عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران اعلام کرد: ایران و 1+5 تصمیم قطعی دارند که از نشست فردا (دوشنبه) در وین، نگارش متن توافق جامع آغاز شود.ابتدا تردید داشتیم که طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا 29 تیر باشد اما در مذاکره ژنو آمریکایی ها اعلام کردند که مصمم هستند در وقت 6 ماهه توافق نهایی انجام شود.
کد خبر: ۶۸۴۳۱۲
ایران و 1+5 مصمم به آغاز نگارش متن توافق نهایی هسته ای

«سید حسین نقوی حسینی» در گفت وگو با ایرنا درمورد جلسه امروز این کمیسیون با عراقچی اظهارداشت: عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در این جلسه با اشاره به مذاکرات دو جانبه با آمریکایی ها اعلام کرد ما ابتدا تردید داشتیم که طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا 30 تیر باشد اما در مذاکره ژنو که قائم مقام وزارت خارجه آمریکا مسوول تیم آمریکایی بود، آمریکایی ها اعلام کردند که مصمم هستند در وقت 6 ماهه یعنی 20 جولای (29 تیر) توافق نهایی انجام شود.

وی به نقل از عضو تیم ارشد مذاکره کننده هسته ای ایران یادآور شد که آمریکایی ها شرایط بعد از 20 جولای را به نفع مذاکرات نمی دانند.

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس ادامه داد: عراقچی در این جلسه تصریح کرد که ما با همه اعضای 1+5 برنامه برای گفت وگوی دو جانبه داریم و اجرا خواهیم کرد، اولین مذاکرات دو جانبه با آمریکایی ها بود، اگر چه مذاکرات با خانم اشتون به نمایندگی از طرف 1+5 انجام می شود و مذاکرات دو جانبه کمک زیادی به پیشرفت کار می کند.

نقوی حسینی به نقل از این عضو تیم ارشد مذاکره کننده ایران اظهار داشت: هر دو طرف تصمیم قطعی دارند که از نشست فردا نگارش متن توافق آغاز شود.

وی افزود: این مقام ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در ادامه این جلسه با اشاره به مذاکرات دو جانبه با آمریکا گفت که ما ابتدا تردید داشتیم که طرف مقابل مصمم به دستیابی به توافق تا 30 تیر باشد.

نقوی حسینی به نقل از عراقچی خاطرنشان کرد که آمریکایی ها شرایط بعد از 20 جولای را به نفع مذاکرات نمی دانند.

وی افزود: عضو ارشد تیم مذاکره کننده در ادامه گفت که در حال حاضر طرفین مصمم به دستیابی به توافق هستند ولی هر طرف در پی توافق خوب از دیدگاه خودشان هستند.

مواضع طرفین شفاف شده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس به نقل از این عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ادامه داد: از نظر محتوایی البته رسیدن به نکات مشترک سخت است و هنوز پیشرفت خاصی انجام نشده است ولی مواضع طرفین کاملا شفاف شده، خطوط قرمز طرفین مشخص شده است ولی تصمیم گیری در مورد هیچ موضوعی صورت نگرفته است.

نقوی حسینی به نقل از عراقچی افزود که اگر تا 20 جولای(29 تیر) به توافق نهایی نرسیم باید روی تمدید و شرایط ادامه توافق بحث کنیم.

وی به نقل از این مقام ارشد تیم مذاکره کننده گفت: موضوعات میزان غنی سازی، تعداد و نوع و نسل سانتریفیوژها، آب سنگین اراک، حدود و کیفیت تحقیقات هسته ای، نحوه و زمان لغو تحریم ها از جمله موضوعات اختلافی است که دو طرف به نکته مشترکی نرسیدند.

1+5 به تمامی تعهداتش عمل کرده است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس یادآور شد که عراقچی در این جلسه اعلام کرد که تا اینجا مذاکرات گره گشایی های زیادی داشته و برون رفت های اقتصادی ایجاد کرده است، 1+5 تاکنون به تمامی تعهداتش عمل کرده است و تحریم های جدیدی هم ایجاد نشده است.

وی یادآور شد: عراقچی تصریح کرد که در مذاکرات اعلام کرده ایم بحث پیرامون سیستم دفاعی کشور یا موشک های دوربرد خط قرمز ما است و قابل مذاکره نیست و در این ارتباط مذاکره نمی کنیم.

خواهان لغو تمامی تحریم ها هستیم

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس به نقل ازعراقچی افزود: در مورد تحریم ها که چهار دسته هستند ما خواهان لغو تمامی تحریم ها بعد از توافق هستیم.برخی تحریم های دولت و کنگره آمریکا که باید در گفت وگوی دو جانبه حل شود در غیر این صورت دلایلی بر ادامه مذاکره وجود ندارد.

نقوی حسینی گفت: در این جلسه محمد حسن آصفری، محمد جواد کریمی قدوسی، فتح الله حسینی ، احمدرضا دستغیب، احمد بخشایش اردستانی، محمد صالح جوکار، اسماعیل کوثری، حسن کامران، عباسعلی منصوری آرانی، حجت الله خدایی سوری از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نظرات خود را درباره مذاکرات هسته ای بیان کردند.

وی ادامه داد: با توجه به سوال ها و نظرات اعضای این کمیسیون، بنا شد در جلسه سه شنبه هفته آینده از اعضای تیم مذاکره کننده هسته ای و نماینده دستگاه های تحریم شده از جمله بانک ها، راه و هواپیمایی، کشتیرانی، بیمه و صنعت و معدن دعوت شود تا با حضور آنها آخرین اقدامات و دستاوردهای لغو تحریم ها مورد بررسی قرار گیرد.

نماینده مردم ورامین در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: در ادامه این جلسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کمیته های فرعی تشکیل و اعضای هیات رییسه کمیته ها انتخاب شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
از پرسنل هسته ای
Netherlands
۰۳:۳۶ - ۱۳۹۳/۰۳/۲۶
۰
۰
تمام دانش و تكنولوژی كه حاصل سالها زحمت نخبگان و دانشمندان هسته ای ایران بود , دولت اعتدال و تدبیر كمتر از یكسال امتیازات را راكد كرد و جلوی پیشرفت علمی كشور را گرفت خییلی از نخبگان را مجبور به استعفا كرد و خیلی از سایت ها تعطیل شد هر كسی كه اعتراض میكند بر چسب بی سواد میزند یا بر چسب محرمانه به مذاكرات میزنند
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها