زنگ خطر برای شهروندان به صدا درآمد!

آغاز جیره بندی آب در چندین کلانشهر

معاون شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران امروز چهارشنبه از آغاز جیره بندی آب در چندین کلانشهر کشور خبر داد و گفت که با تداوم روند کنونی، احتمالا آب 12 کلانشهر در تابستان امسال جیره بندی می شود. در همین حال، حسن روحانی رییس جمهوری نیز خواستار اتخاذ تمهیدات لازم برای جلوگیری از جیره بندی آب در کشور شده است.
کد خبر: ۶۸۸۴۰۴
آغاز جیره بندی آب در چندین کلانشهر

« شاهین پاک روح » معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران در جمع خبرنگاران گفت: خطر جیره بندی آب در 12 کلانشهر کشور وجود دارد و در تعدادی از آنها جیره بندی شروع شده است.

وی افزود: این اقدام به دنبال بروز مشکل خشکسالی ، کاهش بارندگی ها و بحران کم آبی در کشور انجام می گیرد.

معاون هماهنگی و پشتیبانی شرکت مهندسی آب و فاضلاب ایران برخی از این شهرها را با اولویت تهران، کرج، همدان، اهواز، مشهد و اصفهان ذکر کرد و افزود: از روزهای گذشته جیره بندی آب در برخی از این کلانشهرها (به عنوان مثال کرج) شروع شده است.

پاک روح با بیان اینکه کشور با بحران کم آبی روبروست، گفت: اگر مردم مدیریت مصرف نکرده و دستکم 10 درصد در مصرف آب شرب صرفه جویی نکنند با تشدید گرما بر دامنه مشکلات افزوده خواهد شد.

وی افزود: در 30 سال گذشته کاهش بارندگی ها در کشور بی سابقه بوده به طوری که سال به سال بر این محدودیت ها افزوده شده است و امسال با مشکل جدی خشکسالی و کاهش شدید بارندگی مواجه هستیم.

پاک روح، تنها راه رهایی از این وضعیت را اجرای پروژه های کوتاه مدت و میان مدت از سوی دولت و همچنین مدیریت مصرف توسط مردم دانست و گفت: برای گذر از بحران آب چاره ای جز اجرای طرح ها و همراهی مردم در مدیریت مصرف آب نداریم.

بحران کم آبی در روستاها

وی با اشاره به وضعیت بحران کم آبی در روستاها نیز گفت: بحران کم آبی روستاها شدید تر از شهرها است و علت آن هم خشک شدن منابع آب زیر زمینی و آب های جاری می باشد و برای جبران آن امسال آبرسانی سیار و تکمیل هزاران مجتمع آبرسانی نیمه تمام را در دستور کار قرار داده ایم.

معاون هماهنگی و پشتیبانی آبفا افزود: برای حل مشکل آب شرب روستاها بیش از 150 هزار میلیارد ریال منابع نیاز داریم در حالی که به عنوان نمونه در سال گذشته از 200 میلیارد ریال اعتبار آبفای روستایی استان اردبیل تنها 80 میلیارد ریال تخصیص یافته است.

وی با اشاره به اقدام انجام شده برای گذار بحران کم آبی در روستاها از تجهیز تمام ظرفیت های آبرسانی سیار به مناطق روستایی خبر داد و گفت: در همه استان ها شرکت های آب و فاضلاب و بخش خصوصی تانکر های آبرسانی خود را فعال و آماده کرده اند تا در صورت بروز مشکل از شرایط بحرانی عبور کنیم.

تنش آبی در 517 شهر

این در حالی است که پیش از این، مشاور وزیر نیرو با اعلام تدوین گزارش تامین آب در 12 کلانشهر کشور و ارائه آن به رییس جمهور و اینکه وی دستور داده است کمبود و جیره بندی آب اتفاق نیفتد، گفته بود: 517 شهر دارای تنش آبی است.

حمیدرضا جانباز گفته بود: 517 شهر کشور هم اکنون مشکل تنش آبی دارند و میزان تامین و توزیع آب در این شهرها برابر است که اگر مشکلی در زمینه تامین آب به‌ وجود آید، دچار کمبود آب می‌شوند.

مشاور وزیر نیرو در عین حال تاکید کرده بود که مشکلی از نظر کمبود آب نداریم و جیره‌ بندی برنامه‌ ریزی‌ شده‌ ای برای هیچ‌ یک از شهرهای کشور نخواهیم داشت.

جانباز ادامه داده بود: برنامه‌ های وزارت نیرو برای تامین آب 12 کلانشهر تدوین و در قالب برنامه منسجمی به رئیس جمهوری منعکس شده است.

وی گفته بود: دستور مثبت رییس‌ جمهور را گرفته‌ایم و برنامه‌ ریزی ما برای این شهرها و تمام مناطق شهری این است که کمبود و جیره‌ بندی آب نداشته باشیم.

جانباز از جمله این شهرها به تهران، اراک، مشهد، اصفهان، قم، تبریز، قزوین، کرمان و اهواز اشاره و اضافه کرده بود: مشکلی از نظر کمبود آب نداریم و جیره‌ بندی برنامه‌ ریزی‌شده‌ ای برای هیچ‌ یک از شهرهای کشور نخواهیم داشت.

این مقام مسئول در وزارت نیرو گفته بود: خط قرمز وزارت نیرو امسال جیره‌ بندی نکردن آب در شهرهای کشور است.

جانباز افزود: برای حدود 6 هزار روستای کشور هم با تانکر آبرسانی می‌شود که آبرسانی به این روستاها را در قالب طرح منسجم اجرای شبکه‌های مجتمع‌ های آبرسانی روستایی در دستور کار داریم.

مشاور وزیر نیرو تاکید کرده بود: در این چارچوب، برنامه‌ ای را به دولت تقدیم می‌کنیم که در مدت 3 سال آینده اگر وجوه آن تامین شود، این مجتمع‌‎ ها زیر پوشش برود و درصد جمعیت روستایی برخوردار از نعمت آب آشامیدنی از 77 درصد کنونی به 92 درصد در پایان برنامه پنجم برسد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها