براساس اعلام سازمان بهداشت جهانی، میانگین طول عمر در جهان رو به افزایش است، به‌گونه‌ای که افراد با رعایت صد توصیه جادویی می‌توانند به صد سالگی برسند. ما هر هفته یکی از این رازها را برای شما فاش می‌کنیم.
کد خبر: ۶۸۰۹۸۵
خندیدن، راز 100 ساله شدن

جام جم سرا: آدم‌ها فعل خندیدن را به سه شکل متفاوت صرف می‌کنند: لبخند‌زدن، ‌خندیدن و قهقهه ‌زدن. شما جزو کدام گروه هستید؟ پژوهشگران مرکز تحقیقاتی علوم روانی انگلیس، علاوه بر این تقسیم‌بندی اعلام کرده‌اند کسانی که قهقهه می‌زنند بیشتر از دو گروه دیگر عمر می‌کنند. در واقع میانگین طول عمر افرادی که خنده‌های کوچکی دارند، 54 سال، آنهایی که خنده‌های متوسطی دارند، 73 سال و قهقهه‌زن‌ها، 80 سال است. البته اگر این افراد علاوه بر قهقهه‌زدن سبک زندگی سالمی هم داشته باشند به احتمال 90 درصد شمع صد سالگی‌شان را فوت می‌کنند. خنده همچنین به کاهش هورمون‌های تولیدکننده استرس مانند کورتیزول و اپی نفرین منجر می‌شود. حتی هنگام خنده، مغز اندروفین‌هایی را آزاد می‌کند که در کاهش بعضی دردهای جسمانی هم موثر است.

سلامت قلب با خندیدن

اگر بدانید که به گفته محققان مرکز پزشکی دانشگاه مریلند، خنده باعث اتساع لایه داخلی عروق خونی و افزایش جریان خون می‌شود و خطر بروز سکته را بشدت کاهش می‌دهد، احتمالا بیشتر می‌خندید و به جای انتخاب گزینه لبخند، گزینه قهقهه را انتخاب خواهید کرد. برای کسانی هم که فرصت یا علاقه‌ای برای انجام تمرینات بدنی مانند ایروبیک، دویدن یا پیاده‌روی ندارند، خنده جانشین مناسبی است! اگر پس از یک خنده عمیق، ضربان خود را اندازه بگیرید، خواهید دید 15 تا 20 بار در دقیقه افزایش داشته و این حالت به مدت سه تا پنج دقیقه باقی می‌ماند. این مساله باعث شده برخی محققان خنده را پیاده‌روی درونی بنامند. این روش، بویژه برای افرادی که به هر دلیلی امکان تمرینات فیزیکی ندارند یا در بستر بیماری هستند، جانشین مناسبی برای ورزش به شمار می‌رود و به حفظ سلامتشان کمک می‌کند.

لاغری به شرط خنده

اگر اهل رژیم گرفتن نیستید، می‌توانید یک راه‌حل ساده‌تر را انتخاب کنید؛ لطفا نیم‌ساعت در روز از ته‌ دل بخندید! شاید این جمله عجیب و خنده‌دار باشد، اما محققان می‌گویند خنده و خوشحالی باعث از بین بردن کالری‌های اضافی در بدن می‌شود.

به گفته متخصصان انگلیسی، برای رسیدن به وزن ایده‌آل باید به همه مسائل ساده بخندید و شاد باشید، زیرا خندیدن هم کالری‌های اضافی را از بین می‌برد و هم میزان استرس‌های روزانه را تا 50 درصد کاهش می‌دهد. جالب این‌که بر اساس آمارها افرادی که زندگی را راحت و ساده می‌گیرند و به مشکلات لبخند می‌زنند، 30 درصد بیشتر از بقیه افراد از تناسب‌اندام لازم برخوردار هستند. این در حالی است که داشتن تناسب اندام و از بین بردن استرس‌ روزمره تا ده سال به عمر افراد اضافه می‌کند.

با خندیدن کمک کنید

شاید باور نکنید، اما با خندیدن به روش قهقهه‌ای به اطرافیانتان کمک می‌کنید طول عمر بیشتری داشته باشند! بله، این موضوع حقیقت دارد. خندیدن با صدای بلند مثل خمیازه مسری است و خندیدن با دهان باز و همراه قهقهه موجب سرایت خنده به دیگران می‌شود. حالا این موضوع چه اهمیتی دارد؟ اینقدر خودخواه نباشید! قرار نیست همه فواید خندیدن برای شما باشد. با هم بخندید تا به این ترتیب هم خودتان صد ساله شوید و هم افرادی که از مصاحبت با شما لذت می‌برند.

Share

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۱
صالحی
Iran, Islamic Republic of
۰۷:۵۷ - ۱۳۹۳/۰۳/۱۷
۰
۰
عالی بودلطفا بیشترمطالب بنویسید
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها