4000 شماره با شما

رمز و راز‌های جام‌جم

همه‌چیز با یک کلمه آغاز می‌شود. اصلا می‌گویند ابتدا کلمه بود و کلمه نزد خدا بود و دعوت به خواندن: اقرا...
کد خبر: ۶۸۵۱۸۰
رمز و راز‌های جام‌جم

جهان برای انسان از تاریکی، از ابهام و خلأ آغاز می‌شود و با خواندن و آموختن، زیبایی و روشنی رخ می‌نماید. هر روزی که کلمه‌ای متولد شود و دعوت به خواندن کند، جهان زیباتر می‌شود و به قول حکیم سهروردی، زیبایی نخستین تجلی خداوند است.

دهم اردیبهشت 1379 یکی از همین روزهای زیبای خدا بود، روزی که دعوت به خواندن و زیبایی این بار با «جام‌جم» نمایان شد؛ درست از تاریکخانه چاپخانه‌ای در دوردست این شهر پرهیاهو و پراسترس، از دل دستگاه‌های چاپ متولد شد و به قول ادیب نیشابوری: جهان ای برادر چو جام‌جم است‌‌ / ‌‌نماینده سیرت مردم است...

و این‌گونه بود که نخستین شماره از روزنامه جام‌جم منتشر شد، آن هم در شرایطی که فضای مطبوعاتی با گرایش‌های سیاسی بسیار پررنگ می‌نمود و در این میان جای رسانه‌ای خالی بود تا بتواند فارغ از مباحث خاص سیاسی، اقتصادی یا ورزشی، موضوعات فرهنگی و اجتماعی را بیشتر مورد توجه قرار دهد و بر همین اساس جهتگیری تحریریه جام‌جم بر این محور قرار گرفت که با رویکرد به فرهنگ و مسائل اجتماعی به تمامی حوزه‌های خبری بپردازد و صد البته از آلودگی‌های سیاسی فاصله معناداری بگیرد.

البته این به آن معنا نبوده و نیست که جام‌جم در جغرافیای سیاسی کشور، رسانه‌ای بی‌خط و هدف است، اما سیاست ورزی در جام‌جم در افقی بالاتر از مناقشات روزمره سیاسی (که عمدتا اهداف زودگذر جریان‌ها و احزاب سیاسی را تامین می‌کند) دنبال می‌شود. اما وجه عمل در دور ماندن از منازعات و صرفا روایت مباحث سیاسی و اقتصادی باعث شد توفیقی روزافزون برای جام‌جم به ارمغان آید. با آن‌که ابتدای انتشار، جام‌جم در شمارگانی حدود 25000 نسخه منتشر می‌شد، اما به دلیل مخاطب‌پذیری و اشتیاق مردم به این روزنامه حدود ده ماه پس از انتشار به یکی از پر مخاطب‌ترین مطبوعات کشور تبدیل شد. اما جام‌جم تنها روزنامه‌ای است که در کنار محتوای اصلی، ضمیمه‌ای روزانه هم به مخاطبان عرضه می‌کند و در واقع با خرید یک روزنامه، شما دو روزنامه را مطالعه می‌کنید؛ ضمائمی که در طول حیاتشان بیش از 20 عنوان بوده‌اند و بنابر خواست مخاطب و فضای حاکم بر نیاز آنان، هر از گاهی با حذف یک یا چند عنوان و با اضافه شدن عناوین جدید تاکنون به حیات خود در طول روزهای هفته ادامه داده است تا شعار «دو روزنامه در یک روز» همیشه محقق شده باشد.

نقطه، سپیده، نسل 3، تماشا، ایام، چهارباغ، بازتاب، حکیم، کاشف، بانو، میدان، تعطیلات، پانوراما و تیک‌تاک از جمله ضمایمی بودند که در سال‌های گذشته توسط جام‌جم منتشر شده‌اند و امروز هم جام‌جم با قاب کوچک، کلیک، چاردیواری، چمدان، تپش و سیب همراه مردم و مخاطبانش است.

در کنار ضمایم روزانه با ویژه‌نامه‌های خواندنی هم در سال‌های گذشته با شما تنفس کرده‌ایم، «تداوم آفتاب» با نگاهی به زندگی و مدیریت 20 ساله رهبر معظم انقلاب، «بهائیت آن‌گونه که هست» با نگاهی تحلیلی و نو به ظهور و عملکرد بهائیت از ابتدا تا امروز، «کژراهه» براساس سیاست روزنامه در مبارزه منطقی و فکری با شبه‌عرفان‌های دروغین و«سراب» درباره فرقه‌های منحرف نوپدید از ویژه‌نامه‌هایی بودند که استقبال شما از آنها همچنان ادامه دارد و برخی از آنها در قالب کتاب نیز توسط موسسه جام‌جم منتشر شده‌اند.

انتشار ویژه‌نامه‌های شهرستانی مختص اخبار، اتفاقات و تحولات هر استان و شهرستان و البته باز هم به صورت رایگان در کنار روزنامه برای اولین بار در تاریخ مطبوعات کشور توسط جام‌جم رقم خوردکه با نیاز مخاطب شهرستانی کاملا همتراز بوده و مورد توجه آنان واقع شده است.

ایجاد و تاسیس چاپخانه‌های شهرستانی در شهرهای ساری، تبریز، همدان، اصفهان و اهواز در کنار چاپخانه تهران یکی دیگر از ویژگی‌ها و وجه تمایزهای روزنامه جام‌جم در سال‌های گذشته بوده است که باعث می‌شود کار مهم توزیع روزنامه به کمترین زمان ممکن برسد تا در سراسر نقاط کشور، مخاطب همزمان با پایتخت در ابتدایی‌ترین ساعات کاری صبح به روزنامه و ضمایم آن دسترسی داشته باشد و در اطلاع از اخبار و وقایع داخلی و خارجی زمان را از دست نداده باشد.

از طرفی در جهان مجازی و عرصه اینترنت هم جام‌جم پیشرو بوده است، پایگاه اینترنتی جام‌جم آنلاین از سال 1381 تا سال 1386 در قالب یک روزنامه الکترونیک فعالیت می‌کرد و از ابتدای سال 1387 تا انتهای سال 1391 نیز مجموعه جام‌جم آنلاین با توجه به تغییراتی که در عرصه فناوری کشور به وجود آمد و به واسطه آن دسترسی عموم مردم به اینترنت تسهیل شد، به تغییر فنی سایت و همچنین تغییر رویکرد خود نسبت به تولید و انتشار مطالب اقدام کرد. در این دوره علاوه بر انتشار نسخه دیجیتال روزنامه در جام‌جم آنلاین؛ سرویس انگلیسی جام‌جم آنلاین و تحریریه جام‌جم آنلاین به‌عنوان مجموعه‌ای تولیدکننده هویت مستقل یافتند.

اما از روزهای پایانی سال 1391 نیز مجموعه جام‌جم آنلاین تلاش کرده است با توجه به تغییر ذائقه مخاطبان دنیای دیجیتال به سمت تأمین محتوا برای مخاطبان خود برود. بر همین اساس در کنار مجموعه جام‌جم آنلاین که به صورت تخصصی و عمقی وارد تولید محتوا در حوزه مسائل اجتماعی، اقتصادی و سیاسی شده است، سایت‌های دیگری از جمله جام‌جم سرا (خانواده)، جام‌جم نوا (موسیقی)، جام‌جم نما (فیلم)، جام‌جم ورزشی، جام‌جم عکس، جام‌جم سیما و جام‌جم ایام(تاریخ) نیز اضافه شده‌اند.

و حالا امروز پس از گذشت 14 سال با چهارهزارمین شماره جام‌جم همراه هستیم تا از دغدغه‌های مردم و شما مخاطبان دوست‌داشتنی بگوییم و از رمز و رازهای بسیاری از حوادث پرده برداریم.

به قول لسان الغیب:

هر آن که راز دو عالم ز خط ساغر خواند‌‌

‌ رُموز جام‌جم از نقش خاک ره دانست

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها