گفت و گو با پدر بلوط لرستان

احیای جنگل​های بلوط از 30 سال پیش

از یک میلیون و صد هزار هکتار جنگل​های استان لرستان که عمده آن بلوط است، حدود 600 هزار هکتار آن طی سالهای اخیر و به دلیل عواملی همچون هجوم ریزگردها، خشکسالی و آفت و بیماری از بین رفته است؛ امری که طبیعت دوستان این استان را به انجام یک حرکت خودجوش در غالب گروههای مردم نهاد، برای احیای این منابع طبیعی غنی واداشته است.
کد خبر: ۶۸۰۲۲۰
احیای جنگل​های بلوط از 30 سال پیش

یکی از این افراد، مظفر افشار است که از 30 سال پیش تاکنون فعالیت خود را در زمینه محیط زیست و منابع طبیعی آغاز کرده و به احیای جنگلهای استان بویژه بلوط، از طریق کشت بذر و پرورش نهال در منزل خود و انتقال آنها به طبیعت استان روی آورده است.

وی که مدیریت انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست استان لرستان را نیز به عهده دارد، هدف از این فعالیت خود را کمک به حفظ و احیای جنگلهای بلوط، فرهنگسازی و آشنایی مردم با جنگل بلوط و مزایای بیشمار آن عنوان می​کند.

فعالیت اصلی شما در این زمینه چیست و در واقع به چه صورت به احیای جنگلهای نابود شده استان کمک می کنید؟

من سالانه بین 2500 تا 3000 بذر بلوط را گلدانهایی در حیاط خانه خود و مناطق دیگر می​کارم و پس از یک سال نگهداری و زمانی که به نهالی تبدیل شدند، آنها را در طبیعت استان می​کاریم، به این ترتیب که یا خود به کاشت آنها اقدام می کنیم و یا به افرادی که تمایل دارند این نهال​ها را در حیاط منزل یا بیرون از منزل و یا باغهای خود بکارند، به طور رایگان عرضه می​کنیم.

حیاط منزل شما چند متر است و چقدر ظرفیت دارد؟

حدود 80 تا 90 متر است و طبعا همه این بذرها در آن جا نمی شود، اما همیشه پیشنهادهایی از سوی افراد طبیعت دوست داریم که اراضی یا باغهای خود را برای کاشت این بذرها در اختیار ما قرار می​دهند.

کاشت و پرورش بذرها را از چه سالی شروع کردید؟

از حدود 30 سال پیش، اما در ابتدا از کاشت 100 الی 200 بذر شروع کردم و بتدریج آن را افزایش دادم. اما از حدود 16 سال پیش به این طرف کاشت انبوه بذر را آغاز کردم و سالانه حدود 2500 تا 3000 هزار بذر و نهال می​کارم و پرورش می دهم که این نهال​ها را با یاری مردم و دوستداران محیط زیست در اراضی مناسب استان که چرای دام در آنها نیست و یا کمتر است، همچنین پارک​های جنگلی و بام خرم آباد می​کاریم و یا به مردم داوطلب استان و حتی سایر استانها واگذار می​کنیم.

فقط بذر بلوط می​کارید؟

نه، بذر انواع درختان جنگلی همچون زالزالک وحشی، گلابی وحشی، پسته کوهی، تاک، انجیر کوهی، گیلاس وحشی و بادام کوهی را هم می​کارم، اما در راس آنها بلوط است، زیرا بلوط گیاهی است که اولا تا دو هزار سال عمر می​کند و ثانیا فقط در دو سال اول رشد خود به آبیاری احتیاج دارد و پس از آن، آب مورد نیاز خود را از طریق نزولات جوی و منابع آب زیرزمینی تامین می کند.


طی هفته گذشته نیز هزاران اصله از این نهال های جنگلی پرورش یافته را با کمک همیاران محیط زیست در منطقه ای به وسعت 8 هکتار در بام لرستان کاشتیم.

علاقه به فعالیت در این زمینه از کی و چگونه در شما شکل گرفت؟

این علاقه از پدرم به من منتقل شد، چون پدرم علاقه زیادی به طبیعت و محیط زیست داشت و مشوق ما هم در این زمینه بود. بتدریج خودم هم به طبیعت، فضای سبز و کاشت و نگهداری درختان علاقه​مند شدم و به پرورش آنها در حیات منزلمان و هرمکان مناسب دیگری که می​یافتم، رو آوردم. از حدود 20 سال پیش نیز با نیروهای اداره منابع طبیعی استان آشنا شدم و به انجام فعالیت​های مشترکی در زمینه حفظ و احیای طبیعت و جنگل با آنها پرداختم.

شغل اصلی شما چیست؟

من شرکت ساختمانی دارم و منبع درآمدم از راه فعالیت​های ساختمانی است، اما علاقه ام به طبیعت به حدی است که بیشتر وقتم را صرف فعالیت های زیست محیطی و منابع طبیعی می​کنم. از همان کودکی نیز به حدی به جنگل و درخت و طبیعت علاقمند شده بودم که حس عجیبی به بلوط هایی که می کاشتم، داشتم، حس یک پدر به فرزندش. تشنگی آنها را با تمام وجود احساس می کردم و دردشان را زمانی که شاخه شان شکسته می شد.

آماری در دست دارید که چه تعداد از نهال​هایی که تاکنون در طبیعت کاشته اید بزرگ و بارور شدند و چه تعداد از آنها از بین رفته اند؟

آمار دقیقی که در دست نیست، اما برخی از آنها به دلیل آبیاری نشدن در سالهای اولیه، بخشی به دلیل چرای دام و بخشی هم به دلیل خشکسالی از بین رفته است، با این حال بخش عمدهای هم به ثمر نشسته است، بویژه در بام خرم​آباد که حدود 80 درصد از نهال​هایی که کاشتیم، بارور شده و به ثمر نشسته است.

کاشت این تعداد بذر و نهال حتما مخارجی هم دربردارد، هزینه های لازم را چگونه تامین می​کنید؟ آیا دولت در این زمینه به شما کمک می​کند؟

ما تاکنون و در تمام این سالها هیچ کمکی از دولت دریافت نکردهایم و تمام هزینه های مورد نیاز را به شخصه تهیه کرده ام. من سالانه حداقل 20 میلیون تومان از جیب خودم برای این منظور صرف می​کنم که معمولا صرف خرید و تهیه بذر، برگزاری جلسات و کلاسهای آموزشی و هزینه کارگر برای انتقال و کاشت نهال​های تولید شده در طبیعت می​شود.



البته برخی اعضای انجمن دوستداران طبیعت و محیط زیست لرستان نیز که مدیریت آن به عهده من است، سالانه مبالغی را به طور اختیاری در اختیار ما قرار می​دهند که آن را هم در همین زمینه صرف می​کنیم.

به خرید بذر اشاره کردید؟ مگر بذر مورد نیازتان را خریداری می​کنید؟

البته بذر درختان جنگلی که به آنها اشاره کردم، از جمله بلوط در طبیعت و جنگل وجود دارد و یکی از راههای تهیه آن، ورود به جنگل و طبیعت و تهیه رایگان آن است، اما برخی موارد هم این بذرها را از روستاییان می خریم تا هم کمکی به آنها شود و هم به اهمیت جنگل و فواید و مزایای آن پی برده و خود در نگهداری جنگل کوشا باشند. معمولا هر کیسه 50کیلویی بذر را هم حدود 20 هزار تومان خریداری می کنیم.

فاطمه مرادزاده / گروه شهرستانهای جام جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها