درمان سردرد، سرماخوردگی، بی‌خوابی و دردهای مفصلی، همه وهمه در ایران آسان است و نیازی به پزشک ندارد چرا که خود تجویزی دارو در این موارد امری عادی محسوب می‌شود. کافی‌ست یک استامینوفن کدئین بخوری تا از سردرد رها شوی یا با یک بروفن سر و ته درد را هم بیاوری؛ دیگر چه نیازی به پزشک است و تجویز دارو؟
کد خبر: ۶۸۵۱۵۴
چرا ایرانی‌ها خوردن خودسرانه دارو را دوست دارند

جام جم سرا: مدت‌های مدیدی است که ایرانی‌ها در مصرف خود سرانه دارو گوی سبقت را از همه کشورهای جهان ربوده‌اند و تنها پشت سر گذاشتن چین باقی مانده ایت که ان هم به دلیل جمعیت زیاد چشم دامامی‌های چینی است!

بازار مصرف دارو از داروهای لاغری و چاقی استاندارد و غیر استاندارد گرفته تا داروهای محرک جنسی، داروهای مسکن و خواب آور، آنتی بیوتیک‌ها و داروهای گوارشی همه و همه مانند نقل و نبات بین ایرانی‌ها رواج دارد.

به نقل از سلامت نیوز، بنا بر آمار رسمی، سالانه هر ایرانی حدود 340عدد قرص مصرف می‌کند و در واقع از نظر مصرف سرانه دارو، ایران پس از چین دومین کشور پرمصرف دارو در جهان محسوب می‌شود.

البته پیش از این نیز یک جامعه شناس اعلام کرده بود: بر اساس بررسی‌های انجام شده در موسسه علوم رفتاری، در ایران مصرف دارو سه برابر استانداردهای جهانی بوده و ایران جزو 20 کشور اول دنیا و دومین کشور قاره آسیا در این زمینه است.

مجید ابهری با اشاره به گزارش مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت مبنی بر اینکه 40 درصد ایرانی‌ها به صورت خودسرانه دارو مصرف می‌کنند، گفته بود: هر ایرانی سالانه حدود 340 عدد دارو مصرف می‌کند که این تعداد با استانداردهای جهانی تفاوت زیادی دارد.

در هر حال آمار هر چه باشد نکته اینجاست که ایرانی‌ها همواره به دنبال راه راحت برای درمان مشکلاتی چون چاقی و لاغری، بیماریهای جنسی و پوستی هستند و حتی حاضر نیستند برای سرما خوردگی‌هایی که ممکن است خطرناک هم باشند به پزشک مراجعه کنند غافل از اینکه مصرف خودسرانه مسکن‌‌هایی چون آسپرین می‌تواند عوارضی چون خونریزی دستگاه گوارش، هپاتیت، نارسایی کبد و کلیه و مشکلات روحی را به همراه داشته باشد ولی پیداکردن گوش شنوا کار دشواری است.

مصرف خودسرانه مسکن‌ها همچنین عامل اصلی نارسایی‌های کلیوی است که به‌صورت ناگهانی آنها را از کار می‌اندازد. کسانی که تحمل کوچک‌ترین درد را ندارند و مسکن مصرف می‌کنند اگر کارشان به اتاق عمل یا دندانپزشکی کشیده شود دیرتر به داروهای بیهوشی پاسخ می‌دهند. از سوی دیگر به جای رعایت رژیم غذایی و تغزیه درست، مردم ایران همواره به دنبال قرص و شربتی برای لاغر شدن یا چاق شدن هستند!

داروهایی که معمولا در استاندارد بودن انها حرف و حدیث‌های بسیاری هست و عوارض جانبی بسیاری هم دارند. با این حال این نوع داروها آنقدر در ایران پر فروش هستند که ایران را به بازار هدف این نوع داروها تبدیل کرده اند! به این ترتیب به نظر می‌رسد مصرف داروی خودسرانه می‌رود فرهنگ دارویی جدیدی را در کشور باب کند.

فرهنگی که نتیجه‌ای جز بیماری بیشتر در پی نخواهد داشت و باید هر چه سریعتر راهکاری اساسی برای آن اندیشیده شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها