پس از جراحی موفقیت‌آمیز چشم نابیناشده

دختری که قربانی اسیدپاشی شد: می‌بینم، اما تار

درصدی از بینایی شیرین، دختر نوجوانی که هدف اسیدپاشی پسری انتقام‌جو قرار گرفته‌ بود، برگشته‌ است و او بعد از انجام ده‌ها عمل جراحی می‌تواند تا حدودی اطرافش را ببیند. شیرین اولین روز سال 91 در سن 17سالگی موردحمله با اسید قرار گرفت و به شدت سوخت
کد خبر: ۶۸۵۹۶۲
دختری که قربانی اسیدپاشی شد: می‌بینم، اما تار

جام جم سرا: شدت آسیبی که بر بدن شیرین وارد شد آنقدر زیاد بود که او تا مدت‌ها در بیمارستان مطهری بستری بود. عامل این اسیدپاشی که جمشید نام ‌دارد یک سال بعد از این اقدام در شهرستانی در غرب ایران شناسایی و بازداشت شد. او به اسیدپاشی اعتراف کرد و گفت: «من شیرین را دوست داشتم اما او قصد داشت با پسری دیگر ازدواج کند من هم از شدت ناراحتی این کار را کردم قصدم این نبود شیرین را نابینا کنم قبلا اسید را روی دست خودم امتحان کرده ‌بودم و فکر نمی‌کردم شدت سوزانندگی آن در این حد باشد.»

جلسه رسیدگی به این پرونده یک سال قبل در شعبه 71 دادگاه کیفری ‌استان تهران برگزار شد. شیرین که از ناحیه یک چشم، گوش و بینی دچار سوختگی شدید شده و بینایی، حس بویایی و درصدی از شنوایی خودش را از دست داده‌ بود در جایگاه قرار گرفت و شکایت خود را مطرح کرد. او گفت: پدر و مادرم از هم جدا شده‌ بودند زمان حادثه بنابر دلایلی پدرم پیش ما نبود من و برادرم با هم زندگی می‌کردیم. به خاطر تنهایی شدید با جمشید دوست شدم اما بعد از مدتی متوجه شدم او مردی نیست که بتواند مرا خوشبخت کند. جمشید مدتی قبل از اسیدپاشی به دلیل حمل مشروبات الکلی بازداشت و محکوم شد و این فرصتی مناسب بود تا بتوانم این رابطه را تمام کنم. در این مدت با پسر دیگری آشنا شدم که قرار بود به خواستگاری‌ام بیاید و با هم ازدواج کنیم وقتی جمشید از زندان آزاد شد دوباره اصرار کرد با من رابطه داشته‌ باشد قبول نکردم و گفتم قصد ازدواج دارم و صحبت‌های اولیه هم انجام شده است. تا اینکه روز حادثه از من خواست برای آخرین ‌بار مرا ببیند و قول داد دیگر مزاحم من نشود اما روی من اسید پاشید.»

در نهایت رای بر قصاص یک چشم‌ و گوش جمشید صادر شد و همچنین مطابق دادگاه متهم باید دیه تمام جراحات شیرین را بپردازد و هزینه‌های درمان او را نیز تامین کند. بعد از صدور این رای دختر نوجوان نامه‌ای خطاب به اعضای شورای شهر تهران نوشت و درخواست کمک کرد. در نهایت یکی از اعضای شورا پذیرفت هزینه‌های درمان شیرین را بپردازد. نتیجه ده‌ها عمل جراحی روی شیرین و چندین ماه درمان وی بازگشت درصدی از بینایی چشم او بود. شیرین که پس از اسیدپاشی بیش از 30 عمل جراحی مختلف انجام داده است گفت: «مدتی قبل با روزنامه «شرق» مصاحبه‌ای انجام دادم و بعد از آن احمدرضا دنیامالی هزینه‌های من را متقبل شد و تاکنون به کمک او چهار جراحی زیبایی و عمل چشم انجام داده‌ام. آخرین عمل جراحی هم عمل پیوند قرنیه بود. البته قبل از اینکه دنیامالی به من کمک کند خودم 24 عمل جراحی انجام دادم و سه بار هم چشمم و قرنیه‌اش را جراحی کردم که موفقیت‌آمیز نبود اما در آخرین عمل، پیوند قرنیه رضایت‌بخش بود.»
او توضیح داد: «تا قبل از پیوند قرنیه چشم راستم هیچ چیز نمی‌دید اما الان بینایی این چشمم خیلی بهتر شده است و همه چیز را می‌بینم اما هنوز دیدم تار است البته پزشکان می‌گویند با گذشت زمان دیدم بهتر خواهد شد.»
شیرین با بیان اینکه روند درمان را ادامه خواهد داد، اضافه کرد: «الان نسبت به قبل خیلی بهتر هستم اما هنوز باید جراحی‌های زیادی را انجام بدهم تا وضع جسمی‌ام بهتر شود. همانطور که گفتم خدا را شکر الان خیلی بهتر هستم و چیزهایی می‌بینم اما پزشکان نگفتند چند عمل جراحی دیگر لازم دارم تا وضع چشمم بهتر شود تنها چیزی که می‌دانم این است که باز هم به جراحی احتیاج دارم.»
سارا نجیمی وکیل شیرین نیز درباره آخرین وضعیت پرونده موکلش گفت: «پرونده در اجرای احکام و آماده اجراست. این حکم مراحل قانونی خود را طی کرده و در دیوانعالی کشور نیز مورد تایید قرار گرفته ‌است اما هنوز درخواست اجرا نداده‌ایم و در صورتی که موکلم بخواهد این حکم اجرا خواهد شد.»(شرق)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها