25 شبکه رادیویی برای ایام ماه رمضان و تابستان برنامه‌های متنوع و گسترده‌ای تدارک دیده‌اند که شامل تلاوت 24 ساعته قرآن کریم توسط قاریان مصری و ایرانی، پخش زنده قرآن از حرم رضوی بعد از اذان صبح، پخش 200 سخنرانی با مضامین اخلاقی، برگزاری طرح فراگیر قرآن کتاب زندگی با محوریت سوره لقمان، 190 قسمت نمایش رادیویی، معرفی کتاب‌هایی با موضوع ماه رمضان، صد بسته تفسیری از آیت‌الله سیداحمد خاتمی و... است.
کد خبر: ۶۸۲۲۵۵
دست پُر رادیو برای رمضان
نشست خبری برنامه‌های رادیو در ایام تابستان و ماه رمضان دیروز با حضور نورالدین جعفری مدیرکل طرح، برنامه و نظارت معاونت صدا، حمید شیخ‌محمدی مدیر رادیو ایران و محسن شریف‌زاده مدیر رادیو فرهنگ در ساختمان شهدای رادیو برگزار شد. جعفری با اشاره به این‌که رویکرد برنامه‌های شبکه‌های رادیویی از سیزدهم رجب تا نیمه رمضان بهجت‌آفرین و شادی‌بخش است، گفت: معاونت صدای سازمان صدا و سیما با شروع فصل تابستان و ماه رمضان تلاش کرده همچون سال‌های گذشته برای ارتقای معرفت دینی مردم برنامه‌های متنوعی برای شنوندگان آماده کند.

به همین دلیل از قالب‌ها و ساختارهای مختلف استفاده کردیم. مدیرکل طرح، برنامه و نظارت معاونت صدا ادامه داد: ویژه‌برنامه‌های افطار و سحر از 25 شبکه رادیویی پخش می‌شود و آیین استقبال از ماه رمضان نیز از شنبه هفتم تیر برپا خواهد شد. در این ایام تلاوت 24 ساعته قرآن از سوی 18 قاری برتر مصری و 12 قاری ایرانی از رادیو تلاوت پخش می‌شود. پخش زنده قرآن کریم از حرم رضوی بعد از اذان صبح از دیگر برنامه‌های ماه رمضان رادیوست.

وی درباره پخش سخنرانی‌ها گفت: در این ایام بیش از 200 سخنرانی با محوریت مباحث اخلاقی از سوی علمای برجسته همچون آیت‌الله ضیاءآبادی، آیت‌الله ناصری، آیت‌الله مظاهری و آیت‌الله سیداحمد خاتمی پخش می‌شود. همچنین آیت‌الله نوری همدانی و دیگر نمایندگان رهبر معظم انقلاب در شبکه‌های مختلف رادیویی پاسخگوی احکام و پرسش‌های شرعی مردم خواهند بود.

افزایش برنامه‌های اخلاقی

جعفری برگزاری طرح فراگیر قرآن کتاب زندگی با محوریت سوره لقمان را از دیگر برنامه‌های رادیو در ایام ماه رمضان برشمرد و گفت: این طرح به مدت 60 روز از ابتدای تابستان برگزار می‌شود. در حوزه تولید آثار نمایشی هم مرکز هنرهای نمایشی رادیو 190 قسمت نمایش برای این ایام آماده کرده که از شبکه‌ها پخش خواهد شد.همچنین از 30 نویسنده که نگارش آثارشان را در ماه رمضان آغاز یا تمام کرده‌اند، دعوت خواهد شد و آثار آنها معرفی می‌شود. معرفی 90 کتاب با محوریت ماه رمضان از دیگر برنامه‌های رادیو است.

جعفری اشاره کرد: مراسم مسجد ارگ با حضور حاج منصور ارضی از رادیو تهران پخش می‌شود. اذان ظهر هم هر روز به صورت زنده با حضور قاریان جوان پخش می‌شود. صد بسته تفسیری با حضور آیت‌الله سیداحمد خاتمی آماده شده که در این ایام پخش می‌شود. پخش مستقیم مراسم احیای شب‌های قدر نیز از حرم حضرت معصومه(س)، امامزاده صالح و حرم عبدالعظیم حسنی از دیگر برنامه‌های رادیو خواهد بود. در مجموع در حدود 50 درصد برنامه‌های اخلاقی افزایش می‌یابد.

مدیرکل طرح، برنامه و نظارت معاونت صدا با اشاره به پخش تمامی مسابقات فوتبال جام جهانی به صورت مستقیم از بیست و سوم خرداد تا بیست و دوم تیر از شبکه‌های رادیویی افزود: علاوه بر فوتبال مسابقات والیبال هم پخش می‌شود. همچنین رادیو فصلی در ماه مبارک رمضان با نام رادیو رمضان پخش خواهد شد. افزایش برنامه‌های گفت‌وگومحور نیز در دستور کار شبکه‌های رادیویی است.

وی درباره حضور کارشناسان در برنامه‌های رادیویی گفت: بالغ بر هزار کارشناس به صورت تلفنی و حضوری در برنامه‌های رادیویی درباره مباحث اخلاقی صحبت می‌کنند. مسابقه مفاهیم سوره لقمان به صورت زنده عصرها از رادیو معارف پخش می‌شود. برنامه نان و خرما، بهشت اجابت با محوریت مباحث اخلاقی رهبر معظم انقلاب، 150 بسته رادیویی شامل مباحث تفسیری حجت‌الاسلام قرائتی و آیت‌الله جوادی‌آملی و برنامه حقیقت بندگی با صحبت‌های مرحوم آیت‌الله مجتبی‌تهرانی از دیگر برنامه‌های رادیو معارف است. جعفری عنوان کرد: رادیو قرآن در ساعت 5 صبح، 11‌و 30 دقیقه 19 و 24 تلاوت‌هایی از استاد پرهیزگار و قاریان ایرانی و مصری پخش می‌کند. رادیو قرآن هم نمایشگاه قرآن را پوشش می‌دهد. همچنین مرکز هنرهای نمایشی رادیو نمایش‌های صالح، دختر آسمانی، تذکره اولیا، نان‌آورهای سفره خالی، آوای صحرا و... را ویژه ماه رمضان شبکه‌های رادیویی آماده کرده است.

وی افزود: رادیو کتاب به عنوان مهمان ویژه برنامه‌های افطار خود از مولفان کتاب‌های دفاع مقدس دعوت به عمل می‌آورد و نیایش‌های امام سجاد(ع) را نیز با صدای علیرضا کریمی پخش می‌کند. رادیو خانواده نیز جشن روزه اولی‌ها را برگزار خواهد کرد. در شبکه جوان، مستند زندگی حافظان جوان پخش می‌شود و اداره کل نغمات آیینی نیز صد قطعه نیایش، مناجات و تواشیح برای پخش در نظر گرفته است. برنامه‌های رادیو تهران در ماه رمضان افزایش 60 درصدی خواهد داشت و افزایش 30 درصدی کارشناسان فوتبال را هم در رادیو ورزش داریم.

تدارک شاد رادیو برای تابستان

حمید شیخ‌محمدی، مدیر رادیو ایران در این نشست برنامه‌های تابستانی شبکه‌های رادیویی را معرفی کرد و گفت: رادیو با کوله‌باری از برنامه‌های شاد و متنوع فعالیتش را در سال 93 آغاز کرد. تعداد برنامه‌ها از 186 عنوان به 220 عنوان در سال 93 رسید و حدود 20 درصد افزایش داشتیم. رادیو برای ایام تابستان برنامه‌های سرگرمی و تفریحی زیادی هم تدارک دیده است. وی ادامه داد: گرایش رادیو پیام در ایام تابستان به عنوان رادیو سفر است و اطلاع‌رسانی جاده‌ای، مسائل گردشگری و هواشناسی را در دستور کار دارد. رادیو آوا انواع و اقسام ترانه‌ها را پخش می‌کند و شبکه تهران برنامه‌های طنز و سرگرمی همچون رادیو پریروز، جمعه سلام، کله قند، توقف بیجا، آوای امواج، صددرصد و از هفت واژه را پخش می‌کند.

مدیر رادیو ایران اشاره کرد: رادیو جوان برنامه‌های جمعه جوونی، فی‌البداهه، توپ، قهوه قندپهلو، بومرنگ، پاتوق شبانه، نسبت طلایی، ما بازیگریم، صدا آزاد، معجون و درگوشی را برای تابستان تدارک دیده است. رادیو ورزش برنامه‌هایی چون تذکره‌ورزش، میدان لبخند و یک حرف تازه و مسابقه شبانه یک دو سه را دارد، رادیو سلامت، برنامه‌های کلینیک لبخند، نسخه خطی، میکروفن داغ، عصرتون سلامت، خانه ما، بفرمایید سیب، اف.ام 102، سبک و سنگین و سه نسل را پخش می‌کند.

رادیو صدای آشنا برنامه‌هایی چون قرار ایرانی، شب‌نشینی، گردونه و چهارراه و رادیو قرآن مسابقه بشری و گفت آیه، رادیو ایران صدا برنامه اتاق‌طنز و گنجینه طنز و رادیو اقتصاد برنامه سه دو یک را پخش می‌کنند. رادیو نمایش هم برنامه‌های شهر مهربانی، فصل خنده، صبح چهار فصل و رادیو فیلم را پخش خواهد کرد. حدود 90 فیلم از رادیو فیلم پخش می‌شود. برنامه‌های اکابر المفاخر، تیک تاک، راهکار و نیم رخ از رادیو دانش روی آنتن می‌رود.

وی درباره برنامه‌های رادیو ایران توضیح داد: در برنامه ساعت شنی با هنرمندان و فرهیختگان گفت‌وگو می‌شود. برنامه جای شما خالیه، گرماگرم دانش، نبض زمین، جمعه ایرانی، کوی نشاط، دلخنده، عصر دلچسب و... از رادیو ایران پخش می‌شود. برنامه‌های موسیقی محوری چون کوچه باغ موسیقی و گلبانگ هم به صورت وی‍ژه روی آنتن می‌رود. دو راهی، کوچه رادیو و در جستجوی سیمرغ از دیگر برنامه‌های رادیو ایران است.

سحوری رادیو فرهنگ برای رمضان

محسن شریف‌زاده، مدیر رادیو فرهنگ هم با اشاره به شعار سال گفت: بر اساس شعار سال شورای تخصصی فرهنگ به دستور معاونت صدا امسال راه‌اندازی شد. در این شورا مباحث فرهنگی نیز آسیب‌شناسی می‌شود. برنامه ویژه سحر ما «سحوری» نام دارد که در آن سخنرانی‌هایی از آیت‌آلله استاد فاطمی‌نیا، دستغیب و... پخش می‌شود. در برنامه ویژه‌افطار با نام «در حوالی قاف» با هنرمندان در حوزه‌های سینما، تئاتر، موسیقی و هنرهای تجسمی در خصوص تجربه‌های معنوی‌شان گفت‌وگو می‌شود. آیه‌های باران، دریای جود، قافله سالار عشق، علی‌نامه، آوای سوگ، شهسوار عالم، بیداری حقیقت ویژه روز قدس و هفت کوچه و نیستان ویژه عید فطر برنامه‌های ماه رمضان رادیو فرهنگ است.

شریف‌زاده عنوان کرد: هشت برنامه جدید بر اساس تنوع‌بخشی به عناوین برنامه‌ها به جدول پخش رادیو فرهنگ اضافه شده که ضرب و زنگ، جنگ ادبی، گفتمان، طنز فرهنگی، قطره و دریا، صدای شعر، مروارید شرق و ستارگان ادب نام دارد. (فاطمه عودباشی/ جام جم)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها