بیماری سالک سال‌هاست که گریباگیرشهروندان مشهدی بویژه حاشیه نشینان این شهر است و در حالی داغ این بیماری بر صورت بسیاری از کودکان این شهر نشسته که همکاری دقیق تر شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی مشهد برای رفع این معضل بهداشتی ضرورت دارد.
کد خبر: ۶۸۷۴۹۱
سالک بر چهره کودکان مشهدی داغ می‌زند

افزایش ساخت و سازها و نخاله‌های ساختمانی در خیابان‌های شهر مشهد که به خاطر رشد فعالیت‌ها عمرانی، بهسازی معابر و توسعه خطوط قطار شهری است؛ مشهد را تبدیل به کارگاه بزرگ ساختمانی کرده و انباشته شدن خاک در اغلب خیابانهای شهر از عوامل اصلی حضور ناقل این بیماری بر شمرده و گفته می شود؛ عملکرد شهرداری مشهد در این زمینه تاثیر مستقیم در کاهش شیوع این بیماری دارد.

روند نزولی ابتلا به سالک در مشهد

مدیر مبارزه با بیماری‌های دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: بروز بیماری سالک در جمعیت تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی مشهد روند نزولی دارد و بروز بیماری نسبت به سال گذشته 18درصد کاهش نشان می‌دهد.

محمدرضا جویا افزود: برای پیشگیری از یبماری سالک با توجه به شعار سالروز جهانی بهداشت یعنی «یک عمر سلامتی با خود مراقبتی» می توان اقدام کرد.

وی با تاکید بر ضرورت پیشگیری در کاهش شیوع این بیماری گفت: برای جلوگیری از شیوع این بیماری ضرورت آموزش های لازم برای پیشگیری از این بیماری وجود دارد.باید افراد محیط زندگی شان را بهسازی و عوامل رشد و نمو ناقل این بیماری را از محیط زندگی حذف کنند.

این کارشناس بهداشتی با تاکید بر اینکه کانال های موجود در حاشیه شهر نیز مکان مناسبی برای رشد ناقل این بیماری هستند، افزود: شیوع این بیماری در اینگونه مناطق در مشهد نیز بیشتر بوده است. بویژه در تابستان بهتر است از لوازم حفاظت فردی برای جلوگیری از گزش پشه ناقل استفاده کنیم.

جویا همچنین بر کاربرد سمپاشی کانون های آلودگی تاکید کرد و گفت: نخاله های ساختمانی نیز از مکان هایی است که برای رشد ناقل سالک، پشه خاکی مناسب است.

تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سالک رایگان

این کارشناس بهداشتی افزود: شهروندان در صورت بروز هرگونه زخمی که بهبود آن طول کشیده است به نزدیکترین مرکز بهداشتی درمانی مراجعه کنند.تمامی اقدامات تشخیصی و درمانی برای بیماران مبتلا به سالک رایگان است.

وی در تعریف این بیماری گفت: بیماری سالک بیماری پوستی مشترک بین انسان و حیوان از جمله جوندگان است که از طریق نیش یک پشه آلوده به انگل، بنام پشه خاکی به انسان سالم منتقل می شود.

جویا افزود: زخم سالک کمتر از یکسال دوام دارد، اما جای آن به صورت جوش گاه فرو رفته و پایدار برای تمام عمر باقی می ماند که ممکن است اگر زخم در صورت فرد باشد به زیبایی فرد لطمه وارد کند.

وی در توضیح بیشتر به محل تخم ریزی و استراحت این پشه اشاره کرد و گفت: در طول روز این پشه در پناهگاه های گرم، تاریک و مرطوب، نظیر شکاف های عمیق دیوارها، اماکن متروکه و مخروبه، اسطبل ها، اطراف توده های زباله و کودهای حیوانی، لانه جوندگان، کنده درختان، حاشیه جویبارها، پشت لوازم ثابت منزل مانند کمد و قاب عکس استراحت و تخم ریزی می کند.

کارشناس بهداشت معاونت بهداشت خراسان رضوی گفت: پشه خاکی فقط هنگام غروب و ساعت های اولیه شب، خون خواری و تغذیه می کند.

جویا در پیشگیری این بیماری رعایت بهداشت محیط و بهسازی محیط را بسیار دارای اهمیت دانست.

وی گفت: رعایت بهداشت محیط شامل گرد آوری و دفع بهداشتی و مستمر زباله با استفاده از سطل دردار، گردآوری فضولات حیوانی و جلوگیری از انباشته شدن آنها در محیط منزل یا نزدیک محل زندگی در روستا، بهسازی محیط، ترمیم شکاف ها و حفره های موجود در دیوارها و سایر قسمت های مناطق مسکونی انسان و دام، تخریب و تسطیح اماکن مخروبه، دوری از محل زندگی پشه خاکی و مناطق آلوده به سالک، به ویژه هنگام غروب و اوایل شب است.

این کارشناس بهداشت دانشگاه علوم پزشکی مشهد افزود: با انجام اقدامات مراقبتی، مراجعه به موقع و سریع و درمان بیماری می ‌توان از عوارض این بیماری نیز پیشگیری کرد.

وی در خصوص درمان این بیماری گفت: درمان این بیماری نیز باید منظم و کامل باشد و درمان ناقص سبب مقاوم شدن انگل این بیماری است.

اقدامات پیشگیرانه مبارزه با سالک در مناطق شهرداری

همچنین معاون محیط زیست و خدمات شهری شهرداری مشهد گفت: به تمامی مناطق شهرداری مشهد در خصوص اجرای اقدامات پیشگیرانه مبارزه با سالک تاکیدات لازم انجام شده است.

خلیل‌الله کاظمی افزود: کانال‎ها و فاضلاب‎هایی در شهر که در تشدید بیماری سالک دخالت دارند؛ آهک‌پاشی و سگ‌های ولگردی که به نوعی ناقل بیماری سالک هستند؛ معدوم‌سازی می شوند.

وی گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند که با رعایت بهداشت و عدم ریختن مصالح ساختمانی در مراکز غیرمجاز سهم بزرگی در کاهش این بیماری در تابستان خواهند داشت.

به نظر می‌رسد شهروندان مشهدی با خود مراقبتی و پیشگیری از بیماری سالک را با رعایت اصول اولیه بهداشتی مانند محافظت و رعایت پوشش بدن در برابر نیش زدن پشه خاکی، نصب توری فلزی با منافذ ریز به در و پنجره ها و خوابیدن در پشه بند، استفاده از پمادها و مواد دورکننده حشرات به هنگام کار و خواب، محافظت از زخم سالک و پوشاندن آن با گاز استریل می توانند اولین قدم را برای کاهش ابتلا به این بیماری در شهرشان بردارند.

همچنین شهرداری مشهد با مبارزه با جوندگان و سگ‌های ولگرد، بهسازی کانال های شهر و جمع آوری نخاله‌ها و تشدید نظارت بر ریختن خاک و نخاله در ساخت و سازهای شهری دومین قدم را در راستای ریشه کنی این بیماری برمی‌دارد.

در سال‌های گذشته دانشگاه علوم پزشکی مشهد با اطلاع‌رسانی و آموزش و اقدامات پیشگیرانه سعی در کاهش روند ابتلا به این بیماری داشته است و خوشبختانه شیوع این بیماری در مراکز تحت پوشش این دانشگاه سیر نزولی دارد.(مهر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها