رئیس جامعه جنگلبانی با بیان این که در حال حاضر یک میلیون هکتار از جنگلهای بلوط زاگرس آلوده و در معرض خشکیدگی قرار دارند گفت: قطع کردن 18 میلیون اصله دردی از این جنگلها دوا نمی کند و باید اقدامات اساسی انجام شود.
کد خبر: ۶۸۷۷۱۲
یک میلیون هکتار از جنگلهای بلوط زاگرس در معرض خشکیدگی

هادی کیادلیری در گفتگو با مهر با بیان این مطلب افزود: برای نجات بلوط های زاگرس، تهیه نقشه های پهنه بندی برای تشخیص میزان خشکسالی درختان مهمترین اقدام است.

وی با بیان این که تاکنون چنین اقدامی انجام نشده اظهار داشت: بنابراین قطع کردن 18 میلیون اصله از درختان بلوط زاگرس به هیچ عنوان جایز نیست.

به گفته کیادلیری در حال حاضر وضعیت بلوط های زاگرس بسیار مبهم است و میزان و شدت آسیب دیدگی در این درختان مشخص نیست.

رئیس جامعه جنگلبانی با اشاره به این که تعداد زیادی از این 18 میلیون اصله درخت در زمستان برای قطع شدن نشانه گذاری شده بودند، تصریح کرد: اما در فصل بهار مشاهده شد که برگ دادند یعنی به اشتباه به عنوان درختان خشکیده و ناسالم برای قطع انتخاب شده بودند.

وی برشهای بهداشتی و اصلاحی را به جای قطع کردن درختان بلوط زاگرس راهکاری مناسب عنوان کرد و افزود: با توجه به وضعیت خاص این جنگلها حفاظت از جنگلهای غرب به معنای مصطلح حفاظت که در تمام جنگلهای کشور اعمال می شود نیست بلکه این حفاظت بایستی به همراه سالم کردن منطقه در کنار مواظبت از سرمایه باشد.

کیادلیری کاشت گونه های بومی و سازگار با منطقه را یکی از راهکارهای سالم سازی جنگل های بلوط غرب دانست.

وی با اشاره به این که در حال حاضر 850 هزار هکتار اراضی کشت گندم در زیر درختان بلوط جنگلهای زاگرس وجود دارد یادآور شد: سازمان جنگلها باید برای سازماندهی این اراضی برای بلند مدت برنامه ریزی کنند.

رئیس جامعه جنگلبانی در پاسخ به این که مسایل اقتصادی و اجتماعی در این جنگلها نقش بسیار مهمی در حفاظت از منابع طبیعی ایفا می کند گفت: حاشیه نشینان جنگلهای زاگرس که منبع درآمدشان همین اراضی کشاورزی است اکثراً مردمانی فقیر هستند چرا که این شیوه معیشتی درآمد چندانی بارزی آنها ندارد بنابراین سازمان جنگلها بایستی با در نظر گرفتن مشکلات اقتصادی و اجتماعی مردمان این منطقه با تغییر کارکردها و رویکردها برای 20 سال آینده برنامه ریزی کرده و شیوه درآمدزایی را به نحوی عوض کند که هم مردم منفعت بیشتری عایدشان شود و هم به منابع طبیعی خسارت وارد نشود.

وی یکی دیگر از معضلات اصلی جنگل های بلوط زاگرس را حضور دام در این جنگلها به میزان 2.5 تا 3 برابر ظرفیت در هر هکتار عنوان کرد و افزود: تا زمانیکه این مشکلات اساسی در منطقه زاگرس وجود دارد، مشکل بلوط های این منطقه برطرف نمی شود و راهکارهای مقطعی مانند قطع تعداد زیادی از این درختان پاسخگو نخواهد بود.

کیادلیری با اشاره به این که در حال حاضر حدود یک میلیون هکتار از جنگل های بلوط زاگرس آلوده و در معرض خشکیدگی قرار دارند یادآور شد: مسئولان و متخصصان بایستی هر چه سریعتر برای نجات این ذخایر ارزشمند اکولوژیکی اقدام کرده چرا که خشکیدگی و آلودگی بلوط ها تهدید جدی برای از بین رفتن جنگل های غرب کشور است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها