با گذشت 17 سال از خشکسالی در استانهای جنوبی کشور به خصوص شهرهای ساحلی، هنوز تدابیر و برنامه هایی که طی این سالها از سوی مسئولان وعده آن داده می شود جامه عمل نگرفته و مردم شهرهای ساحلی همچنان با وجود آب در کوزه، گرد جهان می گردند.
کد خبر: ۶۸۹۳۱۲
لب های «سیریک» تشنه ماند

خشکسالی و کم آبی در سیریک تاثیرات بحرانی بر روی تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و همجنیین بر صید و صیادی گذاشته است، با وجود آنکه این شهرستان چند سال است به طور مستمر با پدیده خشکسالی روبرو است و هر سال بر شدت اثرات شوم این خشکسالی افزوده می شود، به طوری که با کاهش شدید بارندگی در این شهرستان و شهرستانهای همجوار خشکسالی در تمام مناطق سیریک شدید تر شده و همین امر باعث شده که آب شرب این شهرستان برای عموم مردم سهمیه بندی شود.

خشکسالی های اخیر که بر شدت آن هم افزوده شده تاثیر مستقیمی بر کاهش تولیدات باغی و زارعی در این شهرستان داشته است. با توجه به کاهش بارندگی که در مصائبه با آن خشکسالی به دنبال دارد، میزان آب چاهها، چشمه ها و رودخانه ها و حتی جدیدن آب دریاها پس رفت داشته است.

کاهش میزان محصولات کشاورزی، تخلیه ذخائر آبی و کاهش صید و صیادی از اثرات اولیه خشکسالی است که این اثرات بر روی مردمان این منطقه فشار آورده و موجب مهاجرت و جابجایی جمعیت و فشارهای روحی و روانی و بیماری های متفاوتی شده است.

وقوع خشکسالی اجتناب ناپذیر است، چه اقداماتی باید انجام داد

مطابق آنچه که گفته شد وقوع خشکسالی اجتناب ناپذیر است و نمی توان مانع آن شد اما می توان با اتخاذ روشهای صحیح مدیریتی خسارت ها و تنش های حاصل از آن را به حداقل رساند ازجمله اقداماتی که می توان انجام داد، جایگاه ذخیره آب، طرح های آبیاری نوین، آبرسانی سیار، توسعه بیمه فراگیر دام ها و محصولات کشاورزی و باغی و برای تامین آب شرب احداث آب شیرین کن اشاره کرد اما نکته تاسف آور این است که با وجود به صدا در آمدن ناقوس شوم خشکسالی در سیریک اراده چندانی در مسئولان و مردم برای مقابله با این پدیده به چشم نمی خورد، فقط هر چند گاهی تلاشهای مقطعی در این زمینه صورت می گیرد که در برابر عمق خسارتهای وارده از خشکسالی رنگ می بازد.

خشکسالی و کم آبی بر بخش های مختلف مصرف کننده آب تاثیر می گذارد که در بخش کشاورزی بیشتر از سهم آب شرب و صنعتی است پس بیشترین خسارت از عوامل ناشی از خشکسالی در بخش کشاورزی است و باید نخستین و اساسی ترین گامها در حوزه کشاورزی صورت بگیرد.

بخش کشاورزی در تیررس خشکسالی قرار دارد

غیر از عموم مردم نخستین حوزه ای که از خشکسالی متاثر می شود بخش کشاورزی است، سیریک بیش از 1200 هکتار از اراضی کشاورزی و باغات دارد که در این سال​ها خشکسالی تقریبا بر اغلب این اراضی اثر گذاشته است.

مدیر جهادکشاورزی شهرستان سیریک با بیان اینکه طرح ها و برنامه هایی برای مقابله با این پدیده داریم، گفت: عرصه کشاورزی در سیریک که شامل 1000 هکتار از این اراضی زراعی است و 100 هکتار از این اراضی باغات تشکیل می دهند که به وسیله 149 حلقه چاه آبیاری می شود.

سید رضا امیری زاده با بیان اینکه سیریک به لحاظ هوا و برخورداری از نوع خاک و تنوع کشت دارای شرایط بسیار متعددی برای توسعه و رونق کشاورزی است، گفت: با احداث سدها در بالا دست رودخانه ها بتوانیم کمبود آب و تامین ذخایر آبی را که از مشکلات اساسی کشاورزان است انجام دهیم.

وی افزود: با کاهش شدید بارندگی در سیریک 15 هزار اصله نخل که از روش دیمی آبیاری می شود در معرض نابودی و خشک شدن قرار گرفته است.

امیری زاده یکی از طرح ها و برنامه های اولویت بندی شده ناشی از اثرات خشکسالی در سیریک را آبیاری قطره ای خواند و گفت: اداره جهاد کشاورزی همگام با اداره کل استان هرمزگان طرح های را تدوین کرد که توانسته ایم 232 هکتار از این اراضی تحت پوشش آبیاری قطره ای قرار دهیم.

مدیر جهاد کشاورزی سیریک به دیگر طرح ها اشاره ای کرد و گفت توزیع نهال یارانه ای در بین باغداران است که هزار بوته درخت کنار و 500 بوته درخت نخل در بین باغداران توزیع شود.

به نظر می رسد در گام اول باید تمام سیاست ها و تصمیمات سیریک بر اساس باور داشتن به واقعیت کم آبی باشد، و به سمت استفاده بهینه از منابع آب موجود برویم، که سیریک از منابع آبی دریایی خوبی بر خوردار است.

می توان با جذب سرمایه گذار و سرمایه گذاری در این حوزه و استفاده از تکنولوژی آب شیرین کن از راهکارهای مقابله با خشکسالی در سیریک نام برد، طرح احداث آب شیرین کن توسط آب و فاضلاب شهری در سیریک داده شد و مردم چشم انتظار راه اندازی آن هستند اما با گذشت چهار سال مسئولان آب و فاضلاب هنوز موفق به راه اندازی آن نشده اند و نکته جالب تر اینکه شرکت آب و فاضلاب شهری هرمزگان تمایلی به امضای قرارداد با سرمایه گذار بومی متعهد به قرارداد آبفای شهری، ندارد.

اثرات ناشی از خشکسالی ایجاد شنهای روان که منجر به پیش روی سریع به سمت روستاها که این اثرات نتایج نظیر فروش زمین های کشاورزی و در نهایت مهاجرت و جابجایی جمعیت نیز به همراه داشته و همین عامل باعث شده که روستای کندال با مرکزیت شن های روان در سیریک این روستا ییان به دیگر شهرها کوچ کنند و کم کم روستا خالی از سکنه شود.

مدیرعامل آب و فاضلاب شهری هرمزگان در جمع خبرنگاران با ابراز نگرانی از وضعیت کم آبی و بی آبی در برخی شهرهای استان هرمزگان گفت: آب شیرین کن یکی از راههای مقابله با پدیده بی آبی است از این رو این آمادگی برای ایجاد سایت های آب شیرین کن توسط بخش غیردولتی است و آب تولید شده به صورت تضمینی توسط دولت خریداری خواهد شد.

وی که بارها از جیره بندی و سهمیه بندی آب سخن به میان آورده بود در پاسخ به این سوال که چرا فضای سبز محوطه شرکت آب و فاضلاب شهری استان با آب شرب شهری آبیاری می شود، گفت: متاسفانه هنوز سیستم آبیاری بوسیله پساب تصویه شده توسط شهرداری در شهر اجرایی نشده از این رو مجبور به آبیاری از طریق آب شهری هستیم.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها