سیستان و بلوچستان در صدر فهرست 12 استانی است که بیشترین تعداد از ترک تحصیل کرده را دارد و البته در این میان دختران این استان، سهم بیشتری از این ترک تحصیل و خانه‌نشینی دارند که بخشی از این موضوع، ریشه در عوامل فرهنگی دارد برهمین اساس آموزش و پرورش استان طی اقدامی تازه درصدد رفع این معضل فرهنگی و ارتقای آموزش و پرورش استان برآمده است.
کد خبر: ۶۸۷۱۸۰
خیرین «اندیشه ساز» درکنار دختران بلوچ

انجمن خیرین اندیشه‌ساز که برای اولین‌بار در کشور و البته در این استان شکل گرفته، اقدامی است که اخیرا از سوی آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان در جهت ارتقای کمی و کیفی آموزش در این استان تشکیل شده و به گفته علیرضا نخعی، رئیس سازمان آموزش و پرورش استان، قرار است طی بازه چهار ساله که برای آن تعریف شده، موجب تحول در نظام آموزشی استان و فرهنگ‌سازی در این زمینه شود.

وی در گفت‌وگو با جام‌جم یادآور می‌شود: خلق افکار و اندیشه‌های نو، پاک و کارشناسانه در بدنه آموزش و پرورش از جمله اهداف این انجمن است که می‌خواهد در کنار نهادهای دولتی، راهگشای بسیاری از موانع موجود برای وضع فعلی استان باشد.

طبق آمار آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان، اکنون بیش از 27 هزار نفر بازمانده از تحصیل در مقطع دبستان و بیش از 20 هزار نفر بازمانده از تحصیل در مقطع متوسطه در این استان وجود دارد که عواملی همچون فقر مالی و فرهنگی و دسترسی سخت در مناطق دورافتاده و مرزی به اماکن آموزشی از جمله دلایل این بازماندگی عنوان می‌شود.

ارائه خدمات آموزشی در مقطع ابتدایی

نخعی با بیان این‌که ما از نظر ارائه خدمات آموزشی مشکل و کمبودی حداقل در مقطع ابتدایی نداریم و این خدمات تا حد امکان در تمام نقاط استان گسترش یافته است، می‌گوید: ارائه خدمات به نحوی است که تقریبا تمام روستاهای بالای ده خانوار مدرسه دارد، گرچه این مدرسه یک کلاس با سه یا پنج دانش‌آموز باشد، با این حال مشکل ما در بخش فرهنگی است و این‌که برخی خانوارها بویژه در مناطق دوردست و روستایی همچنان با تحصیل فرزندان خود مخالف و معتقدند دختران بهتر است به جای تحصیل در مدرسه، قرآن بیاموزند، یا بچه‌داری کنند و پسران نیز به‌دنبال یافتن شغلی هرچند کاذب برای کمک به امرار معاش خانواده باشند.

به گفته وی، وجود این خلا فرهنگی و فقر مالی، آموزش و پرورش را برآن داشت تا با تاسیس انجمن خیرین اندیشه‌ساز که از سازمان‌های دولتی همچون بهزیستی، کمیته امداد، نمایندگان آموزش و پرورش و گروه‌های غیردولتی نظیر علمای اهل سنت و شیعه، خیرین و امام‌های جماعت تشکیل شده است، به مبارزه با این فقر فرهنگی و مالی برخاسته و با کمک، همکاری و خواست خود مردم، وضع آموزشی و فرهنگی استان را بهبود بخشد.

رئیس آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان به این مشکل نیز اشاره می‌کند که برخی روستاییان تمایلی به فرستادن فرزندان خود به روستاهای مجاور برای تحصیل را ندارند و توقع دارند برای یک یا دو دانش‌آموز آن روستا، مدرسه‌ای جدا دایر شود که این عملا امکان‌پذیر نیست، اما انجمن خیرین اندیشه‌ساز می‌تواند با گفت‌وگو با این خانواده​ها و تغییر نگرش آنها و البته تامین هزینه ایاب و ذهاب به جای تاسیس مدرسه در روستا، در این زمینه موثر باشد و اقداماتی را نیز در این ارتباط انجام داده است.

نخعی با اشاره به این‌که این انجمن اهداف متعددی از جمله انسداد مبادی بی‌سوادی، تقویت بنیه علمی و برگزاری کلاس‌های تقویتی در جهت ارتقای سطح کیفی تحصیلی دانش‌آموزان استان دنبال می‌کند، در زمینه نحوه کار این انجمن نیز می‌افزاید: انجمن برای رسیدن به این اهداف، یا در اجتماعات مردمی همچون نماز جمعه‌ها حضور می‌یابد یا فراخوا‌ن‌های عمومی داده و با حضور مردم مجمع تشکیل می‌دهد و به تبلیغ و ترویج مسائل فرهنگی و آموزشی با حضور معتمدین مردم می‌پردازد و در زمینه دریافت کمک‌های فکری و مالی تلاش می‌کند. به گفته وی، این انجمن علاوه بر وجود هسته مرکزی در مرکز استان، در 33 منطقه آموزش و پرورش در سطح استان شعبه دارد و فعال است و تاکنون مردم، از آن استقبال خوبی کرده‌اند و امیدواریم در پایان دوره چهار ساله‌ای که برای آن تعریف شده، تغییر و تحول اساسی در آموزش و پرورش استان ایجاد شود.

27 هزار بازمانده از تحصیل

رئیس سازمان آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان یادآور می‌شود: هم‌اکنون بیش از 56 هزار دانش‌آموز در استان در بیش از 24 هزار کلاس درس در حال تحصیل هستند.

نخعی با اشاره به این‌که نرخ پوشش مقطع پیش دبستانی استان 12 درصد است، یعنی از هر صد کودک، 12 نفر موفق به گذراندن دوره پیش دبستانی می‌شوند، یادآور می‌شود: پوشش تحصیلی دوره دبستان نیز در استان 90 درصد است، در حالی که این رقم در کشور 97 درصد بوده که با توجه به این آمار، بیش از 27 هزار نفر بازمانده از تحصیل در این مقطع در استان وجود دارد.

به گفته وی، نرخ پوشش تحصیلی در دوره متوسطه در استان نیز 76 درصد است که این رقم در کشور میانگین 87 درصدی دارد، بنابراین نسبت به نرم کشوری حدود 12 درصد فاصله داریم، یعنی بیش از 20 هزار نفر در استان موفق به گذراندن دوره متوسطه نمی‌شوند.

نخعی خاطرنشان می‌کند: میانگین تحصیل دانش‌آموزان استان در مدارس غیرانتفاعی 4 درصد است که این رقم در کشور بیش از 8 درصد است.

مدیرکل آموزش و پرورش سیستان و بلوچستان با اشاره به ضریب اشتغال معلمان مقطع ابتدایی استان نیز می‌گوید: ضریب اشتغالزایی معلمان در دوره ابتدایی در استان 1.2 درصد است که نرم کشوری آن 1.1 است.

وی با بیان این‌که اکنون حدود 5813 آموزشگاه با بیش از 24 هزار و 654 کلاس درس در استان وجود دارد، می‌افزاید: استان دارای پنج بوم مختلف (مراکز آموزش و پرورش شهرستان‌ها) در 32 منطقه است.

فاطمه مرادزاده / گروه ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها