کابوس نتانیاهو محصول گروه معارف، انقلاب اسلامی و دفاع مقدس است.

newsQrCode
برچسب ها: سریال سیما فیلم
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها