مدیرعامل شرکت فرابورس اعلام کرد: با محدودیت فروش اوراق تسهیلات مسکن که از اول تیر اعمال می‌شود و تا اطلاع بعدی ادامه خواهد یافت قیمت این اوراق کاهش یافت.
کد خبر: ۶۷۸۵۰۰
کاهش قیمت اوراق تسهیلات مسکن

امیر هامونی با اشاره به این‌که اعلام محدودیت فروش اوراق تسهیلات مسکن تا 2 ماه بعد از خرید؛ در قیمت اوراق تأثیر گذار بوده است، تصریح کرد: قیمت این اوراق از 82 هزار تومان در روز پنجم خرداد به 78 هزار تومان در معاملات امروز رسیده است.

وی در پاسخ به این پرسش که برای تنظیم بازار و کاهش قیمت اوراق چرا محدودیت فروش آن زودتر از تیر ماه اعمال نشده است گفت:به علت آماده نبودن نرم افزار لازم برای اعمال این محدودیت زمان اجرای ان اول تیر تعیین شده است.

وی افزود: برای اجرای این سیاست 2 تا 3 هفته زمان نیاز بود.

هامونی با بیان این‌که 5 تا 15 درصد متقاضیان، با هدف فروش آن به قیمت بالاتر مبادرت به خرید تسهیلات اوراق مسکن می‌کنند.

وی تصریح کرد: با اجرای این محدودیت واسطه‌ها حذف و خریداران واقعی اوراق مسکن به بیش از 99 درصد خواهد رسید.

هامونی گفت: این محدودیت برای خریداران اوراقی که سررسید آنها حدود 4 تا 5 ماه باقیمانده است، اعمال نمی‌شود.

مدیر عامل فرابورس همچنین از متقاضیان اوراق تسهیلات مسکن خواست به زمان اعتبار اوراق توجه کنند چون این اوراق با خرید سهام متفاوت است و زمان مشخصی دارد.

هامونی اظهار کرد: متقاضیان برای تهیه این اوراق می‌توانند به 1070 کارگزاری فرابورس و همچنین 1200 شعبه بانک مسکن در سراسر کشور مراجعه کنند.

سقف تسهیلات مسکن از دی ماه از 20 میلیون تومان به 35 میلیون تومان افزایش یافت و همچنین 10 میلیون تومان اوراق جعاله نیز تصویب شد و در مجموع به 45 میلیون تومان رسید.

با افزایش میزان وام، قیمت هر برگه اوراق 500 هزار تومانی نیز اواخر اسفند به 62 هزار تومان رسید و تا نیمه فروردین نیز 62 هزار تومان معامله شد.

اما نیمه اول اردیبهشت قیمت هر برگه اوراق به 92 هزار تومان رسید و با اعمال محدودیت خرید 90 برگه اوراق در یک روز کاری، قیمت در نیمه دوم اردیبهشت به 76 هزار تومان کاهش یافت و در ادامه بازهم روند افزایشی پیدا کرد و عملا اثار این تصمیم را خنثی کرد.

در نهایت شورایعالی بورس در اقدامی جدید، محدودیت فروش اوراق تسهیلات مسکن را تصویب کرد که از اول تیرماه اعمال خواهد شد.

قرار است با همکاری شرکت مدیریت فناوری اطلاعات و سپرده‌گذاری مرکزی و فرابورس برای معاملات برگه‌های تسهیلات مسکن دوره نگهداری تعریف شود.

بر اساس این محدودیت، از اول تیرماه هر شخصی که این اوراق را خریداری کند تا دو ماه اجازه فروش ندارد تا خریداران غیر واقعی حذف شوند.(واحد مرکزی خبر)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۳
گندمی
United States
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۳/۰۴/۱۵
۰
۰
باتشكرازمسئولین.كه.به،فكر.مردم،هستند
بابك
Iran, Islamic Republic of
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۳/۰۴/۲۴
۰
۰
سلام چرا دولت دست این دلالها رو كات نمیكنه البته اگه واقعا خودش دست نداره تو افزایش قیمت ها، من یه جونم تا كی باید تو خوخه اجاره ای دربدر باشم خواهشا
مشتری
Iran, Islamic Republic of
۱۶:۵۸ - ۱۳۹۳/۰۷/۱۹
۰
۰
آیا این درست كه 35میلیون وام بگیریم 6و 400پول اوراق بدیم هیچ كجایی دنیا اینجوری بانك داری نمیكنن این اصلا بانك داری نیست جیب بریه اینجوری كسی نمیتونه خانه داربشه

نیازمندی ها