از سوی رئیس شورای رقابت

قیمت‌ جدید انواع خودروها اعلام شد

سرانجام پس از مدتی کشمکش و حملات تند لفظی، خودروسازان پس از برگزاری جلسه‌ای اعلام کردند قیمت‌های جدید اعلامی و همچنین شروط شورای رقابت برای افزایش قیمت خودرو را می‌پذیرند تا قیمت خودرو فعلا تعیین تکلیف شده باشد.
کد خبر: ۶۸۵۹۵۳
عقب‌نشینی خودروسازان در برابر شورای رقابت

به گزارش خبرنگار ما، پس از اعلام شورای رقابت مبنی بر رشد تا 7 درصدی قیمت خودرو و موکول کردن‌ آن به اجرای پنج شرط مانند اصلاح قراردادها، نظارت شورای رقابت بر میزان تولید و نحوه فروش خودروسازان، انجمن خودروسازان و قطعه‌سازان حملات تندی را به شورای رقابت آغاز و اعلام کردند ضوابط جدید را اجرا نخواهند کرد.

در مقابل نیز شورای رقابت تلویحا خودروسازان را به دادگاهی شدن تهدید کرد و بر اجرای مصوبات خود پای فشرد. در این میان اما وزارت صنعت، معدن و تجارت ترجیح داد سکوت کند و ادامه روند را فقط نظاره‌گر باشد.

با این حال دیروز بزرگ‌ترین خودروساز کشور- ایران خودرو- اعلام کرد در جلسه‌ای که با شورای رقابت داشته، قیمت‌ها و شروط این شورا را پذیرفته و مسائل فی‌مابین حل شده است. با این حال انجمن خودروسازان، قطعه‌سازان و همچنین سایپا در این باره سکوت کرده‌اند.

خودروسازان پذیرفتند

در این باره دکتر رضا شیوا، رئیس شورای رقابت به خبرنگار ما گفت: در جلسه‌ای که با خودروسازان برگزار شد، شورای رقابت بر قیمت‌های اعلامی خود پای فشرد و تصریح کرد این قیمت‌ها قابل تغییر نیست.

وی افزود: علت هم این است که قیمت‌های فعلی خودرو‌ها بر اساس یک فرمول و دستورالعمل استاندارد و چارچوب مشخص تعیین شده که متغیرهای مختلفی دارد. تمام عناصر فرمول به شکل اعداد در این چارچوب قرار می‌گیرد و قیمت نهایی به دست می‌آید. لذا این گونه نیست که تعیین قیمت خودرو براساس چانه‌زنی به دست آمده باشد که با چانه‌زنی هم تغییر کند. این امر حاصل پنج ماه کار کارشناسی است.

وی اظهار کرد: لذا قیمت‌هایی که پیش از این از سوی شورای رقابت اعلام شده است همچنان پابرجاست و خودروسازان مکلف به رعایت آن هستند و البته آنان نیز این قیمت‌ها را پذیرفته و اعتراضی به آن ندارند.

شیوا خاطرنشان کرد: البته در این میان فقط یک استثنا وجود دارد و آن خودروی پژو 206 است. مدیر‌عامل ایران خودرو در جلسه اظهارکرد که در خرداد 92 و هنگام قیمت‌گذاری، این خودرو را با ارز مبادله‌ای قیمت‌گذاری کرده‌اند، حال آن‌که ارز مبادله‌ای اختصاص نیافته و این خودرو با ارز آزاد تامین می‌شود. بنابراین مقرر شد کارشناسان شورا قیمت پایه اعلامی این خودرو را بررسی و نتیجه را اعلام کنند.

هاشم یکه زارع تصریح کرد: اما این درباره دیگر خودروها صدق نمی‌کند بنابراین اعلام فهرست جدیدی نیز در کار نیست؛ هرچه بوده همانی است که ما قبلا اعلام کرده‌ایم.

رئیس شورای رقابت در پاسخ به این‌که چرا دیگر خودروهای موجود در بازار قیمت‌گذاری نمی‌شود، گفت: سیاست شورای رقابت بر این است که خودروهایی را قیمت‌گذاری کند که در بازار رقیب نداشته‌اند و وارد قیمت‌گذاری خودروهایی که حالت رقابتی دارند، نشود. با این حال کارشناسان این شورا در حال بررسی فهرست خودروهای مشمول قیمت‌گذاری هستند تا اگر لازم باشد خودروهای جدیدی را به آن اضافه کنند.

شیوا افزود: به طور مشخص خودروهای زیر 2000سی‌سی در بازار رقیب ندارند و بیشتر تمرکز ما روی این خودروها خواهد بود.

رعایت 5 شرط ضروری است

رئیس شورای رقابت همچنین در گفت‌وگو با تسنیم با بیان این‌که رعایت پنج اصل اساسی فرمول جدید خودرو امری الزامی است و خودروسازان باید آنها را اجرایی نمایند، گفت: حداکثر تا اوایل هفته آینده شفاف‌سازی قرارداد خودروسازان از سوی شورای رقابت انجام و اعلام می‌شود.

شیوا با اشاره به این‌که شورای رقابت به محض اعلام فرمول جدید قیمت‌گذاری خودرو، قیمت‌های جدید محصولات شرکت‌های خودروساز را هم به آنها اعلام کرده است، اظهار کرد: در مدل سال گذشته شورای رقابت فقط فرمول دستور العمل قیمت‌گذاری خودرو را بیان می‌کرد اما این بار علاوه بر دستورالعمل؛ قیمت‌های جدید نیز با مطابقت فرمول اعلام شده است.

وی با بیان این که خودروسازان مختارند افزایش جدید قیمت خودرو را اعمال نکنند، افزود: اما رعایت پنج اصل اساسی فرمول جدید خودرو امری الزامی است و خودروسازان باید آنها را اجرایی کند.

رئیس شورای رقابت اضافه کرد: یکی از نکات مثبت دستور‌العمل جدید شفاف‌سازی قیمت‌ها و قراردادهای خودروسازان است، به نحوی که هم‌اکنون مشغول بررسی قراردادهای خودروسازان در انواع فروش‌ها هستیم که به‌محض نهایی شدن آن را اعلام خواهیم کرد.

ایران خودرو: مصوبات خودرویی شورای رقابت را اجرا می‌کنیم

در همین حال، مدیرعامل ایران خودرو با اعلام این‌که مصوبات خودرویی شورای رقابت را اجرا خواهیم کرد، گفت: بدون مجوز شورای رقابت به افزایش قیمت محصولات اقدام نخواهیم کرد.

هاشم یکه‌زارع در گفت‌وگو با مهر افزود: تاکنون ایران خودرو براساس مصوبات شورای رقابت عمل کرده و خواهدکرد.

وی در عین حال از برگزاری جلسه‌ای با رئیس شورای رقابت خبر داد و اظهار کرد: ابهاماتی درباره قیمت اعلامی شورای رقابت در مورد پژو 206 وجود داشت که در جلسه با رئیس شورای رقابت، نقطه نظراتمان را مطرح کردیم و ابهامات موجود برطرف شد.

مدیرعامل ایران خودرو اعلام کرد: برهمین اساس، اطلاعات جدید درباره هزینه‌کرد محصولاتمان را به شورای رقابت ارائه کردیم و در صورت موافقت این شورا، افزایش قیمت‌ این خودرو را اعمال خواهیم کرد.

به گفته یکه‌زارع، هر زمانی شورای رقابت مصوبه جدیدی در این باره صادر کند، آن را اجرا و اعمال خواهیم کرد.

به گفته وی، قیمت رسمی محصولات ایران خودرو با کاهش قیمت مواجه نخواهد شد، ضمن این‌که این شرکت تصمیم گرفت برخی محصولات همچون پژو 405 و پارس بدون افزایش قیمت باقی بماند.

یکه‌زارع اعلام کرد: قطعا افزایش قیمت مشمول مشتریانی که خودرو را به صورت قطعی خریداری کرده‌اند، نخواهد شد.

مدیرعامل ایران خودرو ادامه داد: یک‌سری از آپشن‌ها به عنوان استانداردهای اجباری مطرح است که قیمت‌ آنها با توافق شورای رقابت تعیین خواهد شد ولی آپشن‌های غیر‌اجباری به تعیین قیمت از سوی این شورا نیازی نخواهند داشت. وی همچنین با اعلام این‌که تولید ایران خودرو در سال‌جاری سه برابر پارسال شده است، گفت: هم‌اکنون معوقات خودرویی ایران خودرو به حداقل رسیده است.

یکه‌زارع خبر داد: برنامه فروش فوری 20 درصدی محصولات در هر ماه نیز همچنان در دستور کار ایران خودرو قرار دارد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۴
افشین
Iran, Islamic Republic of
۱۱:۳۴ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
خودتان رو گول بزنید
احسان
Iran, Islamic Republic of
۱۷:۳۲ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
ما دیگر تمایلی به خرید خودرو نداریم.قیمت 5 برابری و كیفیت پایین ومالیات، فرض كردن مردم ... واقعا متاسفم بر مردمی كه ولی نعمتهای شما یند.
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۱۸:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۹
۰
۰
هفت درصد قیمت رو زیاد كردن بعد با هم دعوای زرگری میكنن و بعد با اكراه ایران خودرو قبول میكنه كه همین هفت درصد فقط زیاد بشه و شورای رقابت هم كه به سختی حق مردم رو از خودرو ساز گرفت و همون هفت درصد رو زیاد كرد.دستتون درد نكنه!
قاسم
Iran, Islamic Republic of
۱۰:۰۰ - ۱۳۹۳/۰۳/۳۰
۰
۰
وقتی یك دولــــــــــــــــــت نتونه با مجموعه زیر دسش جوری رفتار كنه كه تابع حرفش باشن (بانك ها و خودرو سازها) از مردم عادی كه هیچ كاری بر نمیاد

نیازمندی ها