در کشاکش جلسات متعدد شورای رقابت با خودروسازان، به نظر می‌رسد اخباری که از نتایج این جلسات بیرون می‌آید، دچار آشفتگی، تناقض‌ و ناهمگونی است و این موضوع، بازار خودرو را آشفته می کند.
کد خبر: ۶۸۶۴۴۱
آنچه شورای رقابت لازم دارد

به عبارت دیگر به نظر می‌رسد به عمد یا غیرعمد آنچه به عنوان اخبار تصمیمات شورای رقابت یا توافقات آن بر صفحات منابع خبری نقش می‌بندد، چندان مطابق با حقیقت نیست و واقعیت به نوعی در آن قلب و محو شده‌است.

به عنوان مثال در آخرین جلسه‌ای که میان خودروسازان و شورای رقابت برگزار شد، خودروسازان به‌گونه‌ای صحبت کردند که انگار قرار است قیمت تمام خودروهایی که جدیدا از سوی شورای رقابت قیمت‌گذاری شده، تغییر کند.

این تلقی به جام‌جم نیز تسری یافته بود. با وجود این تماس با رضا شیوا، رییس شورای رقابت نشان داد که واقعیت کاملا برعکس است. به عبارت دیگر شورای رقابت در نظر دارد فقط در قیمت یک خودرو که آن هم پژو 206 باشد، بازنگری کند و قیمت‌های اعلامی برای دیگر خودروها مانند قبل بوده و تغییر نخواهد کرد؛ اما این صراحت کلام و شفافیت در اخباری که از سوی خودروسازان به صورت نقل‌قول مستقیم منتشر شده یا اخباری که برخی خبرگزاری‌ها بدون ذکر منبع و به نقل از خود منتشر می‌کنند، نه‌تنها دیده نمی‌شود که برعکس نظر شورای رقابت به بازار خودرو علامت می‌دهد. به این ترتیب که در این اخبار این‌گونه القا می‌شود که مثلا قرار است قیمت تمام خودروها بازنگری شده و افزایش یابد.

برای القای این مقصود نیز از عبارات، الفاظ کلی و مبهم و دوپهلو که خواننده را به شک می‌اندازد، استفاده می‌شود.

به این ترتیب باید به شورای رقابت پیشنهاد کرد که به طور جدی به دنبال یک سخنگوی کارآزموده و آشنا به رموز رسانه‌ای باشد و اخبار جلسات خود را منحصرا از زبان این سخنگو و به طور مفصل و شفاف به رسانه‌ها بدهد تا این گونه تناقض‌گویی‌ها و پراکنده‌گویی‌های گاه عمدی، التهاب در بازار خودرو را دامن نزند.

شورای رقابت به یاد دارد که یکی از علل شکست فعالیت این شورا در دوره قبل، تسلط نداشتن رئیس پیشین آن بر فن سخنوری – آن گونه که رسانه‌ها لازم دارند – بود.

ضمن این که تمام اعضای این شورا بی‌محابا و بدون نظری واحد، اطلاعات متناقض به رسانه‌ها ارائه می‌دادند و آب را گل‌آلود می‌کردند که این نیز مزید بر علت شد تا مردم هر روز حرف، سخن و حدیث و روایت تازه‌ای از قیمت خودرو بشنوند و در نهایت نیز به اعتبار این شورا لطمه بخورد؛ بنابر این مدیران جدید شورای رقابت باید از آن دوران درس بگیرند و با ارائه اطلاعات شفاف و کامل و همچنین پاسخگویی واحد به ابهامات رسانه‌ها، علامت‌های درستی به بازار خودرو بدهند و مردم را در مسیر خرید خودرو بدرستی هدایت کنند.

بهمن موسوی - جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها