بروز سیلاب در استان گلستان طی روز گذشته موجب جاری شدن انبوهی از گل و لای به سمت جاده ترانزیتی آزادشهر ـ خوش‌ییلاق و مسدود شدن این جاده و گیر افتادن 600 نفر شد.
کد خبر: ۶۷۹۰۳۲
آخرین خبرها از خسارات سیل در گلستان

بارش سیل‌آسا و شدید باران در این استان طی عصر روز پنجشنبه به گونه‌ای بود که پس از مسدود شدن جاده ترانزیتی استان و گیر افتادن مسافران در این مسیر تصور می‌شد زمین در این منطقه دچار رانش شده است.

در این زمینه حتی سخنگوی سازمان امداد و نجات هلال احمر گفت: بارش شدید باران موجب رانش زمین در سه نقطه متفاوت در محور آزادشهر ـ خوش‌ییلاق شد و امدادرسانی به مردم و 600 نفری را که در این محور گیر کرده بودند، دچار مشکل کرد، به همین دلیل از یک دستگاه بالگرد برای امدادرسانی استفاده شد.

حسین درخشان با اشاره به امدادرسانی به این جمعیت و توزیع صدها قوطی کنسرو و قرص نان میان حادثه‌دیدگان در گفت‌وگو با فارس یادآور شد: دو نفر از مصدومان حادثه به مراکز درمانی منتقل شدند.

وی با بیان این‌که در این حادثه 44 امدادگر در قالب 11 تیم عملیاتی مشغول امدادرسانی هستند، ضمن هشدار به رانندگانی که قصد حرکت در محورهای استان گلستان و خراسان شمالی را دارند، از آنها خواست از مسافرت غیرضروری پرهیز کنند.

با این حال مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان در گفت‌وگو با جام‌جم ضمن تکذیب خبر رانش زمین در این استان گفت: بارش شدید، سیل‌آسا و رگباری باران در استان در زمان کوتاه موجب حرکت حجم زیادی از گل و لای به سمت جاده ترانزیتی آزاد شهر و مسدود شدن این مسیر شد که متعاقب آن، برخی گمان کردند زمین دچار رانش شده است.

مقدم با بیان این‌که اگر زمین دچار رانش می‌شد، بازکردن آن دو هفته به طول می‌انجامید، افزود: اما اکنون گل و لای انباشته شده در این جاده برداشته و مسیر آزاد شده است.

به گفته وی، بر اثر این بارندگی شدید، چهار رودخانه ممدآباد، زرین‌گل، خرمارود و قره‌چای طغیان کرد و خساراتی به مزارع و راه‌های فرعی وارد شد که هم اکنون نیروهای امداد در حال بازگشایی مسیرهای فرعی هستند.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با اشاره به این‌که شهرستان‎های علی‎آباد کتول، رامیان و آزادشهر از جمله مناطقی است که تحت تاثیر وقوع سیل، دچار خسارت شده‎ است، افزود: وقوع سیل در رودخانه‎های «خرمارود» و «قره چای» در علی‌آباد کتول و «زرین‌گل» و «احمدآباد» در رامیان و آزادشهر موجب قطعی خطوط ارتباطی این نقاط شده است.

به گفته وی، سیل، پل گل رامیان را از بین برده، مسیر ارتباطی دهنه محمدآباد به روستاهای ییلاقی را قطع کرده و به محصولات کشاورزی این مناطق نیز آسیب رسانده است.

صادق‌علی مقدم با اشاره به بسته بودن اکثر خطوط ارتباطی شرق استان یادآور شد: جاده خوش ییلاق و اولنگ نیز از جمله خطوطی است که به دلیل طغیان رودخانه‎ها مسدود شده است. دبیر شورای هماهنگی مدیریت بحران گلستان با اشاره به نبود تلفات انسانی در سیل یاد شده، تصریح کرد: خوشبختانه هنوز گزارشی مبنی بر تلفات انسانی دریافت نکرده‎ایم، اما در مسیر، برخی از خودروهای عبوری دچار حادثه شده‎ است که خوشبختانه به سرنشینان آنها آسیبی وارد نشد.

مدیرکل مدیریت بحران استان گلستان با تاکید بر هماهنگی بین دستگاه‎های عملیاتی این استان و تداوم روند امدادرسانی به مناطق آسیب‌دیده، یادآور شد: از ساعات اولیه وقوع حادثه همه دستگاه‎های عملیاتی در منطقه از جمله راه و شهرسازی، آّب، پلیس راه، هلال احمر، فوریت‎های پزشکی و فرمانداری‎ها در منطقه حاضر شده‎اند و تعامل مناسبی بین آنان برقرار است.

سیل، شالیزارهای چهاردانگه ساری را با خود برد

بارش شدید باران که پنجشنبه گذشته علاوه بر گلستان در برخی دیگر از استان‌های شمالی ازجمله مازندران، سمنان و خراسان رضوی نیز گزارش شده است، خسارات سنگینی به اراضی شالیزاری منطقه چهاردانگه ساری وارد کرد.

جواد واحدی، فرماندار ساری با اشاره به وقوع سیل در این شهرستان، گفت: سیل از استان سمنان و از مسیر هیکو وارد اراضی شمال کشور و منطقه چهاردانگه ساری شد و 40 هکتار از اراضی شالیزاری منطقه را به طور کامل با خود برد.

جواد واحدی افزود: سیل همچنین به بیش از 30 تا 40 هکتار از اراضی منطقه ایلال، سیاوش‌کلا، سعیدآباد و تیلک خسارت جدی وارد آورد و بیش از 30 هکتار اراضی شالیزاری بکلی تخریب شد.

وی با بیان این‌که حجم بارندگی بالا در استان سمنان باعث وقوع سیل در منطقه چهاردانگه ساری شد، خاطرنشان کرد: وقوع سیل در مسیر رودخانه بود و به همین دلیل تلفات جانی دربر نداشت.

واحدی از تشکیل ستاد بحران در فرمانداری ساری و همین طور در مرکز استان برای کمک به خسارت‌دیدگان این سیل خبر داد و گفت: سیل کاملا فروکش کرده است و مسئولان در حال بررسی میزان خسارت سیل هستند.

این مسئول درباره آمار تلفات دام منطقه یادآور شد: از آنجا که دام‌ها در جنگل بودند، تلفات دامی داشتیم، ولی این امر به بررسی بیشتری نیاز دارد.

رئیس شورای بخش چهاردانگه ساری نیز با اشاره به وقوع سیل در این بخش گفت: بر اثر وقوع سیل راه دسترسی به ده‌روستای این منطقه مسدود شده است و حتی امکان برقراری ارتباط تلفنی با اهالی منطقه نیز وجود ندارد.

ابراهیم ولاشی با اشاره به تخریب بیشتر بند و نهرهای زمین‌های کشاورزی منطقه و وارد آمدن خسارت جدی به برخی دامداران افزود: فقط توانستیم به سختی با یکی از اهالی روستای بندبن ارتباط تلفنی داشته باشیم که طی این گفت‌وگو از ناپدید شدن 10 راس گاو در این منطقه باخبر شدیم.

به گفته وی، برای بازگشایی محورهای روستایی نیاز مبرم به لودر و بولدوزر است، که از مسئولان استانی در این زمینه درخواست کمک شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها