خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه اعلام کرد که ایران در حال رایزنی با بانک انگلیسی HSBC برای ازاد سازی دارائی های بلوکه‌شده خود است.
کد خبر: ۶۸۷۹۴۲
رایزنی ایران با بانک انگلیسی برای آزادسازی دارائی‌های بلوکه شده

بانک‌هایی مانند اچ‌اس‌بی‌سی معاملات مالی با کشورهایی ایران را به دقت تحت نظر گرفته‌اند. این درحالی است که برخی تحریم‌های ایران متعاقب توافقنامه ژنو تا حدودی رفع شده‌اند.

بانک فرانسوی بی‌ان‌پی به دلیل اتهامات آمریکا درباره دور زدن تحریم‌های ایران و دیگر کشور ها بین سال‌های 2002 و 2009 با جریمه‌ای 9 میلیارد دلاری و برخی جریمه‌های دیگر مواجه شده است.

یکی از منابع بانکی که نخواست نامش فاش شود در این خصوص گفت: "بانک اچ‌اس‌بی‌سی، مانند سایر بانک‌ها، نگران نقض کردن تحریم‌ها است. این امر ارزش ریسک کردن ندارد."

برخی منابع امریکایی و اروپایی بانکی اعلام کرده‌اند که این بانک انگلیسی در هفته‌های اخیر مانع از فعالیت‌های مالی ایران برای خرید کالاهای ضروری شده است.

بانک اچ اس بی سی گفته است که این بانک در حال بررسی پرداخت‌های انسان‌دوستانه برای کشور‌های تحریم‌شده بر اساس "مورد به مورد " است که از مطابقت با الزامات قانونی قابل اجرا و در غیر این صورت هماهنگ با سیاست های بانک، مطمئن باشد.

یک منبع تجاری مستقل در امریکا نیز گفته است که در طی چند هفته اخیر پرداخت‌هایش با ایران از طریق این بانک صورت نگرفته است.

سه نفر از مقامات ایرانی اعلام کرده‌اند که اچ‌اس‌بی‌سی فرآیند پرداخت‌ها را متوقف کرده‌اند و ایران هم‌اکنون تلاش میکند که این مسئله را حل کند و یکی از این مقامات اعلام کرد: "ما هم‌اکنون در حال مذاکره برای حل مسأله هستیم."

یکی دیگر از مقامات ایرانی گفت :" غرب در تلاش برای "اعمال فشار بر ایران" است تا شرایط خود را در مذاکرات هسته‌ای با شش قدرت جهانی تحمیل کند تا براساس آن، تحریم‌های ایران پس از آنکه برنامه هسته‌ای خود را تغییر داد، کاهش یابد. این در حالیست که ایران همواره بر صلح امیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید داشته است.

این مقام ایرانی افزود: دیر یا زود تحریم‌ها علیه ایران برداشته خواهد شد و ما ترجیح می‌دهیم با بانک‌هایی که به ما در دوره تحریم‌ها کمک کرده‌اند همکاری داشته باشیم.

این در حالیست که "ولی‌الله سیف" رئیس بانک مرکزی ایران به رویترز گفته است" ایران چنین معامله‌ای با اچ اس بی سی نداشته است."(باشگاه خبرنگاران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها