از سوی مدیرعامل بورس کالای ایران

دولت دستور اجرای سیاست قیمت تضمینی را صادر کرد

رئیس سازمان بورس با اشاره به جلسه اخیر شورای عالی بورس که به ریاست وزیر اقتصاد برگزار شد، از تصویب انتشار اوراق سپرده کالایی در بورس کالای ایران و تخفیف ۸۰ درصدی سهم ارکان بازار از کارمزد معاملات صندوق توسعه بازار سرمایه خبر داد.
کد خبر: ۶۸۰۹۲۶
انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس کالا

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بازار سرمایه (سنا)، علی صالح آبادی افزود: قرار شد انتشار اوراق گواهی سپرده کالایی در بورس کالای ایران، ابتدا از برخی کالاها آغاز شود و به تدریج به دیگر کالاها نیز توسعه یابد.

دبیرشورای عالی بورس همچنین با اشاره به تأکید اعضای شورای عالی بورس بر لزوم پیش بینی سازوکارهای حمایتی از صندوق توسعه بازار سرمایه و اعطای مشوق های لازم در این خصوص، افزود: با تصویب شورای عالی بورس، مقرر شد کارمزد ارکان بازار، شامل سازمان بورس و اوراق بهادار، بورس اوراق بهادار تهران، فرابورس ایران، شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه و شرکت مدیریت فناوری بورس تهران از محل معاملات صندوق توسعه بازار سرمایه، با 80 درصد تخفیف، محاسبه و پرداخت شود.

سخنگوی سازمان بورس خاطرنشان کرد: شورای عالی بورس در نشست اخیر خود، با تأکید بر ضرورت فعالیت صندوق های بازارگردانی در بازار سرمایه، به عنوان حلقه مفقوده نهادهای مالی در این بازار، مقرر کرد این صندوق ها، با رویکرد علمی و با هدف تقویت نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه، راه اندازی شده و توسعه یابد.

صالح آبادی ، معافیت اسناد خزانه اسلامی از ثبت نزد سازمان بورس و اوراق بهادار را از دیگر مصوبات نشست اخیر شورای عالی بورس برشمرد.

در این نشست، همچنین آقایان دکتر محمد سلطانی، به عنوان عضو اصلی و دکتر مهدی ابراهیمی به عنوان عضو علی البدل هیأت داوری بازار سرمایه، انتخاب شدند.

سهام 10 شرکت به بورس افزوده می شود

مدیرعامل شرکت بورس درباره سهام شرکت های جدید در سال جاری گفت: امسال در حوزه عرضه پذیرش شرکت ها ورود 10 شرکت جدید را در دستور کار داریم.

حسن قالیباف اصل گفت : در حوزه ابزارهای غیر سهام و ابزار بدهی نیز هدفگذاری ما پذیرش هفت ابزار است که پنج اوراق مشارکت و دو صکوک را شامل می شود.

وی ادامه داد: این اوراق تا پایان سال در بورس اوراق بهادار عرضه می شود.

مدیرعامل شرکت بورس اظهار داشت: در حوزه شرکت های مشمول اصل 44 هم باید تقاضا از جانب سازمان خصوصی سازی مطرح شود و بحث عرضه اولیه را دارد. اما در حال حاضر فهرستی به شرکت بورس نیامده، هرچند که در هیات عالی واگذاری ارایه شده است.

قالیباف اصل یادآور شد: شرکت ملی حفاری، از جمله شرکت های بزرگ اصل 44 است که در این فهرست قرار دارد و سازمان خصوصی سازی در حال پیگیری برای عرضه سهام این شرکت در بورس اوراق بهادار است. در شرکت بورس نیز کار به صورت مشترک و همزمان با سازمان خصوصی سازی پیش می رود. البته شرکت های مشمول اصل 44 نیازمند آماده سازی و نیازمند زمان است تا وارد فرایند پذیرش شود.

اوراق اختیار معامله در انتظار نرم افزار

مدیرعامل شرکت بورس در باره عرضه اوراق اختیار معامله در بورس اوراق بهادار خاطرنشان کرد: عرضه اوراق اختیار معامله نیازمند نرم افزار خاص خود است و با دیگر نرم افزارها بسیار متفاوت است و پیچیدگی های خاص خود را دارد.

قالیباف اصل با اشاره به اینکه شرکت فناوری مطالعاتی بر روی نرم افزار این اوراق نجام داده و هنوز هم در حال کار است ، گفت: این در حالی است که به طور همزمان با توجه به گشایش هایی که انجام شده است ، دنبال خرید این نرم افزار هم هستیم. شرکت فناوری هم به دنبال نرم افزار مناسبی برای خرید است و چند شرکت هم برای فروش نرم افزار اعلام آمادگی کرده اند.

قالیباف ادامه داد: در مجموع تاکنون مسایل امکان سنجی و مجوزی که باید از کمیته فقهی گرفته شود، انجام شده و فقط موضوع خرید نرم افزار باقی مانده است.

وی تاکید کرد: این ابزار در دنیا هم ابزار پیچیده ای به شمار می رود و به طور معمول موتور نرم افزار معاملاتی آن از سایر نرم افزارهای جداست.

نرم افزار اطلاعات شاخص قیمت به زودی منتشر می شود

مدیرعامل شرکت بورس درباره اینکه چه زمانی شاخص قیمت به بازار منعکس می شود، گفت: شرکت فناوری نرم افزار جدیدی را به جای PFI2 که هم اکنون مورد استفاده قرار دارد، نوشته است و تاکنون PFI2 اطلاعات شاخص را نمایش می داد.

حسن قالیباف اصل گفت: این نرم افزار جدید، یک سیستم و ماژول جدید داخلی است که به زودی جایگزین PFI2 می شود.

وی یادآور شد: در معاونت توسعه بازار شرکت بورس و مدیریت مطالعات تحقیق و توسعه سازمان بورس و اوراق بهادار، برای مدتی، محاسبات نرم افزار جدید را با اطلاعات نرم افزار فعلی مقایسه می کردند تا دقت سیستم جدید بررسی شود.

در سیستم جدید، امکان محاسبه شاخص قیمت وجود دارد.

قالیباف با اشاره به اینکه جلسه نهایی در خصوص نرم افزار جدید، تا دو هفته آینده برگزار می شود، افزود: به احتمال زیاد سیستم جدید جایگزین PFI2 می شود تا شاخص قیمت هم به بازار ارایه شود.

قالیباف اصل درباره برگزاری هشتمین نمایشگاه تخصصی بورس، بانک و بیمه که از یکشنبه 18 خرداد به مدت چهار روز برگزار می شود، اظهار داشت: این قبیل نمایشگاه های تخصصی هر ساله در دنیا برگزار می شود و در آلمان نیز هر سال چنین نمایشگاهی برگزار می شود.

وی معتقد است نمایشگاه بورس، بانک و بیمه فرصتی برای فعالان بازار سرمایه است تا فارغ از دغدغه هایی که در بازار دارند، دستاوردهای خود را در نمایشگاه ارایه دهند.

قالیباف تصریح کرد: هرسال حداقل چند دستاورد جدید در نمایشگاه رونمایی و ارایه شده است و به طور قطع امسال هم این نمایشگاه جذابیت های بیشتری برای سرمایه گذاران دارد.

آموزش های زیادی از طریق نهادهای بازار سرمایه در اختیار اهالی بازار سرمایه قرار داده می شود و به نظرم فرصت خوبی است که بازار سرمایه دستاوردهای خود را به جامعه ارایه کند.

هشتمین نمایشگاه بین‌المللی بورس، بانک و بیمه (FINEX2014) با شعار "فاینکس، یک رویداد و صدها فرصت سرمایه گذاری" در روزهای 18 تا 21 خرداد با حضور 350 شرکت داخلی و خارجی در محل دائمی نمایشگاه های بین المللی تهران برگزار می شود.

علاقه مندان برای دریافت اطلاعات بیشتر می توانند به سایت WWW.IRANFINEX.COM مراجعه کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها